הפרישה בחינוכית: תנאים נחותים מאלה של עובדי רשות השידור

זאת משום שההסתדרות ונציגי התחנה טרם חתמו על חוזה שיסדיר את הפרישה או את עתיד העובדים שיישארו בגוף ■ החינוכית נסגרת ומוטמעת לתוך תאגיד השידור הציבורי החדש

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

החל הליך פרישת עובדי הטלוויזיה החינוכית לקראת סגירתה והטמעתה בתאגיד השידור החדש שיקום בשנה הבאה. אתמול (ד') קיבלו לראשונה עובדי הטלוויזיה החינוכית את פירוט תנאי הפרישה המגיעים להם, מידי המנכ"ל, אלדד קובלנץ. עובדים, המבקשים לפרוש על-פי תנאים אלה, מתבקשים לעשות זאת עד לסוף חודש נובמבר 2016. ל"גלובס" נודע, כי התנאים הם תנאי פרישה סטנדרטיים, שמקבלים עובדים בשירות הציבורי, והם פחותים מתנאי הפרישה שמקבלים עובדים רשות השידור. זאת, לאור העובדה שההסתדרות ונציגי תחנה עדיין לא חתמו על חוזה שיסדיר את הפרישה או את עתיד העובדים שיישארו בגוף.

מעמדם של עובדי הטלוויזיה החינוכית שונה מזה של עובדי רשות השידור. בעוד הרשות היא גוף סטטוטורי, הטלוויזיה החינוכית היא יחידת סמך של משרד החינוך. על כן, בניגוד לעובדי הרשות הפורשים, לעובדי הטלוויזיה החינוכית קיימת אפשרות נוספת (פרט לפרישה או היקלטות בתאגיד החדש, שיכלול גם ערוץ ילדים) - שיבוץ באגף אחר בשירות הציבורי.

עם זאת, עתידם של העובדים עדיין לוט בערפל, והם שרויים בבלבול. זאת, לאור העובדה שהחוק לא מסדיר את מעמדם עם סגירת הרשות, ולא נחתם כל הסכם שמבהיר כמה מהם ייקלטו, כמה נדרשים לפרוש, ובאיזו דרך אלה שיחפצו להישאר בשירות הממשלתי יוכלו לעשות זאת.

ממוצע השכר: 13 אלף שקל

במשרד האוצר התחייבו בפני ועד העובדים, כי אנשי החינוכית יקבלו את אותם התנאים שמקבלים עובדי רשות השידור - תנאים טובים משמעותית מאלה של השירות הציבורי - אולם הוועד דורש תנאים טובים עוד יותר. אי-ההסכמה מנעה חתימה על הסכם בין הצדדים.

כך, לפי שעה, התנאים שמקבלים העובדים הם רגילים, וקיים סעיף שקובע כי אם ייחתם בהמשך הסכם כלשהו, העובדים שיפרשו יקבלו את ההפרשים.

בשנים האחרונות עלתה הטלוויזיה החינוכית על פסים יציבים. אולם לאורך השנים מצבם של עובדי החינוכית, בשל היותה חלק ממשרד ממשלתי, היה רע משל עובדי רשות השידור. רבים מהם עוכבו בדרגות, וממוצע השכר שלהם עומד על 13 אלף שקל, לעומת ממוצע של 21 אלף שקל של עובדי רשות השידור. כיום, לאחר מספר גלי פרישה, עובדים בחינוכית 194 בלבד.

על-פי התנאים המוצעים, עובד שיבקש לפרוש יקבל מענק של בין 100-250 אלף שקל, בהתאם לקרבתו לגיל הפרישה. מספר חודשי ההסתגלות המירבי עומד על 10 חודשים. עובד בפנסיה תקציבית, שגילו מתחת לגיל 50 ויבקש לפרוש, ומחזיק בלפחות 10 שנות עבודה הנושאות זכות לגמלה, ויסכים להקפיא את זכויותיו, יהיה זכאי ל-5 פעמים השכר הפנסיוני שלו ולמענק של 100 אלף שקל.

בתוך כך, בסוף השבוע יחול המועד האחרון לפרישה מרשות השידור בתנאים מועדפים. על-פי האוצר, פרשו בסך-הכול בוודאות 250 עובדים, ולכל היותר צפויים לפרוש עוד כ-10 עובדים. מדובר בנתון נמוך מהיעד שקבע האוצר, של 500 עובדים. האוצר הודיע, כי העיכוב בהעברת כספי הפיצויים הסתיים, והעובדים שפרשו במהלך החודשים ספטמבר-אוקטובר 2015, יקבלו את פיצויי הפרישה שלהם, שעשויים להגיע בסופו של דבר עד למיליון שקל לכמה מהעובדים, בראשית חודש נובמבר.