הדולר היציג התחזק בכ-0.3%; "גדל הסיכוי להורדת ריבית"

האירו ירד בכ-0.3% ל-4.294 שקלים ■ אלכס זבז'ינסקי: "לפי כל הסימנים, אנו נמצאים בסבב נוסף של מלחמת המטבעות"

אירו, דולר  מט"ח / צילום: רויטרס
אירו, דולר מט"ח / צילום: רויטרס

הדולר היציג התחזק היום (ב') בכ-0.3% ונקבע על 3.89 שקלים. זאת, לקראת הודעת המדיניות המוניטארית של בנק ישראל ב-16:00 היום. האירו, מנגד, נחלש בכ-0.3% ושערו היציג נקבע על 4.294 שקלים. בעולם נסחר האירו סביב 1.1033 דולרים.

הבנק המרכזי של סין הוריד את שיעור הריבית שלו ביום שישי. הבנק הוריד את הריביות ב-0.25% כך שהריבית שלו על פיקדונות ירדה ל-1.5% לשנה והריבית על הלוואות ירדה ל-4.35%. הבנק חתך גם את דרישות יחס ההון המוטלות על הבנקים, במטרה לנסות ולהחיות את הצמיחה כלכלית המאטה על-ידי הגברת הנזילות ושמירה על צמיחה יציבה באשראי. זוהי הפעם השישית מאז חודש נובמבר 2014 שהבנק הסיני מוריד את שיעורי ריבית הבנצ'מרק שלו.

אלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי של מיטב-דש, מציין בסקירתו השבועית כי "למרות שבנק ישראל מאוד לא רוצה לראות את הריבית ברמה שלילית, הסיכוי להפחתת הריבית באחת הפגישות הקרובות, אולי כבר היום, עלה. צעד נוסף, כנראה נלווה להפחתת הריבית, עשויה להיות הגדלת רכישות המט"ח. לפי כל הסימנים, אנו נמצאים בסבב נוסף של מלחמת המטבעות. הבנק המרכזי האירופאי הכריז על נחישותו לנקוט בצעדים מוניטאריים מקלים, הסינים הורידו את הריבית והיפנים עשויים להצטרף למהלך עוד השבוע. הצעדים האחרונים בבנקים המרכזיים הגדולים צפויים לגרור עוד סבב של הורדות ריבית בעולם במלחמת המטבעות המתמשכת". 

להערכתו, הצעדים של ה-ECB והבנק הסיני דווקא מקטינים סיכוי לעליית ריבית קרובה בארה"ב. "הכלכלה האמריקאית סובלת מדולר חזק שאחרי הודעת ה-ECB והורדת הריבית בסין התחזק ביותר מ-2% מול סל המטבעות DXY. הדולר המתחזק, ציפיות האינפלציה האמריקאיות שירדו אל הרמות באירופה ופערי התשואות המתרחבים בין ארה"ב לאירופה יקשו על החלטת ה-FED להעלות את הריבית בשעה שהאירופאים מגבירים מאמצים להקל על המדיניות המוניטארית. על רקע ההתפתחויות האחרונות אנו ממשיכים להעריך שהריבית בארה"ב תעלה רק בשנת 2016".

 

יוסי פריימן, מנכ"ל פריקו, מציין כי "השבוע הקרוב יעמוד בסימן החלטות הריבית בקרב מדינות רבות ובהם ישראל, ארה"ב, סין, רוסיה, אנגליה, ניו זילנד ונוספות. המדיניות המרחיבה באירופה, החלטות בסין בעלות השלכה על יחס הרזרבה והריבית והציפייה שבארה"ב לא צפוי שינוי בריבית לפני סוף השנה מותיר לבנק ישראל מרחב מספיק לפעולה בזירת הריבית. בנק ישראל כמבוגר האחראי רואה את ההאטה בפעילות הכלכלית והוא נדרש לפעול לעידוד הצריכה וההשקעה, לריבית נמוכה השפעה ישירה על החלטות צריכה והשקעה".

במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר: "הדולר-שקל מזנק מעלה ובוחן את רמת המפתח של 3.90, הרמה הגבוהה מאז 5 באוקטובר. פריצה ונעילה מעל רמה זו עשויה לדרבן ספקולנטים נוספים להצטרף לראלי ולסלול את הדרך לאזור 3.92. גם בעולם הדולר מרקיע מעלה, וזאת על רקע המדיניות המרחיבה של הבנקים המרכזיים של סין וגוש האירו, כאשר הבנק של סין הוריד בשבוע שעבר את הריבית והבנק של אירופה אותת מפורשות על כוונתו להאיץ את קצב רכישת האג"ח ואולי אף להוריד את הריבית. הצעדים והרטוריקה הללו רק מבליטים את הקו היותר נוקשה של הפד, שמתכוון להעלות את הריבית בחודשים הקרובים, גם אם לא מוקדם כפי שציפו. מדד הדולר מזנק לרמתו הגבוהה ביותר מאז תחילת אוגוסט, ואילו האירו נופל לשפל של חודשיים למול הדולר וייתכן כי הוא בדרכו לרמת השקילות כעת.

"הפער הזה במדיניות של בנקים מרכזיים למול הפד עשוי להתחדד גם היום, עם החלטת הריבית של בנק ישראל. הבנק לא אמור לשנות את גובה הריבית, אבל לנוכח המדדים השליליים האחרונים והאינפלציה השלילית, ייתכן כי בנק ישראל יניח שוב על השולחן את האפשרות לצעדים מרחיבים וריבית שלילית. במקרה כזה, השקל אמור להסתחרר מטה וייתכן שנראה פריצה משמעותית מעל 3.90".