הצרות של מגה: אלון ריבוע כחול מבקשת דחייה בתשלום האג"ח

הקשיים ביישום הסדר הנושים במגה מתגלגלים למחזיקי אג"ח אלון רבוע כחול: החברה הודיעה למחזיקים על רצונה בדחייה של לפחות שבועיים בתשלום הקרן הקרוב בשל חוסר הסכמות עם הבנקים על הסדר הנושים במגה

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

קשיים בתשלום האג"ח הקרוב של חברת אלון רבוע כחול. החברה הודיעה היום למחזיקי האג"ח שלה, כי היא מבקשת דחייה של שבועיים לפחות בתשלום קרן של 47 מיליון שקל, וזאת לאחר שלא קיבלה את הסכמת כל הבנקים לדחיית תשלומי החוב כלפיהם במסגרת הסדר החוב של החברה הבת מגה.

מועד הפירעון השנתי של אג"ח ג' שהנפיקה אלון רבוע כחול יחול בשבוע הבא, כאשר בנוסף לקושי מול הבנקים, נדרשת אלון רבוע כחול למצוא מקורות חדשים למימון התשלום, לאחר שטרם השלימה את הצעדים שהיו אמורים לספק נזילות זו: מכירת השליטה בחברת הדלק דור אלון, מכירת ההחזקה בחברת כרטיסי האשראי דיינרס.

כאמור, הסדר החובות עם הבנקים עדיין תקוע וחוסר ההסכמה על דחיית החוב כלפיהם מאלץ את החברה לפנות כעת גם למחזיקי האג"ח.

אמש דיווחה חברת ההחזקות כי סיכמה על עסקת בעלי עניין, במסגרתה תמכור לבעלת השליטה בה, קבוצת אלון של שרגא בירן והקיבוצים, כ-8% ממניות דור אלון תמורת 50 מיליון שקל. העסקה אמורה לאפשר לאלון רבוע כחול לשלם בחודש הבא לבעלי האג"ח סכום של 54 מיליון שקל, המהווה פירעון של 12.5% מהקרן בתוספת ריבית והצמדה למדד. אג"ח אלון רבוע כחול נסחרות כיום בתשואה של 13%, לאחר ירידה של כ-3% היום. החברה נסחרת בשווי זניח של כ-100 מיליון שקל בלבד.

המכירה הנוכחית של מניות דור אלון לקבוצת אלון הפרטית מהווה עסקת בעלי עניין, ולכן להסכם בין הצדדים הוכנסו תנאים שימנעו מהרוכשת ליהנות בעתיד הקרוב מאפשרות לרווח מהיר על חשבונה של המוכרת. העסקה תוגדר כ"עסקה מזכה", ואם תמכור קבוצת אלון בשנתיים הקרובות את מניות דור אלון שרכשה במחיר גבוה מהעסקה הנוכחית, תועבר התמורה העודפת לידי אלון רבוע כחול. בנוסף, תקבל המוכרת את האופציה לרכוש מחדש את המניות שבידי הקונה, ולצרפן לעסקה המתוכננת למכירת השליטה בדור אלון, אם זו תתבצע בתוך שמונה חודשים.

בינתיים נתקלת כאמור אלון רבוע כחול בקשיים בהשלמת הסדר החוב בחברה הבת, מגה - מקור צרותיה, שמשליך גם על פעילותה. במקור, החברה הייתה אמורה לקבל את הסכמת הבנקים לדחיית התשלומים אליהם (למעט תשלום של 18 מיליון שקל לבנק פועלים) תמורת ביטחונות והמשך התשלומים הרגילים למחזיקי האג"ח. אלא שבנק דיסקונט, שלא היה חלק מהסדר הנושים במגה, מתנגד לתנאים הנוכחיים ודורש בתמורה לדחיית החוב כלפיו (שעומד על 50 מיליון שקל), פירעון של כעשירית מהסכום.

מהלך כזה יגרור העדפת נושים, ולכן אלון רבוע כחול נדרשת כעת לסוג של הסדר חוב לטווח קצר, בנוסף להסדר המוצע לטווח הארוך. במסגרת זו גם מחזיקי האג"ח יידרשו להסכים לדחיית התשלומים כלפיהם באסיפה שתכונס מחר בת"א. זאת, עד למציאת נוסחה מתאימה עם הבנקים.

ההבטחה של קפלן

אביגדור קפלן, יו"ר אלון רבוע כחול מבקש כאמור את תמיכת המוסדיים, אולם לא ברור אם הבקשה תתקבל אצלם בעין יפה, לאחר שקפלן עצמו הבטיח להם רק לפני חודשים אחדים כי בתמורה לשקט תעשייתי מצדם מלוא הכספים ישולמו להם במועד. קפלן אמור לספק פרטים נוספים על התקדמות העסקאות למכירת ההחזקה בדיינרס (36.75% נמצאים בידי אלון רבוע כחול ועוד 12.25% בידי דור אלון) והעסקה למכירת השליטה (71%) ברשת תחנות התדלוק דור אלון. המגעים למכירת ההחזקה בדיינרס מתנהלים מול בעלת השליטה, חברת כרטיסי האשראי כאל, לפי שווי של 296 מיליון שקל לדיינרס.

בכל הנוגע לעסקת דור אלון, החברה כבר פתחה חדר מידע ראשוני, אליו הגיעו לפחות שישה מתעניינים מהמגזר העסקי, כשמדובר בעיקר בקרנות השקעה ומשקיעים פרטיים. בשבועות הקרובים אמורה המכירה להיכנס לישורת הסופית, ואם אכן תיסגר, זה יקרה כנראה סביב רמות שווי של 650-700 מיליון שקל לדור אלון.

אלון רבוע כחול סיימה את המחצית הראשונה של 2015 עם הפסד של 588 מיליון שקל על רקע קריסת רשת מגה. כחלק מהסדר החוב של מגה עם נושיה, התחייבה אלון רבוע כחול להזרים לרשת הקמעונאית הקורסת 320 מיליון שקל, והיא נותרה עם חוב של 360 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, ועם חוב בנקאי של 522 מיליון שקל. בשנתיים האחרונות מימנה אלון רבוע כחול את הפסדי מגה באמצעות מכירה עקבית של מניות רבוע נדל"ן שהסתכמה לכ-455 מיליון שקל.

יונל כהן פורש

בתוך כך, השבוע החליט יונל כהן לפרוש מתפקידיו כדירקטור באלון רבוע כחול ובחברות הבנות. כהן הוא נציגו של שרגא בירן, בעל השליטה בקבוצה. בסביבתו של כהן טענו היום כי סיבת הפרישה היא עומס: "הוא היה מחויב להקדיש שליש מזמנו לקבוצת אלון, ולצערו אין לו יותר אפשרות לזה. המעורבות בקבוצת אלון לקחה לו יותר זמן באופן משמעותי".

כהן, לשעבר מנכ"ל קבוצת מגדל, עסוק בימים אלה בשורת עסקים אחרים, ובראשם עסקה גדולה שחתם לאחרונה לרכישת 22% ממניות חברת הביטוח איילון תמורת 96 מיליון שקל. מדובר בעסקה שבמסגרתה יהפוך למנכ"ל הקבוצה האם הציבורית וליו"ר החברה הבת - איילון ביטוח. עד כה רכש כהן קצת פחות מ-5% - השיעור המקסימלי המותר לרכישה קודם לקבלת היתר להחזיק באמצעי שליטה בחברת ביטוח מטעם המפקחת על הביטוח באוצר. אישור זה צפוי להינתן לו בקרוב. כהן גם מחזיק נתח משמעותי מחברת הדיור המוגן בית הזהב ומבית ההשקעות תמיר פישמן.

מצבת החובות של אלון הריבוע הכחול
 מצבת החובות של אלון הריבוע הכחול