"אם ההסתדרות תיכנס, האדמו"ר יסגור את בי"ח לניאדו"

ההסתדרות תובעת 1.8 מיליון שקל בגין פגיעה בהתארגנות ■ בהנהלה השיבו לביה"ד: "אנו גוף פרטי חרדי הפועל לפי דין תורה"

אחרי שבית החולים לניאדו בנתניה הצהיר כי הוא מסרב להעניק טיפולי פוריות לנשים שאינן נשואות וזאת "בשם ההלכה", הודיעו בהנהלת המרכז הרפואי כי גם ההתאגדות של האחיות במסגרת ההסתדרות אינה תואמת את רוח המקום. "גלובס" חושף היום (ה') כי ההסתדרות תבעה לאחרונה את לניאדו בסך של 1.8 מיליון שקל בגין פגיעה חמורה בחופש ההתאגדות, ואילו בלניאדו השיבו בתגובה רשמית לבית הדין האזורי לעבודה בת"א כי מדובר ב"גוף פרטי חרדי הפועל על פי דין תורה".

הטענה הזו של לניאדו לא מופיעה באופן חד-פעמי בתגובה לביה"ד, אלא חוזרת על עצמה בשלל נימוקים, שהשורה התחתונה שלהם: דין תורה מעל דיני העבודה, לרבות פסק הדין של בית הדין הארצי שזכה לאשרור מצד בית המשפט העליון - פסיקה שאסרה באופן מוחלט התערבות של מעסיק בהתאגדות עובדיו. כך למשל נכתב בתגובה: "בית החולים ניזון מתרומות שמגויסות על ידי בנו של האדמו"ר זצ"ל וממשיך דרכו כיום, רבי צבי אלימלך הלברשטאם. תרומות אלו מושגות רק לאור היותו של בית החולים מוסד אשר ההלכה ודין תורה הם אלה שמכתיבים את אורח חייו, והכל במצוות האדמו"ר". על התגובה הזו חתום לא פחות מעו"ד נחום פינברג, מהבכירים והוותיקים במשפט העבודה. פינברג כתב בין היתר כי "פסקי ההלכה היהודית אוסרים על שביתה במקום שבו נותנים סיוע רפואי במצבים של פיקוח נפש". בפועל, צריך לומר, בכל יתר בתי החולים בהם התקיימו שביתות, טיפולים חיוניים ודחופים תמיד המשיכו להינתן.

על פי התביעה של ההסתדרות, לאחר שהאחים והאחיות בלניאדו הצטרפו להסתדרות האחיות והקימו ועד, הנהלת המרכז הרפואי ניסתה לטרפד את המהלך בשלל אמצעים: קיום כנסים שהזהירו מפני המהלך, החתמת העובדים על טפסים לביטול ההתארגנות, שליחת אזהרות באמצעות מסרונים לטלפונים הניידים ועוד. בין היתר בהסתדרות מתארים פגישה שנערכה בין יו"ר מרחב נתניה בהסתדרות לבין הרב שמעון שר, סגן ראש עיריית נתניה, ולפיה הבהיר שר: "האדמו"ר מצאנז, נשיא בית החולים, החליט כי לא תהיה הסתדרות בבית החולים ויהיה מה, ואם תהיה הסתדרות - יסגור את בית החולים". יו"ר המרחב הבהיר לרב כי מדובר באיום בלתי חוקי, אולם הרב השיב לו לכאורה: "האדמו"ר הוא בעל הבית והוא לא מוכן לשמוע אחרת".

ההסתדרות, באמצעות עורכות הדין מאיה צחור אבירם, איריס ורדי וסיון רדיאן, מבקשת מבית הדין לקנוס את הנהלת לניאדו בסך המקסימלי שמאפשר החוק בגין פגיעה בהתארגנות - קרי 200 אלף שקל לכל הפרה שהם במצטבר 1.8 מיליון שקל. "מדובר בהתנהלות אסורה של מעסיק בריש גלי", נכתב בתביעה. "מדובר בזלזול עמוק בהוראות הדין והתעלמות מוחלטת ממנו, במודע ומתוך בחירה מכוונת".

על אף ההצדקות ההלכתיות לכאורה בהן השתמש עו"ד פינברג המייצב את הנהלת לניאדו, בתגובתו לבית הדין הובהר כי בכל מקרה ההנהלה בשום אופן לא נתנה ידה לפגיעה בהתארגנות ואפילו הרחיקה עצמה מכך. "גם תחזור על שקר 100 פעמים הוא לא יהפוך לאמת", כתב פינברג.

בשיחה עם "גלובס" הוסיף היום פינברג: "אני בהחלט הייתי מצפה מההסתדרות שתבין את הצורך של המוסד הזה להתנהל על פי ההלכה... עם כל הכבוד שרוחשים להסתדרות אני מצפה גם שהיא תבין כי הנהלת לניאדו מקיימת ממילא את כל ההסכמים הקיבוציים הארציים שמהם נהנות האחיות בשאר בתי החולים".