המשקיעים של אפל חוששים: האם האייפון איבד את המומנטום?

אפל תפרסם מחר בערב דוחות ובשוק יתמקדו במכירות הטלפונים החכמים של החברה: "משקיעים לטווח קצר יוצאים מהמניה על רקע ספקולציות הולכות וגוברות על ירידה במכירות האייפון"

כשאפל תדווח על התוצאות שלה מחר בערב (אחרי סגירת המסחר בנאסד"ק), וול סטריט תרצה לדעת רק דבר אחד: האם המכירות של מכשיר האייפון עדיין במגמת צמיחה.

הטלפון החכם של אפל הפך לאחד המוצרים הרווחיים ביותר בתולדות עולם הטכנולוגיה. בשלושת החודשים שהסתיימו בדצמבר בשנה שעברה, האייפון היה כה רווחי עד שאפל דיווחה על הרבעון הרווחי ביותר של חברה אמריקאית אי פעם. אולם האופוריה של ההישג נסוגה מפני האתגר העצום הכרוך בחזרה על השיא הזה.

רוב האנליסטים מנבאים שהצמיחה במספר המכשירים הנמכרים - הנתון שאחריו עוקבים המשקיעים יותר מכל - תרד מכ-35% במהלך השנה החולפת לאחוזים בודדים ברבעונים הבאים. אך בשל עוצמת הביצועים לפני שנה, החשש הוא שאפילו הנתון הזה אופטימי מדי.

"התחושה היא שאפל משתנה", כתבו אנליסטים בבנק ההשקעות ברנברג במכתב שפרסמו לאחרונה. "קרנות מומנטום ומשקיעים לטווח קצר יוצאים מהמניה בשל האפשרות להנמכת תחזיות, על רקע ספקולציות הולכות וגוברות על ירידה במספר מכשירי האייפון הנמכרים".

טים קוק, מנכ"ל אפל, פטר לפני שלושה חודשים שאלות שהוצגו לו על ידי אנליסטים לגבי ההשפעה של התנודתיות המאקרו כלכלית בסין על הביקוש לאייפון בשוק הצמיחה החשוב ביותר של אפל.

למרות זאת, אפילו אנליסטים שמסקרים את אפל, המתאפיינים בדרך כלל בשוריות רבה יותר, הודו כי הם חוששים שמכירות האייפון ירשמו בקרוב ירידה יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, לראשונה מאז השקת המכשיר.

"אנו סבורים שאחת השאלות העיקריות לגבי המניה היא מה תהיה הצמיחה של האייפון לנוכח הקשיים עם האייפון 6, החל מהרבעון הנוכחי, המסתיים בדצמבר 2015", כך כתב ג'ין מנסטר מבנק ההשקעות פייפר ג'פרי במכתב ללקוחות בשבוע שעבר. "על פי שיחות עם 15 משקיעים במהלך השבוע החולף, אנו סבורים שהציפיות הן שתחול ירידה קלה במכירות של מכשירי אייפון ברבעון המסתיים בדצמבר לעומת התקופה המקבילה אשתקד".

מנסטר צופה עלייה של 3% במכירות של יחידות אייפון במהלך השנה הבאה. מדובר בירידה חדה לעומת שיעור הצמיחה במכירות המכשיר בשלושת החודשים שהסתיימו בספטמבר - 25% - הנתון שאפל צפויה לדווח השבוע.

אולם המניה של אפל עלתה ב-3% ביום ו' לאחר שמורגן סטנלי פרסם מכתב ובו צפה שיעור צמיחה גבוה יותר - 7% - לשנה הבאה. היא ביססה את הנתון על סקרי ביקוש שנערכו בארה"ב ובסין.

קייטי היוברטי ממורגן סטנלי אמרה כי היא צופה שהצפי של אפל יעמוד על צמיחה "קלה" במכירות האייפון לרבעון הבא - למרות שאפל מוכרת יותר יחידות מהדגם שהושק בשנה שעברה.

"הסקרים שלנו מראים גם כי צרכנים משדרגים למודלים חזקים יותר עם מסך גדול יותר, שמקזזים את התמהיל הגבוה של האייפון 6 לעומת האייפון S6 החדש - יותר מאשר אנשים רבים צפו", כתבה היוברטי.

חששות לגבי שיעור הצמיחה של האייפון החזירו את המיקוד למוצרים אחרים, שעשויים להמשיך ולקדם את אפל.

ההערות של קוק בשבוע שעבר, שיצרני מכוניות עומדים בפני "שינוי עצום" בשל מגמות טכנולוגיות עשוי לחזק את האמון בקרב משקיעים שאפל לוקחת ברצינות את תעשיית הרכב, ושהיא מתכוונת להיכנס אליה עם כלי רכב משלה בשנים הבאות.

אולם בטווח הקצר, המשקיעים יתמקדו בשעון החכם של אפל, שהושק בראשית השנה, ובממיר הטלוויזיה שלה, כמו גם במחשבי האייפד הגדולים יותר, שיושקו בשבועות הקרובים.

אפל לא מסרה נתונים לגבי מכירות השעון החכם, אך עדכון תוכנה בספטמבר כלל שינויים קלים בחוויית המשתמש, כך על פי מחקר שפורסם לאחרונה.

סקר הכולל כ-1,000 בעלי שעוני Watch שנערך על ידי Wristly (אתר לבעלי שעונים של אפל) מצא כי 52% אמרו שהתוכנה החדשה שיפרה את "שביעות הרצון הכללית" לגבי המכשיר "במקצת", ואילו 22% אמרו שהשיפור היה "גדול".