קפלן: "מגה על הפסים הנכונים, עומדת בתוכנית ההבראה"

(עדכון) - מנכ"ל אלון רבוע כחול באסיפת מחזיקי האג"ח: "אם אתם לא מאמינים במגה, יש לכם דרך לעשות מעשה. אנחנו כן מאמינים במגה"

אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר
אביגדור קפלן / צלם: איל יצהר

"מגה לטעמנו נמצאת על הפסים הנכונים. היא עומדת בתוכנית ההבראה ואף מקדימה את התוכנית המקורית. גם החשש שהרשת לא תצליח לצלוח את החגים התפוגג. אבל אם אתם לא מאמינים במגה, יש לכם דרך לעשות מעשה. אנחנו כן מאמינים במגה" - כך הבהיר אתמול (ג') אביגדור קפלן, יו"ר אלון רבוע כחול (החברה-האם של מגה קמעונאות), למחזיקי אגרות החוב של החברה באסיפה סוערת שהתקיימה לפנות ערב בתל-אביב. באסיפה השתתפו בעיקר משקיעים מוסדיים, שהפגינו סקפטיות לגבי כדאיות המטה של הצלת רשת המזון מגה.

קפלן הדגיש בפני המחזיקים כי "אי-אפשר להאשים אותי ואת ההנהלה הנוכחית של מגה במצב אליו הגיעה מגה, אנו עושים כל יכולתנו לשקם את מגה, ונצליח רק אם אתם - הבנקים וספקי מגה - תאפשרו לנו לעשות זאת.

"אנחנו לא מבקשים מכם מחיקות, אבל הכרחי להגיע להסדר מוסכם והוגן עם כולכם. הסיכוי גדול לעין ארוך מהסיכון, וחבל שאתם תהיו אלה שתטרפדו את המהלך. האפקט התקשורתי והתהודה שניתנת למחלוקות בין הנושים הפיננסיים השונים יוצרים אי-שקט אצל ספקי מגה ופוגעים ביכולת שלה להתמודד עם המשימות העומדות בפניה".

האסיפה אתמול התכנסה לאחר שקודם לכן הציעה אלון רבוע כחול כי במקביל לתשלום בשבוע הבא למחזיקים בהיקף של 54 מיליון שקל (קרן וריבית), תיפרע גם קרן חוב של 62.5 מיליון שקל לבנקים, וזאת בניגוד לסיכום שהושג בהסדר מגה, לפיו פירעון חובות מגה לבנקים יידחו ב-3 שנים ואחר-כך ייפרסו, בתמורתה להעברתן לאחריות אלון רבוע כחול.

לדברי הנהלת מגה, בנק דיסקונט, שלא נכלל בהסדר החוב (מחזיק רק בחוב של אלון רבוע כחול), התנגד לסיכום ודרש פירעון של 5 מיליון שקל (10% מהחוב אליו) לצורך הסכמתו.

"ניסיונותינו הרבים והממושכים לצרף את בנק דיסקונט להסדר לא עלו יפה. משכך פני הדברים, לא ניתן להעדיף נושים מסוימים על פני אחרים", הסביר קפלן. הוא הוסיף כי מכירת האחזקות בדוק-אלון ובדיינרס מתעכבת במקצת, ולכן נדרש הפירעון הנוכחי.

עוד ציין קפלן כי מספיק שאחד הנושים הפיננסיים לא יצטרף להסדר המוצע כדי שלא ניתן יהיה להפעילו. לדבריו, "החלופה האפשרית היחידה להצעתנו היא לעכב בהסכמה תשלום החלויות השוטפות לול הנושים הפיננסיים ולהגיע להסדר מוסכם עמם לטווח הארוך".

"החברה בחדלות פירעון"

את האסיפה פתח היועץ הכלכלי של נציגות מחזיקי האג"ח, רו"ח עומר סרביאנסקי מחברת בייקר-טילי. סרביאנסקי טען כי שווי הנכסים של אלון רבוע כחול עומד כיום על 1.568 מיליארד שקל, ונמוך ב-24 מיליון שקל משווי התחייבויותיה (1.592 מיליארד שקל). אם מוסיפים לכך עליות מטה של 100 מיליון שקל, מדובר לדבריו על שווי נכסי נקי (NAV) של 124 מיליון שקל.

"בשורה התחתונה, החברה להערכתנו נמצאת במצב של חדלות פירעון, הן מאזנית והן תזרימית", אמר סרביאנסקי.

מנגד טען עו"ד אמיר ברטוב, המייצג את אלון רבוע כחול, כי לפי דעת החברה, ה-NAV שלה חיובי במאות מיליוני שקלים. קפלן הוסיף כי כשהדירקטוריון בחן את ה-NAV, הוא הגיע למסקנה שאלון רבוע כחול היא תוכל לעמוד בהתחייבויותיה, והערכה זו לא השתנתה גם היום.

עופר גזית, המכהן בנציגות מחזיקי האג"ח, הוסיף כי אם הסדר מגה יופר, זה יהיה על-ידי אלון רבוע כחול או על-ידי הבנקים. ב"כל האסיפות הקודמות החברה אמרה שהיא לא צריכה ממחזיקי האג"ח כלום. אמרו לנו שנקבל את הכסף במועדו, ושהבנקים ידחו תשלומים. הבנקים והחברה ביצעו מספר פועלות שנוגדות ומסכנות את הסדר מגה. מבחינתנו, או שהחברה תחזור להסדר מגה המקורי - או שתודיע על הקפאת תשלומים לכולם ותיתן לנו להיכנס יחד איתה למשא-ומתן אינטנסיבי עם הבנקים. מבחינתנו אלה האופציות היחידות".

עו"ד ברטוב אמר בתגובה כי "ההצעה שלנו היא פשוטה, לתת לנו לשלם לכם החוב, כפי שהצענו. אנחנו מוכנים לדון גם בהצעה שלכם לעצור לכולם את התשלומים ולגשת למשא-ומתן".

הוא הוסיף כי הוצגה לנציגות גם אפשרות של שיעבוד מניות דור-אלון תמורת דחיית התשלום, אבל בנציגות סירבו. עם זאת, הן גזית והן נאמן האג"ח טענו כי אינם מכירים את ההצעה.

היום צפויים נציגי הצדדים להיפגש ולנסות למצוא מכנה משותף, שיאפשר את התשלום הקרוב בתנאים המקובלים על כולם. עם זאת, במקרה שתוך כמה ימים יישאר המבוי הסתום בעינו, תעלה הפרק האפשרות להפוך את מתווה הסדר מגה להסדר חוב כולל ברמת החברה-האם אלון רבוע כחול.