ספרד מתאוששת מהר - ואתם חייבים לבדוק את המניה הזו

בשנה האחרונה הציגה ספרד קצב צמיחה כפול מזה של אירופה - 3.1% לעומת 1.5%, שיעור האבטלה בה במגמת ירידה, הצריכה הפרטית עולה וההשקעות גדלות ■ כשגם הסיכון הפוליטי פוחת מהותית - האם זה הזמן לרומנסה עם שוק המניות הספרדי?

BANCO SANTANDE / צילום: רויטרס
BANCO SANTANDE / צילום: רויטרס

במהלך השנה האחרונה, ספרד הפכה להיות הכוכבת התורנית באירופה, כאשר עד כה השנה היא מציגה שיעורי צמיחה פנטסטיים, במיוחד בהשוואה לשאר היבשת. בשנה האחרונה קצב הצמיחה בספרד היה כפול מזה של אירופה - 3.1% לעומת 1.5%, וזאת לאחר שב-2011-2013 נדרשה לתהליך החלמה עמוק, שכלל בנייה מחדש של המערכת הפיננסית ושל שוק העבודה, בתמורה לחבילת סיוע מאירופה. הכלכלה הספרדית הייתה שרויה במיתון עמוק באותן שנים, ושיעור האבטלה הרקיע שחקים ליותר מ-26% ב-2013. זה היה המחיר שנאלצה המדינה לשלם על מנת להתחיל להתייעל ולהפוך לכלכלה תחרותית בשווקים העולמיים.

ואכן, התוצאות לא איחרו לבוא, והכלכלה הספרדית קוצרת בימים אלו את פירות הרפורמות שביצעה, בשילוב עזרה לא קטנה ממטבע האירו החלש. במהלך השנה האחרונה היצוא הספרדי הראה שיפור ניכר בהשוואה ל-2014, הצריכה הפרטית עולה בקצב הגבוה זה שבע שנים והמגזר העסקי חזר להשקיע, כשקצב הגידול בהשקעה כיום הוא הגבוה ביותר מאז 2007, ולאחר שהתכווץ מאז 2011.

זאת ועוד, ההוצאה הממשלתית חזרה לעלות לאחר שנים של התכווצות בשל מדיניות הצנע, ומהווה כיום גורם תומך נוסף בצמיחה, אך זאת עם מגזר ציבורי "רזה" יותר. הכלכלה הספרדית חזרה לייצר משרות בקצב גבוה (אחראית ליותר מ-30% מתוספת המשרות באירופה בשנה האחרונה), והתעשייה שלה מוכוונת ליצוא. כתוצאה מכך, שיעור האבטלה בספרד נמצא במגמת ירידה ברורה והוא עומד כיום על כ-21%. ודאי שישנה עוד דרך ארוכה להבראתה של הכלכלה הספרדית, אך יש לזכור כי בספרד תמיד היו שיעורי אבטלה גבוהים (כ-10%-12% בממוצע במהלך העשור הקודם). מן הסתם, העובדה שעלות העבודה בספרד ירדה ב-14% בארבע השנים האחרונות, עזרה לשקם את התחרותיות של המשק הספרדי. לשם השוואה, עלות העבודה באיטליה, צרפת וגרמניה ירדה ב-9.0%, 7.0% ו-4.0% בלבד, בהתאמה. אחרי שנים של סבל, ייתכן שהספרדים מתחילים לראות אור בקצה המנהרה.

חדשות טובות גם מכיוון קטלוניה

הבחירות הצפויות בספרד בדצמבר מעיבות במידה רבה על הסנטימנט בשווקים, על רקע עלייתה בסקרים של מפלגת PODEMOS, הנחשבת לאחות האידיאולוגית של מפלגת השלטון היוונית הרדיקלית, SYRIZA. מפלגת PODEMOS הובילה בלא מעט סקרים, ועלו חששות שאם תרכיב את הממשלה, זה ישלח גלי הדף ברחבי אירופה שיערערו את יסודות האיחוד. ואולם, התקפלות SYRIZA בהסכם שנחתם ביולי הובילה לצלילת PODEMOS בסקרים, ומפלגת השלטון הנוכחית (PP) צוברת תמיכה.

נכון, בספרד יש בעיות פנימיות כגון שאיפתה של קטלוניה לעצמאות, אך בבחירות המקומיות שהתקיימו בספטמבר זכתה קואליציית העצמאות בפחות מ-50% תמיכה, ונאלצה להקים ממשלה מקומית עם שותפים בעלי ראיית עולם שונה במגוון של נושאים. להערכתנו, קבלת עצמאות מספרד הינה תרחיש לא סביר עבור קטלוניה, במיוחד לאור המגבלות המבניות בכל הנוגע לקשרים הכלכליים עם ספרד והאיחוד האירופי.

נקודת אור נוספת היא העובדה שמשבר המהגרים צפוי לפגוע פחות בספרד ביחס לשאר אירופה, שכן היא אינה יעד מועדף מבחינתם. ואולם, שילוב מוצלח של המהגרים במדינות אחרות ביבשת (שנראה כרגע מוטל בספק לשנים הקרובות) עשוי לפגוע בתחרותיות של ספרד, עליה עמלה קשות בשנים האחרונות, כשכוח העבודה הזול ששוטף את אירופה מפחית את עלויות השכר ביבשת.

סיכון נוסף שספרד פחות מושפעת ממנו בהשוואה למדינות אחרות הוא החשיפה לסין, שהיא בין הנמוכות ביותר באירופה: היצוא לסין מוערך בכ-2.0% בלבד מסך היצוא הספרדי, פחות משליש משיעור החשיפה של גרמניה ומחצית מהחשיפה של צרפת. היצוא הספרדי ממוקד הרבה יותר בסחר הפנים אירופי, כשיותר מ-60% ממנו נשלח לרחבי אירופה. מן העבר השני, המגזר העסקי, ובעיקר ענף הפיננסים בספרד, חשוף יותר לדרום אמריקה המתפוררת בהשוואה לשאר אירופה, מה שעשוי להעיב על הרווחיות ואולי אף על היציבות שלו.

באשר לשוק המניות בספרד, להערכתנו הוא מאוד מעניין כיום. ראשית, סקטור הפיננסים מהווה כ-35% ממדד ה-IBEX35, והוא נהנה מתמחור אטרקטיבי וסביבה כלכלית הרבה יותר בריאה בהשוואה לשנים קודמות. סקטור התעשייה מהווה כ-15% נוספים, ונהנה מהשיפור בביקוש המקומי באירופה, כמו גם מעלייה בתחרותיות בעולם על רקע הפיחות באירו. סקטור בולט נוסף הוא התשתיות, שמהווה כ-15% ממדד IBEX35. הסקטור מאופיין בתשואת דיבידנד גבוהה יחסית, מה שהופך אותו לאטרקטיבי בתקופה בה הריבית אפסית, כפי שהיא כיום באירופה.

המניה המומלצת: BANCO SANTANDER

מערכת הבנקאות בספרד סבלה מחולשה, על רקע חולשת הכלכלה המקומית שגרמה לירידה בהכנסות, עלייה בסיכון האשראי וירידה באיכות היחסים הפיננסיים זה תקופה ארוכה. אלו הובילו כמובן להפחתת דירוג הבנקים הספרדיים מצד חברות הדירוג הבינלאומיות.

בתחילת 2015 חברת דירוג האשראי מודי'ס פרסמה סקירה מעודכנת שכללה צפי לשיפור בליבת היחסים הפיננסיים של הבנקים, כחלק משיפור בכלכלה המקומית, לצד הגנות שניתנו לפיקדונות בבנקים וללווים גדולים, שתמכו במערכת הבנקאית והפחיתו את הצורך של תמיכה ממשלתית בהם.

יציבות הבנקים, שעד לא מזמן עמדה בספק נוכח החשיפה הגבוהה של חלקם למשכנתאות, השתפרה בתקופה האחרונה. אם כי, עדיין למספר לא מבוטל של בנקים מקומיים חשיפה גבוהה מאוד למשכנתאות ולאשראי בעייתי, לצד המשך חשיפה להמשך אובדן הכנסות על רקע רמת הריבית הנמוכה ובעיות נזילות.

אנחנו בחרנו להתמקד באחד הבנקים היותר יציבים במערכת - BANCO SANTANDER - אשר יציבותו נובעת בין היתר מפיזור גיאוגרפי רחב ומחשיפה נמוכה יחסית לסיכוני אשראי. BANCO SANTANDER פועל במספר מוקדים בעולם, ובעיקר באירופה, בריטניה, ארה"ב ודרום אמריקה. אמנם לבנק חשיפה מאוד גבוהה לדרום אמריקה, שסובלת מחוסר יציבות כלכלית על רקע ירידה חדה במחירי הסחורות, אך מנגד - פריסה גיאוגרפית וסקטוריאלית טובה מפחיתה במידה רבה את הסיכון שלו.

בנוסף, לבנק סיכון נכסים מוגבל שמתבטא ביחס היסטורי של הלוואות המוגדרות כבעייתיות בשיעור נמוך של 5.4% (וקיים צפי לשיפור ביחס זה) והיקף נמוך של הלוואות פתוחות שאינן מגובות בשעבודים.

לצד אלו, לבנק מספר יתרונות נוספים בהשוואה לבנקים אחרים: שיפור סיסטמתי במבנה ההון, יכולת גיוס הון בתקופות לחץ, פוטנציאל לשיפור ברווחיות ונזילות טובה באופן יחסי. כל אלו, בשילוב הפיזור הגיאוגרפי, מובילים לרגישות נמוכה וליציבות בהשוואה לבנקים אחרים במדינה.

מודי'ס מעניקה לבנק דירוג אשראי הגבוה בשתי רמות לפחות מהבנקים האחרים במערכת, אך זה מוגבל לדירוג האשראי של המדינה, ודומה לדירוג האג"ח הממשלתית של ספרד.

* הכותבים הם מנהלת מחלקת מחקר Sell Side בפסגות, וכלכלן בכיר לשווקים גלובליים בבית ההשקעות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות ו/או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם ו/או תחליף לשיקול דעתו של הקורא ואינו מהווה הצעה לרכישת ני"ע

נתוני התמיכה
 נתוני התמיכה