לאחר 9 שנים: הסתיימה ההרפתקה הכושלת של מרקסטון בפריזמה

אייפקס מחזיקה עתה בכל פסגות, לאחר ששילמה 450 מיליון שקל עבור 23% ממניות בית ההשקעות

לאחר כתשע שנים מסתיימת היום ההרפתקה הכושלת של קרן מרקסטון בבית ההשקעות פריזמה בקול ענות חלושה. הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, דורית סלינגר, אישרה בסוף השבוע החולף את העסקה במסגרתה רכשה קרן אייפקס, בניהול זהבית כהן, את יתרת המניות בבית ההשקעות פסגות שבשליטתה, ובכך מסכמת קרן מרקסטון החבולה והכושלת את השקעות הענק הנוראיות שביצעה בפעילויות הפיננסים עם הקמת בית ההשקעות פריזמה ב-2006.

מרקסטון, בניהול רון לובש ומוטי וייס, מכרה 23.2% ממניות פסגות לאייפקס, שכבר מחזיקה בכ-76.8% ממניות בית ההשקעות, בתמורה לכ-450 מיליון שקל, שמשקפים לחברה שווי של כ-1.9 מיליארד שקל "בלבד". מדובר בשווי חברה שנמוך משמעותית משווי בית ההשקעות בדוחות אייפקס, כשהפער נובע מכך שכהן ניצלה את העובדה שמרקסטון הייתה נואשת למזומנים כדי לעמוד בחובותיה לבנקים ולמחזיקי האג"ח, ולכך שלא היו לה חלופות של ממש.

על כל פנים, מבחינת מרקסטון - ונושיה - מדובר בהזדמנות לשחרר אנחת רווחה, ביחס להשקעה שכבר הוכתרה כהשקעה גרועה. היקף התמורה שמשלמת אייפקס איפשרו לקרן לעמוד בחובותיה לבנקים (באמפיק) ולמחזיקי האג"ח (בפנומנל).

כך, היום דיווחה פנומנל לבורסה על פירעון מלוא להתחייבויותיה למחזיקי האג"ח, שיקבלו סך של כ-109.5 מיליון שקל, הודות להשלמת העסקה עם אייפקס. נציין כי לאחר קיזוז ההוצאות, מעבר לפארי הנוכחי של האג"ח, תשולם למחזיקי האג"ח של פריזמה לשעבר ופנומנל כיום ריבית נוספת של 25.7 מיליון שקל (מהם כ-19 מיליון שקל עמלה בגין הפרעון המוקדם).

משרד הרצוג פוקס נאמן ייצג את קרן אייפקס ברכישת הבעלות בבית ההשקעות פסגות.