אלה האתגרים הגדולים של גיל שרון כמנכ"ל דסק"ש

אחרי שהפך את פלאפון לחברת הסלולר הרווחית בארץ, שרון יצטרך להחליט כיצד לפרוע ולמחזר התחייבויות פיננסיות בהיקף של כמעט 5 מיליארד שקל

גיל שרון / צלם: תמר מצפי
גיל שרון / צלם: תמר מצפי

אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח, החליט למנות את גיל שרון למנכ"ל החברה הבת, דיסקונט השקעות (דסק"ש). היום היה אלשטיין אמור להביא את המינוי לאישור דירקטוריון דסק"ש, שלאחריו יוחלט מתי יחל שרון לכהן כמנכ"ל, תפקיד אותו ממלא בפועל בשנתיים האחרונות סמנכ"ל הכספים מישל דהן.

שרון, מנכ"ל פלאפון בעשור האחרון, הודיע היום על סיום תפקידו בחברה בעקבות מינויו הצפוי לתפקיד מנכ*ל דסק"ש. שרון, 52, יסיים את תפקידו בעוד שלושה חודשים, לאחר שהפך את פלאפון לחברה המובילה (מבחינת רווחיות) בשוק הסלולר הישראלי. כלומר ייכנס לתפקיד בדסק"ש במהלך הרבעון הראשון של 2016.

על היכולות והכישורים של שרון בשוק הקמעונאי בכלל, ובענף הסלולר בפרט, אין כמעט עוררין. ואולם, כמנכ"ל של חברת החזקות מרכזית הוא יידרש להיכרות עמוקה יותר עם ענפים נוספים, כגון הנדל"ן, התעשייה והפיננסים, ובעיקר למצוא את הדרך כיצד לפרוע ולמחזר התחייבויות פיננסיות בהיקף של כמעט 5 מיליארד שקל.

יידרש לפקח על החברות הבנות

לאי.די.בי שתי החזקות מרכזיות: 55% ממניות כלל ביטוח בשווי של 1.8 מיליארד שקל ו-74% ממניות חברת ההחזקות דסק"ש בשווי של 483 מיליון שקל. מאחר שהשליטה בכלל ביטוח נמצאת בתהליך מכירה, שאמור להסתיים עד מחצית 2016, הרי שדסק"ש תיוותר הפעילות המרכזית בקבוצת אי.די.בי, והחברה שדרכה ישלוט אלשטיין על החברות התפעוליות המרכזיות בקבוצה - סלקום, שופרסל ונכסים ובנין, ועל החזקות המיעוט בחברת אדמה, בחברת החזקות הטכנולוגיה אלרון ובבית ההשקעות אפסילון.

במצב הזה, אלשטיין מבין כי מנכ"ל דסק"ש הוא התפקיד המרכזי ביותר בקבוצה, ומי שאמור לקבוע ולהכווין את אסטרטגיות הצמיחה של החברות הבנות, שהביצועים של מרביתן רחוקים מלהרשים בשנים האחרונות. לא מן הנמנע כי שרון גם יתבקש לשבת בכיסא היו"ר של לפחות חלק מהחברות הללו, כדי שיוכל לפקח בצורה טובה יותר על פעולות מנהליהן.

מניית דיסקונט השקעות עלתה היום בכ-3% בעקבות הפרסומים על מינויו הצפוי של שרון, אולם האג"ח הארוכות של החברה מסדרה ו' (מח"מ של 4.7 שנים) ממשיכות להיסחר בתשואה שנתית לפדיון של 11%, המעידה על חוסר הנוחות של המשקיעים ממצבה של החברה, שמציגה הון עצמי של 1.1 מיליארד שקל בלבד על מאזן של 35.8 מיליארד שקל.

לצמצם לחברת החזקות אחת

הן אי.די.בי והן דסק"ש הן עדיין חברות ציבוריות, אולם לא לאורך זמן. מודל הפירמידות של חברות ההחזקה, שיצר מעט ערך למשקיעים והרבה ג'ובים ופרנסה למקורבי בעלי השליטה, הולך ונמוג בזכות חוק הריכוזיות. חוק זה דורש את צמצום הפירמידות לשלוש ובהמשך לשתי שכבות בלבד.

הדרך להתחיל במהלך היא להפחית את מספר חברות ההחזקה לאחת, ואי.די.בי אמנם הצהירה כבר אשתקד כי היא בוחנת מהלך למיזוג עם דסק"ש. אלא שמהלך שכזה עלול להתברר כמורכב ועתיר התנגדויות מצד הנושים השונים, לאור רמות החוב העצומות של כל אחת מהחברות.

לפיכך, עשויה לעלות על השולחן אפשרות נוספת, לפיה אחת מהחברות תהפוך לפרטית, כאשר חובותיה הציבוריים יוחלפו בהלוואות פרטיות של בנקים וגופים מוסדיים שיגובו בשעבוד על מלוא ההחזקות בחברות הבנות. מהלכים דומים נקטו בשנים האחרונות הקבוצות בראשות פטריק דרהי ולן בלווטניק, כאשר מחקו מהמסחר את הוט ואת כלל תעשיות, בהתאמה.

על מחיקת מניות אי.די.בי מהמסחר כבר דובר במסגרת המגעים בין אלשטיין לנאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות (החברה האם לשעבר של אי.די.בי פתוח) על שינויים בתנאים ההסדר. אלא, שכדי להפוך את אי.די.בי פתוח לפרטית, אלשטיין יצטרך גם להשלים את מכירת כלל ביטוח וגם לשכנע את המלווים באיכות השעבוד על מניות דסק"ש.

אחרת, עשויות דווקא מניות דסק"ש להימחק מהמסחר, כאשר החוב שלה הוא זה שיוחלף בהלוואה פרטית מגופים מוסדיים ובשעבוד על נכסים איכותיים יותר, ובראשם 76% ממניות נכסים ובנין בשווי של 1.3 מיליארד שקל, 45% ממניות סלקום בשווי 1.3 מיליארד שקל ו-51% ממניות שופרסל בשווי של 1.1 מיליארד שקל.

נדרשת להזרמות ולמימוש מוצלח

אי.די.בי, שעברה לאחרונה בלעדית לשליטתו של אלשטיין (לאחר שנפרד משותפו לשעבר מוטי בן משה), סוחבת על גבה הערת "עסק חי" ונמצאת במצב פיננסי מאתגר. את 2015 היא תסיים באיזון רק בזכות הזרמות הענק של אלשטיין, שעדיין מחוייב להזרים לה החודש עוד 200 מיליון שקל, כאשר 93 מיליון שקל מתוכם יועברו לדסק"ש בדרך של מימוש אופציות.

כדי לצלוח את כלל הפירעונות עד סוף יוני 2018, בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקל, תידרש אי.די.בי להצליח במכירת כלל ביטוח. מכירתה על פי התנאי שהציבה אי.די.בי לעצמה (שווי שלא יפחת מההון העצמי של כלל בסוף מארס 2015), תספק לה תזרים של לפחות 2.4 מיליארד שקל שיאפשר לפרוע את כלל החוב הקצר.

מזומנים והחזקות
 מזומנים והחזקות