נעילה חיובית בוול סטריט; "אף אחד לא רוצה לפספס הראלי"

מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים (ISM) ברמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2013 ■ הוצאות הבנייה עלו מעל הצפוי ■ Shire קונה את Dyax תמורת 5.9 מיליארד דולר ■ ויזה רוכשת את ויזה אירופה בעסקה בהיקף 23.4 מיליארד דולר

וול סטריט / צילום: יוסי ניסן
וול סטריט / צילום: יוסי ניסן

המסחר בוול סטריט ננעל היום (ב'), יומו הראשון של שבוע המסחר, במגמה חיובית. ברקע, נתוני מאקרו חשובים מתחום הייצור והדיור, כמו גם חדשות מזירת המיזוגים והרכישות, והמשך עונת הדוחות. באירופה נרשמה מגמה חיובית לאחר נעילה שלילית באסיה. ביום שישי המדדים סגרו בירידות של עד 0.5%, אבל חתמו את חודש אוקטובר הטוב ביותר מזה 4 שנים.

"אני חושב שבאופן כללי הדוחות ממשיכים להיות מעט טובים יותר מהצפוי", אמר מייקל מוסיו, דירקטור ב-FBB Capital.

פיטר בוקבאר, אנליסט שווקים ראשי בלינדסי גרופ, אמר על המסחר היום כי "מדובר במרדף ענק אחר הביצועים. אף אחד לא רוצה לפספס את הראלי של סוף השנה".

מדד ה-S&P טיפס בשבוע החולף ב-0.2% ו-8.3% באוקטובר; מדד הדאו ג'ונס ירד בשבוע ב-0.5% אך הוסיף לערכו באוקטובר 8.5%; מדד הנאסד"ק עלה בשבוע ב-0.4% וסיכם את החודש בעלייה של 9.4%.

בזירת המאקרו פורסם היום מדד מנהלי הרכש של מגזר השירותים (ISM) לחודש אוקטובר, שירד ל-50.1 נקודות מ-50.2 נקודות בספטמבר, ולעומת הצפי לעלייה ל-51 נקודות. מדובר ברמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2013. נזכיר, כי כל קריאה מתחת ל-50 נקודות מעידה על התכווצות בפעילות הייצור.

הוצאות הבנייה לחודש ספטמבר, שפורסמו גם הם, עלו בספטמבר ב-0.6% לעומת הצפי לעלייה של 0.2% בלבד, לאחר עלייה של 0.7% בחודש הקודם.

בסוף השבוע יפורסם דוח התעסוקה החודשי לאוקטובר, נתון חשוב ביותר שישפיע על כוונות הפד להעלאות ריבית בדצמבר.

בבית ההשקעות טופ אלפא מציינים כי חודש המסחר שנפתח היום יתנהל תחת השאלה אם ומתי תעלה הריבית בארה"ב, כאשר בפגישת הפד האחרונה נרמז (שוב) שתיתכן העלאת ריבית עוד השנה. שאלה נוספת המרחפת באוויר הבורסות הינה לגבי המשך ההרחבה הכמותית של הבנק המרכזי האירופי.

כזכור, בהחלטת הריבית האחרונה, הפדרל ריזרב דחה שוב את שינוי המדיניות המוניטרית והעלאת הריביות והתיר אותן על כנן ברמה אפסית. הגורמים המרכזיים להחלטה: ההאטה בכלכלה הגלובלית והחולשה בנתונים הכלכליים שפורסמו לאחרונה בארה"ב. הפד המשיך לשמור על עמימות גם בהודעה האחרונה והותיר את הדלת פתוחה לאפשרות של העלאת ריביות בדצמבר, כאשר הרמז היחיד בהודעה היה כי "תיתכן העלאה בפגישה הבאה".

אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, מציין כי "אוסף הנתונים האחרונים בארה"ב מצייר תמונה מעורבת של המשק האמריקאי ומקשה עוד יותר על החלטת הפד בדצמבר. מצד אחד, הנתונים לא מספיק טובים כדי לשכנע את חברי הפד שמתנגדים להעלאה שאסור לחכות עוד. מצד שני, הם לא מספיק גרועים על מנת לתת לפד סולם שיאפשר לו לרדת מהעץ בקלות. לכן, אם לא יהיו הפתעות גדולות (חיוביות או שליליות) בשני דוחות התעסוקה הבאים, נראה שהחלטת הריבית בדצמבר תיפול בסופו של דבר על מידת הנחישות של הנגידה ג'נט ילן ועל יכולתה להשפיע על חברי הוועדה המוניטרית". בפסגות מעריכים את ההסתברות להעלאת הריבית בדצמבר ביותר מ-60%.

 

UBS: זו ההתחלה של הסוף - השוק השורי עומד להיגמר

בזירת המיזוגים והרכישות, חברת Shire הבריטית קונה את חברת הביוטק האמריקאית Dyax (סימול DYAX) תמורת 5.9 מיליארד דולר. העסקה יכולה להגיע ל-6.5 מיליארד דולר בכפוף לאישור צפוי לתרופה של החברה הנרכשת בארה"ב.

ויזה רוכשת את ויזה אירופה בעסקה ששוויה הכללי עומד על 23.4 מיליארד דולר.

היום יוצאות לדרך 2 החברות החדשות שפוצלו מ-HP: האחת - HP Inc (שתשמור על הסימול HPQ) - תתמקד במחשבים אישיים לשוק הפרטי, והשנייה - HP Enterprise - (סימול HPE) תעסוק במחשוב תאגידי.

לפני פתיחת המסחר דיווחה נובל אנרג'י על הדוחות הכספיים, ו-Pioneer Natural Resources תדווח אחרי הנעילה. גם AIG ו-VISA במדווחות.

חברת Chipotle Mexican Grill הודיעה כי סגרה זמנית 43 סניפים בוושינגטון ובאורגון על רקע חששות להתפרצות חיידק אי-קולי.