גיוסים של 4.7 מיליארד שקל בשוק האג"ח הקונצרני באוקטובר

אחרי חודשיים חלשים יחסית, החודש החולף שוב היה חזק ■ לצד הסקטור הפיננסי בלטו החברות של אלוביץ', שהיו אחראיות על כ-40% מסך הגיוס החודשי

ערן היימר / צילום: תמר מצפי
ערן היימר / צילום: תמר מצפי

למרות המתיחות הביטחונית בשבועות האחרונים, הפעילות בשוק גיוסי האג"ח הקונצרניות נמשכת במלוא המרץ, ומנתוני חברת מידרוג עולה כי בסיכום חודש אוקטובר הגיע סך הגיוסים בשוק ל-4.7 מיליארד שקל - לעומת כחצי מיליארד שקל בלבד שגויסו באוקטובר 2014 - פעילות מצומצמת במיוחד שיוחסה אשתקד לתקופת החגים ולגיוסי ענק בהיקף של קרוב ל-11 מיליארד שקל שנרשמו בחודש הקודם.

בחברת הדירוג מידרוג מציינים כי סכום הגיוס הכולל באוקטובר דומה להיקף החודשי הממוצע מתחילת השנה, וזאת אחרי חודשיים של פעילות בהיקף נמוך יחסית על רקע חופשת הקיץ, חופשת החגים וכן "קשיים שבהם נתקלו מנפיקים, בין היתר, נוכח ביקושים נמוכים על רקע חוסר הוודאות בשווקים, לקראת החלטת הפד בקשר עם העלאת הריבית".

בסיכום חודשי ממשיך לבלוט סקטור הפיננסים בראשות בנק מזרחי-טפחות, שגייס 1.3 מיליארד שקל בשתי סדרות, ולצדו בנק ירושלים, שהסתפק בכ-300 מיליון שקל. עוד בלטו החודש החברות של שאול אלוביץ', שהיו אחראיות על קרוב ל-40% מסך הגיוס החודשי: חברת הלוויינים חלל תקשורת גייסה כ-1 מיליארד שקל, וזמן קצר אחריה גייסה בזק קרוב ל-800 מיליון שקל.

גיוסי חברות הנדל"ן נחלשו החודש, והסתכמו בכ-445 מיליון שקל - עיקר הסכום (כ-340 מיליון שקל) על-ידי חברת קופרליין האמריקאית. במידרוג מציינים כי "על פי ההערכות, בחודש הקרוב מספר חברות נדל"ן אמריקאיות נוספות יבקשו לגייס חוב בשוק המקומי".

נתוני מידרוג לסיכום עשרת החודשים הראשונים של 2015 מצביעים על עלייה של 7% בפעילות וסך גיוסים של יותר מ-48 מיליארד שקל עד כה. מפילוח הפעילות השנה עד כה בולט הסקטור הפיננסי, שגייס עד כה כ-20 מיליארד שקל - כ-41% מסך הגיוסים השנה, ובכך קרוב להכפיל את היקף הגיוסים שלו לעומת שנת 2014 כולה, אז הצטבר סכום הגיוס בענף לקצת יותר מ-11 מיליארד שקל.

ערן היימר, מנכ"ל מידרוג, ציין כי "עד כה שנת 2015 מסתמנת כשנת מימון הבנקים שחזרו לשוק האג"ח בהיקפים משמעותיים". עוד הוא מוסיף, כי "השוק היה סלקטיבי לגבי מנפיקים חדשים, אך תמך מאוד בשמות המוכרים. חברות הנדל"ן המקומיות זוכות לביקושים ערים בתשואות אטרקטיביות, וצפויות להגביר את קצב הגיוסים ברבעון האחרון".

במבט קדימה לא נראה כי צפויה האטה בפעילות בזמן הקרוב, עם שלל הדיווחים של החברות השונות על המשך הגיוסים. בין היתר, הבוקר עדכנה חברת דור אלון כי הבטיחה גיוס של כ-200 מיליון שקל בשלב המוסדי, וחברת הליסינג אלדן עדכנה בסוף השבוע גם היא על גיוס דומה בשלב המוסדי, זמן קצר לאחר שהמתחרה שלמה החזקות גייסה כ-230 מיליון שקל.

בענף הנדל"ן, חברת ישרס הבטיחה גיוס של 115 מיליון שקל, קרן ריט 1 השלימה גיוס של כ-170 מיליון שקל, צמח המרמן השלימה גיוס של 55 מיליון שקל, רבד גייסה 66 מיליון שקל, ב. יאיר גייסה 26 מיליון שקל וגם הכשרת הישוב של עופר נמרודי עדכנה היום כי היא בוחנת גיוס חוב.

מגייסי האג
 מגייסי האג