סטארט-אפ ישראלי מאפשר לספורטאים להתמודד עם פציעות

המוצר של פיזימקס מאפשר להעריך את הסיכון לפציעה מהעיסוק בספורט: באמצעות המידע ניתן לדעת מהי רמת הסיכון, כמו גם מהי רמת המוכנות לחזור למגרש אחרי פציעה

אתלטיקה בישראל / צלם: רויטרס
אתלטיקה בישראל / צלם: רויטרס

הרקע: רם שלו ודוד כהני הקימו בשנת 2013 את חברת פיזימקס (PhysiMax Technologies), שעוסקת בטיפול בספורטאים חובבים ובעיקר מקצועיים. שלו הגיע מתחום ההנדסה, הוא בעל תואר שני במנהל עסקים, ועסק במהלך הקריירה שלו בטכנולוגיות שיקום באמצעות רובוטיקה. כהני עסק בתחום הווידאו. הם נפגשו במסגרת שיתופי פעולה בין קומברס בה עבד שלו ומוביקסל (פלאש נטוורקס של היום) בה עבד קהני. השניים החליטו להקים סטארט-אפ לניתוח תנועה, ובהמשך הבינו שההתמקדות בעיקר בספורטאים תהיה הצעד הנכון עבורם.

"שנינו חובבי ספורט. דוד הוא פריק של כל סטטיסטיקה בספורט, אני הייתי בעברי שחיין והיום אני רץ ורוכב", מספר שלו, "משיחות שניהלנו עם רופאים וספורטאים הבנו שיש מחסור לא הגיוני בניתוח, ושעדיין אי אפשר להבין איכות תנועה ולכמת אותה; כל מטפל עושה מה שהוא מבין, והפערים האלה גורמים לפציעות".

לדבריו, הסטטיסטיקות של משרד הבריאות האמריקאי מצביעות על מיליוני פציעות מדי שנה, כאשר יותר מ-50% מהן יכולות להימנע באמצעות הכנה נכונה. "הפציעות נגרמו כי הגוף נמצא בסיטואציה אותה ניתן היה למנוע", אומר שלו.

השוק: ישנן מגוון גישות בעולם הביצועים בספורט, אך שלו טוען שהטכנולוגיה של פיזימקס ייחודית משום שהיא מציעה ניתוח מעמיק של תנועת הספורטאים. "יכולנו להתמקד ברפואה, באוכלוסייה מבוגרת, בפציעות וכו', אבל בחרנו בספורט. זה הרף הכי גבוה, כי התנועות מורכבות ומהירות הרבה יותר. שם צריך להגיע למדדים עדינים יותר, מאשר בבחינת יכולת של מבוגר לקום מכיסא".

ניתוח המידע מאפשר להעריך את הסיכון לפציעה: באמצעות המידע ניתן לדעת מהי רמת הסיכון, כמו גם מהי רמת המוכנות לחזור למגרש אחרי פציעה.

"אף MRI לא יודע את זה", טוען שלו. האופן השני הוא בביצוע - באמצעות פיזימקס אפשר לזהות נקודות בעייתיות בשריר, ולהעניק דוח מפורט במיוחד לאנשי מקצוע, מאמנים למשל, ולהראות במה צריך להתמקד, כך שעל ידי אימון מותאם אישית, ניתן יהיה לצמצם את רמת הסיכון ולשפר את הביצועים.

בתוך עולם הספורט, פיזימקס מתמקדת בעיקר במשחקי כדור. שלו: "היום אנחנו פעילים יותר במשחקי קבוצה כמו פוטבול, כדורסל, וכל מה שדורש תמרון וקפיצות. בין הלקוחות שלנו קבוצות ספורט מקצועניות, ויש לנו הסכם עם מכון וינגייט שהכניסו את הטכנולוגיה לסל הבדיקות שלהם.

"היום נבחרות ישראל, אתלטים אולימפיים, מכבי תל אביב בכדורסל וגם קולג'ים כמו קונטיקט ומרילנד בארה"ב, משתמשים במוצר. נוסף על כך, אנחנו פונים גם לקבוצות רפואיות שמטפלות בספורטאים".

המוצר: המערכת של פיזימקס מתממשקת לדור הבא של מצלמות התלת ממד של מיקרוסופט, אפל וגוגל. שלו: "אנחנו קוראים את הדאטה, מעלים לענן, ושם יש לנו טכנולוגיה לניתוח תנועה ברמת קינמטיקה (חיזוי תנועה ש.ד). על ידי האלגוריתמיקה, אנחנו יודעים לנתח באופן כמעט מיידי כל תנועה של בן אדם. אנחנו מוודאים שהיא תואמת את הפרוטוקול - דהיינו, שהבדיקה נעשתה לפי הקריטריונים, חולשות שרירים, סימטריה וכו'. יש נתונים רלוונטיים לכל אדם, וכל זה מותאם לרמה ולסגנון. אנחנו יכולים לנקות את הסגנון ולהתמקד רק בניתוח שלד שרירי".

שלב בפעילות: החברה סיימה ב-2014 את האקסלרטור של מיקרוסופט ובהמשך הגיעה לארה"ב, לאוניברסיטת ג'ורגיה-טק. היום המוצר נמצא בשלב בטא וכבר משרת לקוחות.

שלו: "עברנו את הוכחת הטכנולוגיה. הצבא האמריקאי בווסט פוינט בשיתוף צפון קרוליינה וקונטיקט לקחו ב-2014 את הטכנולוגיה, והשוו אותה לניתוח בדו-מימד. הוכח שאנחנו נותנים ניתוח אמין, ושהניתוח שופר משמעותית, מה שפתח את הפתח להטמעה בגופים נחשבים בארה"ב".

גיוסי הון: החברה קיבלה השקעה מ-LlionBird ובימים אלה היא מנסה לגייס סכום נוסף מאנשי עסקים בעלי זיקה לתחום הספורט.

השלב הבא: שלו: "בעזרת הגיוס הקרוב נעבור את שלב הבטא, נייצר שותפויות עסקיות שיוציאו אותנו במהירות לשוק האמריקאי, ובינתיים גם יש מגעים עם לקוחות באירופה ויפן. היתרון שלנו הוא שהמוצר שלנו מתקדם יותר ביחס לכל מה שיש בשוק".

- אקזיט או חברה גדולה?

"השוק של טכנולוגיות הספורט יעבור קונסולידציה כי יש פתרונות שצריכים להיות בחבילה אחת. ההערכה שלנו שבשלב מסוים אכן נירכש, אבל עדיין קשה לדעת".