מנכ"ל משרד התקשורת: "מחירי הסלולר בישראל לא כלכליים"

(עדכון) - שלמה פילבר, בהבהרה על דבריו בבלומברג: "מחירי הסלולר בארץ נמוכים מהדרוש. המחירים בשוק נקבעים בתחרות חופשית, ואני לא קובע מה יהיה המחיר"

שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ
שלמה פילבר / אבי אוחיון לע"מ

מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אותת בריאיון לסוכנות בלומברג כי לא יתנגד למכירת גולן טלקום לאחת מחברות הסלולר הקיימות, בטענה כי התחרות בשוק הסלולר בישראל חריפה מדי, והמחירים נמוכים מדי.

בריאיון לבלומברג אמר פילבר: "אני לא רואה בעיה אם סלקום, פרטנר או בזק (פלאפון - ג.פ) ירצו לקנות את גולן טלקום. השוק ימשיך להיות תחרותי גם עם 4 חברות, עם מחירים סבירים שיאפשרו רווחיות טובה שתתרום להשקעות עתידיות".

פילבר הדגיש בריאיון כי לדעתו התחרות בשוק הסלולר מוגזמת: "השוק איבד את האיזון בכל הנוגע למחירים. הרווחים הנמוכים של החברות מקשות עליהן לעמוד בקצב התפתחות הטכנולוגיה ולבצע השקעות בתשתיות".

פילבר מונה על-ידי ראש הממשלה ושר התקשורת נתניהו לעמוד בראש משרד התקשורת. כעת הוא טוען כי מחירי הסלולר בישראל צריכים לעלות בכ-145%: "חברות הסלולר בישראל מוכרות קו חודשי בכ-35 שקל. המחיר הזה לא כלכלי. ב-OECD המחירים הם סביב 20 אירו (כ-86 שקל), ואנחנו צריכים לשאוף לרמה הזו".

בעקבות פרסום הידיעה באתר "גלובס", הוציא משרד התקשורת הבהרה: "בנוגע למחירי הסלולר בישראל, להלן עמדת משרד התקשורת. מנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר: הדברים המיוחסים לי כביכול, אינם מדויקים! להלן התייחסותי למצב שוק הסלולר: 'המחירים בארץ נמוכים מהדרוש. לשם השוואה: באירופה הם 20 אירו. המחירים בשוק נקבעים בתחרות חופשית, ואני לא קובע מה יהיה המחיר'".

יש לציין כי בבלומברג פילבר אמר דברים מעט שונים. להלן צילום מסך ובו ציטוט מהדברים שאמר שם (הדגש אינו במקור):

קטע מהכתבה שפורסמה בבלומברג עם דבריו של פילבר
 קטע מהכתבה שפורסמה בבלומברג עם דבריו של פילבר

לאחר פרסום ההבהרה ע"י משרד התקשורת, בבלומברג השמיטו את החלק בציטוט של פילבר בו הוא אמר: "אנחנו צריכים לשאוף לרמה הזו", והוסיפו את ההבהרה שפרסם פילבר.

חשש לגורל עסקת גולן טלקום

בפגישה שנערכה אתמול (א') בין גורמי הממשלה מעלה חשש לגורלה של עסקת מכירת גולן טלקום. כפי שנחשף ב"גלובס", הגשת הצעות לעסקה אמורות להיות השבוע, ולכן גיבשה המדינה עמדה מוסכמת שהוצגה לגולן, ולפיה הסיכוי שתאושר לו עסקה מול שחקן קיים בשוק הסלולר נמוכה מאד, מפני שעסקה כזאת לא תורמת לתחרות בשוק.

המטרה היא להביא את גולן לעסקה עם גורם מחוץ לשוק הסלולר או לדחוף את החברה לטובת השקעה ברשת משותפת עם סלקום. בעיני משרד התקשורת, המהלך שלו ליציאה מהשוק בדרך של מכירת החברה לפני הסכם מול סלקום אינו משרת את טובת השוק, ולכן המדינה צריכה להבהיר לו כי היא תתנגד לעסקה.

הגורמים שמובילים את ההתנגדות לעסקה הם בראש ובראשונה רשות ההגבלים העסקיים ומשרד האוצר, למרות שלאוצר אין סמכות בעניין. למדינה ברור שעסקת מיזוג של גולן תביא לעליית מחירים בשוק ויותר מכך - תוציא שחקן פוטנציאלי בשוק הטלוויזיה, שכן גולן הצהירה על כוונתה להיכנס לתחום. אלא שגולן נקלעה למצוקה לאחר שהבינה כי עליה לשלם לסלקום קנס של 350 מיליון שקל או להשקיע בהסכם לאיחוד רשתות סכומים הרבה יותר גבוהים לאורך שנים. במצב כזה, עדיף לגולן טלקום להימכר.