מה עשו קופות הגמל וקרנות ההשתלמות שלכם ברבעון 3?

רבעון שני ברציפות של ירידות כיווץ את התשואה מתחילת השנה ל-0.7% ■ אלטשולר שחם ומיטב דש בין הגופים שבולטים עם תשואות שליליות ב-12 החודשים האחרונים; ילין לפידות, פסגות ואקסלנס בולטים לחיוב

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

לאחר תשואות שליליות של כאחוז וחצי שנרשמו ברבעון השני השנה, שבא לאחר רבעון ראשון חזק במיוחד, היווה הרבעון השלישי השנה חיזוק למגמה השלילית. במהלכו נרשמו בכל שוק קופות הגמל וקרנות ההשתלמות תשואה שלילית של 1.6%, שהובילה את התשואה מתחילת השנה ועד סוף ספטמבר לשיעור חיובי צנוע של כ-0.7%, "בלבד".

אין פלא שהתשואות ברבעון השלישי היו שליליות, ובאופן כמעט גורף לחלוטין: מדובר בפועל יוצא לניהול כספי החיסכון לטווח ארוך של הציבור בשוקי ההון בארץ ובעולם, בעקבות הסערות שפקדו את השוקים הללו בחודשים האחרונים. אגב, בשוק מספרים כי לפי שעה הרבעון הרביעי החל במגמה קצת שונה, אבל מוקדם עדיין לקבוע מסמרות לגבי התוצאות השנתיות של ענפי הגמל.

כל שוק קרנות ההשתלמות רשם ברבעון השלישי השנה תשואה שלילית של 1.8%, שהובילה אותו להציג מתחילת השנה תשואה מצטברת חיובית של כ-0.5%. בקרב שוק קופות הגמל, שכולל את הקופות המרכזיות לפיצויים ההיסטוריות במהותן ואת הקופות המפעליות והענפיות, נרשמו בתקופות הללו תשואות של מינוס 1.6% ופלוס 0.9%, בהתאמה. ב-12 החודשים שהסתיימו בסוף ספטמבר, מדובר על תשואות כלל ענפיות של 0.54% בממוצע - כולל כל קרנות ההשתלמות וקופות הגמל בשוק, כולל הענפיות והמפעליות. כשקופות הגמל מציגות בתקופה זו תשואה נומינלית ברוטו של 0.7% ועוקפות את כלל קרנות ההשתלמות, שהשיגו בתקופה זו תשואה של פחות מ-0.4%.

חלק ניכר משוקי הגמל וההשתלמות נמצא בגופים שאינם פתוחים לתחרות על לבו וכספו של החוסך הפנסיוני. לכן אנו מתמקדים בהשוואת התשואות בקופות הגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות שפתוחות לכלל הציבור, ובתוכן - במסלולים הכלליים, שבהם מנוהל הרוב המכריע של כספי הציבור שבגופים אלה. כך, מבדיקת "גלובס" עולה, כי ברבעון השלישי השנה נרשמו בקופות לתגמולים הכלליות תשואה שלילית של מינוס 1.8%, בעוד שבקרנות ההשתלמות הכלליות של בתי ההשקעות וחברות הביטוח נרשמה תשואה שלילית של מינוס 2%. מתחילת השנה מדובר עדיין בתשואות חיוביות, שירדו לרמה של כ-1.1% ו-0.6%, בהתאמה.

בלטו לשלילה

ב-12 החודשים שבין אוקטובר אשתקד לסוף הרבעון השלישי השנה ישנם כמה גופים שבולטים לשלילה עם קופות וקרנות (לא בהכרח כל הקופות והקרנות שלהם) שהשיגו בתקופה זו תשואות מצטברות שליליות: אלטשולר שחם, מיטב דש, איילון, מגדל ואנליסט.

כמו כן, מבדיקתנו עולה כי בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה היו רק שני גופים שהציגו תשואה שלילית מצטברת: מגדל (בגמל ובהשתלמות) ואיילון (בהשתלמות).

כך, מכלל השמות הללו בולטים שני גופים יותר מהיתר: מגדל, שהנה מובילת שוק בשוקי ביטוחי החיים והפנסיה, ואלטשולר שחם, שלאורך שנים היה הכוכב של שוק הגמל, בהא הידיעה, ושספג מכות חזקות מאחרים לאור הירידות בשוקי ההון השנה.

עם זאת, ברבעון השלישי מדובר כבר במגמה שונה וברורה בהרבה, וכמעט כל הגופים בשוק הציגו תשואה שלילית. זאת, להוציא קופה אחת ולא גדולה של אקסלנס, ששונה מהותית באופייה מיתר הקרנות, ושנמצאת בתחתית טבלת התשואות בשוק בראייה רב-שנתית.

למול אלה, מיהם הגופים שבולטים לחיוב בטבלאות דירוג התשואות של סוף הרבעון השלישי ב-2015? בדירוגים ל-12 החודשים האחרונים, תשעת החודשים הראשונים של 2015, ושלושת החודשים של הרבעון השלישי, מובילים שלושה בתי השקעות: פסגות, ילין לפידות ואקסלנס.

את הדירוג בקופות הגמל לתגמולים ל-12 החודשים האחרונים מובילים ילין לפידות ופסגות, שבולטים לחיוב כל אחד עם שתי קופות. המסלול הכללי של ילין לפידות וגדיש כללי של פסגות הציגו בתקופה הזו תשואה של 1.9%, וכללי ב' של ילין לפידות וגדיש בטא של פסגות הציגו תשואות של 1.6% ו-2.2%, בהתאמה. אקסלנס במקום השלישי עם תשואות של 1.6% ב-12 החודשים האחרונים. בקרנות ההשתלמות מדובר בהובלה של ילין לפידות ושל אקסלנס.

בדירוג התשואות עד כה ב-2015 בולט בסיכומם של שלושת הרבעונים הראשונים השנה בית ההשקעות פסגות, שמוביל את הקופות הגדולות והקרנות הגדולות, וצמוד אליו בית ההשקעות אקסלנס.

אגב, מתחילת השנה בולטים לחיוב מסלולי הב' של בית ההשקעות אנליסט עם תשואות יפות למדי. בהקשר זה נציין כי אנליסט מיזגו את קרן ההשתלמות כללי שלהם בתוך קרן ההשתלמות כללי ב', בעלת טרק-רקורד טוב יותר. מדובר במיזוג של קרן גדולה יותר (מעל ל-2 מיליארד שקל בסוף הרבעון השני השנה, שהצטמקו לפחות מ-1.97 מיליארד שקל בסוף ספטמבר) לקרן קטנה בהרבה (פחות מ-560 מיליון שקל באותה תקופה). אגב, המיזוג טרם הושלם, ובעוד שהקרן הכללית הישנה רשומה כלא פעילה בגמל-נט של האוצר, נכסיה לא נקלטו עדיין בקרן אחרת של אנליסט.

מדוע? אם נבחן את התשואה השנתית הממוצעת של כל אחת משתי הקרנות נראה שכללי ב' השיגה בתקופה זו תשואה שנתית ממוצע של 6.3%, בעוד שהקרן הכללית השיגה תשואה ממוצעת של 5.7%. בתקופה של חמש שנים לאחור הפער גדל אף יותר: כללי השיגה מדי שנה תשואה של כ-10.2% בממוצע (השנייה בטיבה בשוק קרנות ההשתלמות) והקרן הכללית - 8.3% "בלבד" (הרחק מאחור).

בכך מראה אנליסט כי לאחר שנים ארוכות מאוד של אי-השתתפות במלוא הכוח במשחק השיווקי, הם שינו תקליט. כעת הם במשחק התשואות השיווקי במלוא המרץ, וכללי ב' הוא התחמושת שלהם, וכך התשואות של קרן ההשתלמות הכללית הגדולה יותר נמחקות מהטרק-רקורד. אפרופו אנליסט, התוצאות שלהם בגמל חלשות ובתחתית הדירוג ל-12 החודשים האחרונים.

ילין לפידות ירד פחות

ומה לגבי תשואות קופות הגמל לתגמולים וקרנות ההשתלמות ברבעון השלישי? להוציא תשואות של שני מסלולי השקעה שאינם מרכזיים, מי שבולט לחיוב ברבעון הוא הגוף שהציג את התשואה השלילית הפחותה ביותר, וזה ילין לפידות, עם המסלול הפחות אגרסיבי שלו - הכללי, ואחריו ניצבות הקופה לתגמולים והקרן של הראל גילעד - שאינן המסלולים המאפיינים של קבוצת הראל.

מנגד, למי היה רבעון שלישי שהתברר כסיוט, בוודאי ככל שאמורים דברים ביחס לעמיתים שחוסכים באמצעותם? בודדנו עבורכם את הגופים שאיבדו מעל ל-2% ברבעון השלישי השנה, בגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות, ושבולטים בתחתית הדירוג: אלטשולר שחם, כלל ביטוח, הראל (במסלולים העיקריים והמרכזיים), איילון, מיטב דש, מגדל ואי.בי.אי.

ולסיום, קופות הגמל, ובמידה פחותה גם קרנות ההשתלמות, הן אפיקי חיסכון לטווחים ארוכים למדי. ככאלה חשוב לראות מה התוצאות שמשיגים הגופים המנהלים לאורך זמן, ולאו דווקא בתקופות קצרות, כגון חודש או רבעון. כך, בבחינת התשואות השנתיות הממוצעות בחמש השנים האחרונות - בקופות הגמל לתגמולים ובקרנות ההשתלמות - אנו מוצאים שישנם שני גופים שבולטים מעל ליתר: אלטשולר שחם וילין לפידות, עם תשואות שנתיות ממוצעות של מעל ל-6%.

בבחינת התשואות השנתיות הממוצעות בשלוש השנים האחרונות, התמונה משתנה, והקופה של אנליסט כללי ב' (ששינתה עתה את שמה לגמל ישראל) מובילה, ואחריה גדיש בטא של פסגות (הקטנה יחסית, ובוודאי שאינה המסלול המרכזי בבית ההשקעות הגדול), ולצדן בולטות שתי הקופות האגרסיביות יותר של ילין לפידות (ב') ואלטשולר שחם (גמל גולד). בצמרת הדירוג של קרנות ההשתלמות בשלוש השנים האחרונות עומדות הקרנות של אנליסט וילין לפידות.

שוקי הגמל וההשתלמות בדרך להפוך לעוקבי מדדים? תשואות טובות במסלולים פסיביים

המסלולים הכלליים בשוקי הגמל וההשתלמות, וגם בשוקי הפנסיה החדשה ובפוליסות החיסכון שבביטוחי החיים של חברות הביטוח, הם מסלולי ההשקעה המרכזיים של גופי ניהול החיסכון לטווח ארוך, ובהם מנוהל רוב נכסי הלקוחות. מדובר במסלולי השקעה אקטיביים שמנוהלים על-ידי החברות המנהלות הן מרמת הקצאת אפיקי ההשקעה ועד לרמת נייר הערך הבודד. מדובר בחלק הארי של השוק כולו, ואולם, בשנים האחרונות הולכת התפיסה של ניהול כספי חיסכון לטווח ארוך במסלולים פסיביים עוקבי מדדים ותופסת תאוצה.

זה החל כבר לפני שנים, למשל דרך שיטת הפניקס, שדוגלת בהשקעה באמצעות מדדים, ובגופים אחרים כגון אי.בי.אי ובית ההשקעות אקסלנס (שבשליטת אותה הפניקס), שהחלו לנהל כספי גמל בצורה קצת אחרת: ניהול עוקב מדדים.

בימים אלה מציינות הקופות והקרנות עוקבות המדדים של אקסלנס את תום השנה הראשונה לקיומן, וניתן להן לפרסם את התשואות שלהן. וזו גם הזדמנות טובה לראות מה קורה, הגם שהם לא היחידים בשוק זה. הקופות והקרנות העוקבות של אקסלנס הוקמו עם חברת תעודות הסל של בית ההשקעות - קסם. ב-12 החודשים האחרונים רשמו קרן ההשתלמות וקופת התגמולים קסם מדדים של בית ההשקעות תשואה מצטברת של כ-2.9%. בסך הכול, בקופות ובקרנות המחקות של אקסלנס מנוהלים עתה כ-550 מיליון שקל נכסים.

האם מדובר בבשורה עבור השוק, שמבשרת על שינוי תפיסתי מעמיק של מעבר לחיסכון פסיבי במקום אקטיבי בשוק החיסכון לטווח ארוך? עדיין מוקדם לקבוע זאת, וימים יגידו. מה שברור הוא, שאם זה יקרה זה יהיה פוטנציאל - שחשוב יהיה לנצלו ולא לתת לו להתמסמס - להוזלת דמי הניהול. מדוע? ניהול השקעות פסיבי יותר זול מניהול השקעות אקטיבי, איך שלא נהפוך זאת.

תשואות קופות הגמל לתגמולים הכלליות הגדולות
 תשואות קופות הגמל לתגמולים הכלליות הגדולות