150 נציגים מסין נפגשו עם חברות היי-טק ישראליות

גופים סיניים שמחפשים השקעות בסטארט-אפים ישראליים השתתפו בכנס בחיפה: "סין עוברת שינוי מ-Made in China ל-Innovate in China"

הכנס שנערך היום בחיפה / צילום: סטודיו זוז
הכנס שנערך היום בחיפה / צילום: סטודיו זוז

גופים סיניים מזרימים בשנים האחרונות הון משמעותי לתעשיית ההיי-טק המקומית. היום (ב') הגיעו 150 משקיעים נוספים כדי לראות מקרוב את הטכנולוגיה והחדשנות של הסטארט-אפים הישראלים במסגרת כנס China-Israel Hi-Tech Investment Summit שנערך במלון דן כרמל בחיפה.

"היום קשה לחברות ישראליות לפרוץ לשוק הסיני ללא מציאת שותף אסטרטגי מקומי", מספרת דפנה ליננברג, הבעלים של חברת YHT, שארגנה את הכנס בשיתוף עם עיריית חיפה, "השוק הסיני הוא מורכב, מסובך ומרובד. מאוד קשה לפעול שם. אם אתה חברה ישראלית קטנה, אין לך את המשאבים לפעול שם ללא שותף מקומי - הן מבחינת ערוצי שיווק והן רגולציות. מעט חברות עובדות לבד בסין ללא שותף מקומי".

הכנס, מסבירה ליננברג, הפגיש מנהלי קרנות הון סיכון ופרייבט אקוויטי, כמו גם מנכ"לים ובעלים של חברות סיניות עם כ-50 חברות ישראליות בתחומי הקלינטק, המכשור הרפואי, הטלקום והמדיה.

"יש הרבה חברות ישראליות שמוכנות להקים Joint Venture (מיזם מסחרי משותף - ר' ג') עם חברה סינית במקום לגייס הון בצורה רגילה", היא מספרת, "זה כסף שהוא צבוע ומיועד אך ורק לפעילות בסין ולא כדי להיכנס לשוק האמריקאי או לחלוקת דיבידנדים. בעבר חברות ישראליות לא היו מוכנות לשמוע על זה בכלל".

- מה בעצם גרם לכך שבשנים האחרונות משקיעים סיניים החלו להביע עניין בשוק הסטארט-אפים הישראלי?

ליננברג: "השינוי המשמעותי ביותר זה הנכונות של השוק הישראלי. הסינים תמיד רצו. תמיד הייתה התעניינות. לאורך השנים ליוויתי מנהלי קרנות ומנכ"לים של חברות שנסחרות בבורסה בשנגחאי אבל לא הייתה היענות מצד הישראלים.

"הישראלים תמיד העדיפו משקיע אמריקאי, אירופאי או יפני, מאשר משקיע סיני. סין לא הייתה בסדר העדיפויות. אבל הגישה השתנה ובישראל הבינו שסין חייבת להיות חלק מאסטרטגיית השוק שלהם".

ליננברג מצביעה גם על שינוי שנעשה בתוך סין. "בשנים האחרונות המילה 'חדשנות' היא גולת הכותרת של הממשל הסיני. יש עידוד הולך וגובר מצד הממשלה הסינית לנושא של טכנולוגיות, לאמץ חדשנות ולהיות חדשניים. סין עוברת שינוי מ-Made in China ל-Innovate in China. הם לא רוצים להיות המפעל של העולם אלא להיות בעלי טכנולוגיות וברגע שהממשלה מעודדת את החדשנות ולא את הייצוא, אז השוק מגיב בהתאם".