בהנחיית כחלון: האוצר יגבש תוכנית לקרן הלוואות למודרי אשראי

על-פי עמותת ידיד, בישראל חיים יותר ממיליון אזרחים שאמנם מחזיקים חשבונות בבנקים המסחריים, אך על בסיס מזומן בלבד

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר משה כחלון הנחה את אגף התקציבים במשרדו לגבש תוכנית לתמיכה ממשלתית ב"מודרי אשראי" - צרכנים שהבנקים אינם רשאים לתת להם אשראי, בגלל רקורד של אי-תשלום חובות והיעדר מקורות הכנסה. ל"גלובס" נודע כי ההצעה הנבחנת באגף היא להקמת קרן הלוואות בהיקף של 50 מיליון שקל. המגמה הנוכחית באוצר היא לבחון האם יש חלופות למתן הסיוע באמצעות ערבויות מדינה - מתוך תפיסה שחוששת מיצירת תקדים של הענקת ערבויות מדינה במקרים כאלה.

בין היתר בוחנים באוצר הצעה שגיבשה עמותת ידיד להקמת קרן הלוואות ממשלתית. הקשר בין הצדדים נוצר באמצעות ח"כ אלי כהן (כולנו) שמשמש יו"ר ועדת הרפורמות בכנסת, זאת לאחר שהסוגיה עלתה במסגרת הדיונים על החוק העוסק בגופי אשראי חוץ-בנקאיים. לפי הצעה זו, ההלוואה תינתן למשקי בית שהבנקים שבהם מתנהלים חשבונותיהם ומלווה נוסף - בנקאי או חוץ-בנקאי - סירבו לתת להם אשראי. גובה ההלוואה המרבי יהיה 30 אלף שקל. מטרות ההלוואה יהיו צורכי חיים חיוניים ודחופים, וכן הלוואות שמטרתן שיפור המצב הכלכלי של משק הבית לטווח ארוך (למשל הלוואה לצורך פתיחת עסק זעיר).

על-פי ההצעה, ההלוואות יגובו בערבות מדינה שיעמיד אגף החשב הכללי באוצר. החשב יקיים מכרז שבו יבחרו כמה "גופים מפעילים" שיציעו את המכפיל הגבוה ביותר לערבות המדינה. הערבות תחולק בין הזוכים, פרופורציונית לפי גובה המכפיל. ל"גןף המפעיל" תינתן הגנה מפני אי-החזר הלוואות בגובה ערבות המדינה על היקף ההלוואות שחילק בפועל. לכל הלוואה שתחולק במסגרת הקרן יועמדו ביטחונות בשיעור 95% על בסיס ערבות המדינה. 5% נוספים יהיו באחריות ה"גוף המפעיל".

טיפול אמיתי ונכון

על-פי עמותת ידיד, בישראל חיים יותר ממיליון אזרחים מודרי אשראי ופיננסים. רובם המכריע של מודרי האשראי מחזיקים חשבונות בנק בבנקים המסחריים, אך אלו חשבונות הפועלים על בסיס מזומן בלבד שמשמעותו חוסר יכולת לקבל אשראי בנקאי בתנאים סבירים. רן מלמד, סמנכ"ל מדיניות חברתית בארגון: "צריך להבין כי הגברת התחרותיות בבנקים ובשוק האשראי אינה פותרת את הבעייה. היא אמנם יכולה להציג מספר כלים שאיתם יכולים הבנקים עצמם לטפל בבעיית ההדרה הפיננסית הקיימת אצלם, אך זהו רק צד אחד של המטבע. טיפול אמיתי ונכון חייב לכלול שורה ארוכה של כלים, מיזמים ופעולות אשר יאפשרו לאוכלוסיות מודרות אשראי למצוא את מקומן במערכת כלכלית שמי שאינו פועל בתוכה נתפס כאזרח סוג ב'".