אקשטיין נגד 90% משכנתא: "זו תהיה מכה קשה למשק"

אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל: "זוגות צעירים לא מבינים הסיכונים בלקיחת משכנתא" ■ "ירידת מחירים של 20% תביא למצב שערך הדירה יהיה נמוך מערך המשכנתא, וזה מה שקרה במשבר הסאב-פריים בארצות הברית"

פרופ' צביקה אקשטיין / צילום: תמר מצפי
פרופ' צביקה אקשטיין / צילום: תמר מצפי

"דרישה של 25% הון עצמי היא סבירה בהחלט, במיוחד כשמחירי הדיור הריאליים עולים כבר שבע שנים בכ-50% והיעד הוא להוריד אותם ב-20%". את הדברים אומר פרופ' צביקה אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל (2006-2011) וראש מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה. זאת, על רקע הנכונות שהביע שר האוצר משה כחלון לשקול את הצעת החוק המדוברת של חברת הכנסת אורלי לוי-אבקסיס, המבקשת להקטין את דרישת ההון העצמי במשכנתאות הניתנות לרוכשי דירה ראשונה, העומדת כיום על 25% לפחות.

 

אקשטיין: "ירידת מחירים של 20% תביא למצב שערך הדירה יהיה נמוך מערך המשכנתא, וזה מה שקרה במשבר הסאב-פריים בארצות הברית. צעד כזה יכניס את לוקחי המשכנתאות ואת המערכת הפיננסית למצב שברירי, וזו תהיה מכה קשה למשק. בנוסף, כמובן שהגדלת המימון תביא לעליית הביקושים, מה שכמובן יביא לעוד עלייה במחירי הדירות".

- מה לגבי הסרת מגבלות המימון בפרויקטים שבהם המחיר לא נגזר מהביקוש - למשל "מחיר למשתכן"?

"הכנסת לא יכולה לנהל את שוק ההלוואות באמצעות חקיקה פרטנית שמתייחסת לפרויקט כזה או אחר. לא ניתן לנהל בצורה הזאת שוק משכנתאות יעיל ויציב. ניסיונות לעודד לקיחת הלוואות, לעתים מעבר ליכולת ההחזר, באמצעות חיוב הבנקים לתת אותן, לא עבדו בשום מקום בעולם. הבעיה של הזוגות הצעירים היא שלא כולם מבינים את הסיכונים בלקיחת המשכנתא. רבים חושבים שהמדינה תערוב להם במקרה שהמחירים ירדו ב-20% באזור שלהם, או במקרה שיאבדו את הפרנסה, והם לא מבינים שהמציאות שונה".

- בעבר, כשהיית משנה לנגיד בנק ישראל, אפשר היה ליטול משכנתאות בשיעור מימון של 95%.

"זה שהיה ניתן לקבל, לא אומר שהמימון ניתן. שיעורי מימון כאלה קיבלו רק מי שיכלו לתת ערבויות משמעותיות בדמות נכסים אחרים. דעתי היתה תמיד שתפקיד בנק ישראל למנוע סיכונים למערכת הפיננסית. אם זה היה תלוי בי, מגבלות בנק ישראל (באוקטובר 2012 הורה המפקח על הבנקים להגביל את שיעור המימון - עד 75% לרוכשי דירה ראשונה - א.ש) היו מוטלות עוד בתקופתי".

לאקשטיין ברור מה מקור המשבר בישראל: "בעיית הדיור מקורה במחסור בקרקעות מתוכננות לבנייה, שנבע מכשל שילטוני מתמשך של ממשלות ישראל ב-12 השנים האחרונות. לא מטפלים כאן כמו שצריך בנושא ההתחדשות העירונית בערי המרכז, וגם היטל הצפיפות המתוכנן לא באמת יעודד בנייה עירונית מספקת. האוכלוסייה כאן גדלה ב-1.8% בשנה, הקצב הכי גבוה בעולם המערבי, והממשלה לא משחררת קרקע למגורים. אפשר להפוך יישובים רבים במרכז הארץ לערים של מאות אלפי תושבים, אבל זה דורש שינויים דרמטיים בכל מערכת התכנון. אין הסכמי גג עם רמת גן, הרצליה וערים אחרות בלב אזורי הביקוש, והבנייה בשטחי המחנות הצבאיים ושדות התעופה שיפונו תארך 20-30 שנה. אלה לא פתרונות של 'מחר בבוקר'. תוכניות מעודדות ביקוש כמו מחיר למשתכן אולי מורידות מחיר לזוג שקונה את הדירה, אך מתבטאות באובדן הכנסות של המדינה מהקרקע, דבר שיביא שוב לעליית הביקוש ולעליית מחירים".

- מי שאין לו הון עצמי הולך לגור בשכירות. בעתיד הלא רחוק קופות הפנסיה יצטמקו ויהיו פה פנסיונרים שלא יכולים לממן שכר דירה.

"שכר הדירה הממוצע די דומה למשכנתא שתיקח, ומהווה 2%-3% מערך הדירות. אם תיקח משכנתא במימון 90% למעשה תשלם ריבית על 90% מערך הדירה. זו משכנתא שממש לא מקילה יחסית לחיים בשכירות".