ספקיות האינטרנט: השוק הסיטונאי מסב לנו הפסדים

ספקיות האינטרנט מעריכות מחדש את כדאיות השוק הסיטונאי ל-2016: הלקוחות דורשים יותר שירות, ותקלות החורף מעמיסות קשיים גדולים על מוקדי השירות ■ בנוסף, התמחור הנוכחי עבור שימוש ברשת בזק הופך את השירות ללא כדאי עבור חלק מהספקיות

מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק
מחשב סלולר אינטרנט גלישה / צילום: שאטרסטוק

ספקיות האינטרנט מעריכות מחדש את פעילותן בתחום השוק הסיטונאי לקראת 2016. בכירים בקרב ספקיות האינטרנט משמיעים ביקורת נוקבת ומדווחים על פעילות בלתי רווחית בעליל, שאותה הם צריכים לשקול מחדש. לדבריהם, ברמת התמחור היום של השוק הסיטונאי לא ניתן להרוויח והשאלה היא מה עושים במצב כזה והאם ניתן בכל זאת למצוא דרכים להרוויח מהשירות.

לדברי הגורמים, ספקיות האינטרנט ניצבות בפני צומת דרכים בכל הקשור לשוק הסיטונאי - פעם מכיוון התמחור, קרי התשלום לבזק גבוה מדי ואינו מאפשר להן להרוויח, ובנוסף מסתבר שלקוחות שוק סיטונאי שלוקחים חבילות של ספק פלוס תשתית, או ספק פלוס תשתית וטלפוניה - מייצרים הרבה יותר עומס על המוקדים ונזקקים לשירות באופן הרבה יותר מסיבי מאשר לקוחות שאינם בשוק הסיטונאי.

זו בעיה קשה עבור החברות שכן הן נאלצות לתגבר את מערכי השירות והטכנאים כדי לטפל בהרבה יותר תקלות, שכן המעבר לשוק הסיטונאי אינו כה פשוט מבחינה טכנית פעם אחת, ופעם שנייה הוא הרבה יותר מסובך כאשר מתחילות להיווצר תקלות חורף. הימים הגשומים האחרונים הראו שהלקוחות בשוק הסיטונאי סבלו מתקלות לא מועטות והספקיות התקשו לתת שירות בתקופות של גשם.

במודל הישן שבו הלקוחות שילמו בנפרד לספקיות האינטרנט ובנפרד לחברת התשתית, ההתקשרות למוקדים התחלקה בין חברות התשתית לספקיות פחות או יותר באופן שווה. מה שקורה כעת הוא שהלקוחות שעברו למודל החדש, כלומר לבאנדל של תשתית פלוס ספק ישירות מהספק, מתקשרים רק לספק ואינם מכירים את חברת התשתית ולכן יוצרים עומס גדול מאד על מרכזי השירות ובעיקר בחורף.

נדגיש, כי כל אחת מהספקיות רואה את הדברים קצת אחרת. חלק מהספקיות מסתכלות על הטווח הארוך ומאמינות שלמרות הקשיים חשוב להן להיות בשוק הסיטונאי מתוך תקווה שהמצב הנוכחי הגרוע ישתפר, ויש חברות שמסתכלות על המציאות כפי שהיא היום ומגיעות למסקנה שהן פשוט מפסידות כסף והמצב רק יילך ויהיה יותר גרוע - כיוון שבנוסף להפסד בשוק הסיטונאי, ביטול ההפרדה המבנית בבזק צפוי לחזק אותה עוד יותר בשוק האינטרנט.