לאומי מבקש למנות כונס נכסים למניות השליטה בכלכלית י-ם

(עדכון) - זאת לאחר התפוצצות העסקה למכירת המניות לאחים נקש ■ הבוקר הודיעה החברה כי תמיר אג"ח קצרות לאג"ח ארוכות - תפרסם הצעת רכש חליפין לכלל מחזיקי אג"ח סדרה ו' בהיקף של 400 מיליון שקל, לאג"ח ארוכות סדרה י'

אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי
אליעזר פישמן / צלם: תמר מצפי

יום לאחר שפוצצה העסקה למכירת מניות השליטה בחברת הנדל"ן כלכלית ירושלים לקבוצת משקיעים בראשות האחים נקש, פתח בנק לאומי במהלך שנועד ליטול את המניות המשועבדות לטובתו מידיו של בעל השליטה בכלכלית, אליעזר פישמן. הבנק פנה היום לביהמ"ש המחוזי בת"א-יפו בבקשה דחופה לאכיפת שעבודים ולמינוי עוה"ד איל רוזובסקי ורונן מטרי ככונסי נכסים זמניים למניות השליטה בכלכלית (40%) המוחזקות כיום בידי חברות פרטיות של פישמן.

בבנק הדגישו בבקשה כי "לכונסים לא תהיה בשלב זה סמכות לכוון את פעילות החברות הכלולות בנכסים המשועבדים, להצביע באסיפה הכללית של חברות אלו או למנות דירקטורים או מנכ"לים".

פניית לאומי לביהמ"ש נעשית לאחר שבחודשים האחרונים הבנק פעל באינטנסיביות בניסיון למכור את ההחזקות המשועבדות לטובתו, ללא הצלחה.

בלאומי מציינים בבקשה, כי לאחר כישלון המכירה לקבוצת נקש, ופגישות מהן עולה כי אין ביכולתו של בעל השליטה פישמן למצוא פתרון המקובל על הבנק להחזר חובותיו, "לא נותרה לבנק כל ברירה אלא לנקוט הליכים משפטיים למימוש השעבודים, על מנת להקטין את נזקיו". מהבקשה עולה כי חובותיו של פישמן ללאומי עומדים על כ-2 מיליארד שקל, והבנק מעריך את סך החובות של החברות הפרטיות של פישמן למערכת הבנקאית ב-4-5 מיליארד שקל - 2 מיליארד שקל להפועלים; 400-500 מיליון שקל לדיסקונט; 300-400 מיליון שקל למזרחי-טפחות; וכ-300 מיליון שקל לבנק אגוד.

בבנק מדגישים כי הפנייה לביהמ"ש נעשית לאחר "דרישות חוזרות ונשנות מצד לאומי למשיבות (החברות הפרטיות של פישמן, א' ל') לפרוע את חובן לבנק (שמועד פירעונו חלף זה מכבר), ומגעים ממושכים בניסיון למצוא פתרון מוסכם למצב דברים זה, אשר לא הועילו". בבנק מסבירים כי "במצב שנוצר, מן ההכרח לנקוט במהירות בפעולות דחופות, ממוקדות ותכליתיות כדי לשמור על ערך הבטוחות שבידי הבנק, ולאפשר את מימושן במחיר המרבי, טרם שייגרמו להן נזקים נוספים".

מבנק לאומי נמסר עוד כי "המהלך נועד לאפשר לבנק גמישות מרבית אם וככל שיידרש. הבנק פועל בתיאום מול כל הגורמים הרלוונטיים, וביניהם החברה ומחזיקי האג"ח שלה".

"אם יתנו לעבוד - נניב ערך גבוה"

זמן קצר טרם הגשת הבקשה של לאומי לביהמ"ש, החלה כלכלית ירושלים להיערך ליום שאחרי ביטול העסקה להעברת השליטה בה לידי קבוצת נקש, וזאת באמצעות תוכנית החלפה של אג"ח קצרות בארוכות וגיוס הון חדש (ראו מסגרת). ביטול העסקה עם נקש גרם לצניחה של 29% במניית כלכלית ירושלים אתמול, לשווי חברה של כ-620 מיליון שקל, ולירידות חדות בסדרות האג"ח שלה שהיקפן הכולל כ-2 מיליארד שקל. נזכיר, כי קודם לעסקה עם קבוצת נקש ניהל בנק לאומי מו"מ מתקדם למכירת מניות כלכלית לידי בני שטיינמץ.

דודו זבידה, מנכ"ל כלכלית ירושלים, אמר היום כי "אחרי שמכירת מניות השליטה נכשלה פעמיים, בנק לאומי עשה שיקולים מול החוב שהוא צריך לקבל. אני מעריך שאם יתנו לנו לעבוד, הערך שנניב לכל הגורמים יהיה גבוה יותר משמעותית - גם למחזיקי האג"ח, גם לבנקים וגם לבעלי המניות".

הבנק לא מתנגד להנפקת הון חדש שצפוי לדלל את החזקותיו?

זבידה: "אני לא רואה מצב כזה, כי גם אחרי ההנפקה הוא עדיין יחזיק נתח משמעותי מכלכלית, והפעולות האלה ישביחו את נכס הבסיס שלו בצורה משמעותית. גם הבנק רוצה שהחברה תיצור לו ערך, ואנחנו עובדים בשביל זה".

אתמול, כאמור, דיווחה כלכלית ירושלים על הפסקת המגעים בין בנק לאומי לבין קבוצת המשקיעים בראשות האחים נקש. במסגרת עסקה בין הצדדים, שנחתמה לפני חודשיים, אמור היה לאומי להעביר לקבוצת נקש 40% ממניות כלכלית תמורת 350 מיליון שקל והשקעות נוספות בהון החברה.

מהדיווח של כלכלית עלה כי גורם מרכזי בהחלטת נקש לסגת מהעסקה, לטענתה, היה עתידו של נכס מרכזי של כלכלית - פארק המשרדים ביקום, בו היא מחזיקה באמצעות החברה הבת דרבן, יחד עם קיבוץ יקום. לפי ההסכם בין כלכלית ליקום, במקרה של שינוי שליטה בקבוצה, לקיבוץ עומדת זכות לרכוש את חלקה בנכס, ובקבוצת נקש טענו כי הקיבוץ סירב לחתום על התחייבות שלא לממש אותה.

מנגד, טענו בלאומי כי עד המועד האחרון לסיום העסקה ניתן היה להשיג את ההתחייבות מהקיבוץ.

בעקבות ביטול העסקה, לאומי מתכנן לתבוע מנקש פיצויים בגין הנזקים הצפויים להיגרם לו, וזאת נוסף על קנס של 35 מיליון שקל שיידרשו האחים שלם לבנק בגין ביטול העסקה, כפי שקובע הסכם המכירה.

כלכלית: תוכנית לדחיית חוב באמצעות החלפת אג"ח

כדי להקל על לחץ הפירעונות עמו היא מתמודדת, עוד בטרם פניית בנק לאומי לביהמ"ש, עדכנה הבוקר כלכלית ירושלים על כוונתה לפרסם הצעת רכש חליפין ל-400 מיליון שקל אג"ח קצרות מסדרה ו' לאיגרות ארוכות יותר מסדרה י', בהתאם להחלטת הדירקטוריון שהתקבלה אתמול. במקביל הודיעה החברה על גיוס הון בהיקף מוערך של עד מאות מיליוני שקלים.

מועד הפדיון הקרוב של אג"ח ו', בהיקף של 350 מיליון שקל, חל בסוף 2015, ומועד הפדיון הקרוב של סדרה י', בהיקף של 20 מיליון שקל, הוא בסוף יולי 2016. סדרה ו', הנסחרת בתשואה של כ-20%, הגיבה להודעה בעליות חדות של כ-7%; אג"ח י', הנסחרת בתשואה של כ-8%, נחלשה בכ-3%.

בכלכלית ירושלים ציינו כי החברה קיבלה התחייבות משני משקיעים להחלפת 150 מיליון שקל מסדרה ו' לסדרה י', וכי בידיה אינדיקציות חיוביות ממחזיקים אחרים לקבלת התחייבות לביצוע החלפה של כ-130 מיליון שקל נוספים. בחברה הסבירו כי "ככל שיבוצע מהלך ההחלפה כאמור, יהיה בכך כדי להקל באופן משמעותי על היקף פירעונות האג"ח של כלכלית בשנים הקרובות, החל ממועד הפירעון הקרוב של איגרות החוב (סדרה ו') ביום 31.12.2015".

עוד ציינו כי בגין כל 100 מיליון שקל ערך נקוב מסדרה ו' שיוחלפו, "יפחת סכום הפירעון והריבית בתשלום הקרוב בסך של 39.8 מיליון שקל".

בכוונת כלכלית לפרסם בימים הקרובים מצגת שתפרט את התוכנית העסקית שלה לשנים הקרובות, על בסיסה היא תבצע הנפקת מניות שהיקפה ותנאיה טרם נקבעו. בחברה הוסיפו כי העדכון הנוכחי מצטרף "למהלכים שמבצעת החברה באופן שוטף, על מנת לחזק את תזרים המזומנים שלה ולהקטין את המינוף הפיננסי, ובכלל זה מימוש נכסים אותם היא מייעדת למכירה והשבחת נכסים והגדלת התזרים השוטף מהם, וניצול מסגרות אשראי שהועמדו לחברה".

אליעזר פישמן הוא בעל השליטה ב"גלובס"