תשובה מעביר את קבוצת דלק מנתניה להרצליה פיתוח

הקבוצה של יצחק תשובה מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת הנכסים של דן, לרכישת בניין משרדים בשטח של 11,000 מ"ר בעלות של עד 245 מיליון שקל, שאליו יועברו משרדיה

בניין המשרדים בהרצליה אליו מתוכננים לעבור משרדי דלק / צילום: תמר מצפי
בניין המשרדים בהרצליה אליו מתוכננים לעבור משרדי דלק / צילום: תמר מצפי

יצחק תשובה פועל להעתקת משרדי קבוצת דלק שבשליטתו לאזור התעשייה של הרצליה פיתוח - כך נודע ל"גלובס". הקבוצה, שבניהול אסי ברטפלד, מנהלת מו"מ מתקדם עם חברת הנכסים של דן בנוגע לרכישת בניין משרדים בשטח של 11,000 מ"ר שנמצא בפינת הרחובות אבא אבן ונעמי שמר. היקף העסקה הנרקמת הוא כ-245 מיליון שקל, ולקבוצת דלק יש אופציה בלעדית על הבניין.

כיום שוכן מטה קבוצת דלק, מחברות ההחזקה הגדולות והמצליחות בישראל, בבניין משרדים צנוע באזור התעשייה הדרומי של נתניה. הבעלים תשובה מתגורר ומזוהה מאוד עם העיר, ובעבר כונה לא אחת "הקבלן מנתניה". אם וכאשר תושלם העסקה, יהפוך הבניין בהרצליה ל"בית דלק", ובו תשכון הנהלת הקבוצה ומטות החברות שנמנות עמה.

כבר כיום ממוקמים בהרצליה פיתוח משרדיהן של שותפויות החיפושים שבשליטת דלק, אבנר ודלק קידוחים.

לפני 15 שנה, במהלך 1999, העבירה קבוצת דלק את כל משרדיה ומשרדי החברות בקבוצה מת"א לנתניה. בדוחותיה השנתיים האחרונים פירטה דלק כי "משרדי החברה שוכנים בבניין משרדים ברחוב גיבורי ישראל בנתניה, בשטח מושכר כולל של כ-965 מ"ר, בתוספת מקומות חניה. דמי השכירות אינם מהותיים".

בעבר הייתה דלק במו"מ לגבי בניין בת"א, אז דובר על כך שתהיה בו קומת תצוגה של יבואנית הרכב דלק מוטורס. לא מן הנמנע שבניין המשרדים החדשים יכלול קומת תצוגה שכזו.

מימושים במיליארדי שקלים

קבוצת דלק הינה חברת החזקות וניהול שבשליטתה שורה של חברות החזקה וחברות תפעוליות, בהן כמה מהחברות הבולטות במשק. הקבוצה פועלת במגוון השקעות בישראל ובחו"ל בתחומי האנרגיה והתשתיות, הפיננסים והביטוח, הרכב ועוד.

זה זמן שדלק מובילה מהלך אסטרטגי לשינוי המיקוד העסקי שלה, ממגוון רחב של תחומים למיקוד בפיתוח נכסי הגז והנפט. במסגרת זו הובילה הקבוצה שורת מימושים של חברות שבבעלותה, בתמורה לסך כולל של מיליארדי שקלים רבים. נכון להיום נמצאת הקבוצה בשלבים מתקדמים מאוד של מכירת קבוצת הביטוח הפניקס (ששולטת בין היתר גם בבית ההשקעות אקסלנס) לידי פוסון הסינית. דלק נסחרת בבורסה, במדד ת"א 25, לפי שווי חברה של כ-11.5 מיליארד שקל, ומתחילת השנה הוסיפה מנייתה כ-3% לערכה.

הנפקת האג"ח שקיימה קבוצת דלק בחודש שעבר זכתה לביקושים גבוהים, והחברה גייסה 800 מיליון שקל בריבית שנתית של 4.3%. מדובר בההנפקה השנייה שביצעה הקבוצה מאז נחתם הסדר החוב בדלק נדל"ן. קדמה לה, בסוף פברואר השנה, הנפקת חוב בהיקף דומה.

לצורך ההנפקה אישררה חברת הדירוג S&P מעלות דירוג A לדלק, עם תחזית דירוג יציבה, תוך שכלכלניה ציינו כי לחברה "תיק השקעות באיכות בינונית/גבוהה הנשען על מעמד מונופוליסטי, להערכתנו, בשוק הגז הטבעי בישראל". בצד הסיכון צוינו "פיזור גיאוגרפי נמוך בתיק הנכסים, תוך התמקדות בשוק הישראלי, ריכוזיות גבוהה יחסית של נכסי הפורטפוליו וחשיפה גבוהה לתחום האנרגיה, המאופיין ברמות סיכון גבוהות יחסית". עם זאת, הסבירו במעלות כי לדעתם לדלק "גמישות פיננסית טובה הנובעת מתיק נכסים סחיר", כמו גם "פרופיל נזילות 'הולם' ברמת חברת ההחזקה".

את דלק מייצגים בעסקה עורכי הדין ישי איצקוביץ ואמיר גודארד ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.