צפו: החמקן החדש של צה"ל מציג את יכולות הירי שלו

הסוף לשמועות על יכולות הירי והתקיפה של ה-F35 החדש: צפו בניסוי הירי בתותח המיוחד בו מצוייד מטוס הקרב הטוב בעולם, שעתיד להצטרף לארסנל חיל האוויר הישראלי בשנה הקרובה

לוקהיד מרטין F-35C DT-II  מטוס קרב טיסת ניסוי / צילום: וידאו
לוקהיד מרטין F-35C DT-II מטוס קרב טיסת ניסוי / צילום: וידאו

ענקית התעופה האמריקאית לוקהיד מרטין, יצרנית ה-F-35, פרסמה השבוע סרטון קצר ובו ניתן לראות את מטוס החמקן בניסוי ראשון של ירי אווירי מהתותח, ניסוי שהוכתר כהצלחה. הניסוי עומד בניגוד לטענות שהתפרסמו בשנה האחרונה, על כך שכתוצאה מתקלה, למטוס לא יהיה תותח עד שנת 2019.

על מטוס החמקן החדש מותקן תותח גטלינג GAU-22/A, בעל 4 קנים שמיוצר על-ידי חברת ג'נרל דיינמיקס. הטייס שהוביל את הניסוי המריא עם ה-F-35 מבסיס אדוארדס, כ-160 ק"מ מצפון מזרח ללוס אנג'לס, וירה באוויר צרור ראשון של 30 כדורים. לאחר מכן, שוחררו לאוויר עוד שני צרורות של 60 כדורים.

לוקהיד מרטין מציינת כי הניסוי, ראשון באוויר, התבצע לאחר 13 ניסויי ירי מוצלחים על הקרקע. למרות העיכובים, החברה מצהירה כי היא עומדת בלוח הזמנים של התכנית ובמיוחד באינטגרציה של מערכות הנשק והתותח. בשנה האחרונה נשמעו טענות על חוסר היכולת של החמקן לירות מהתותח שלו במהלך משימות מבצעיות, וזאת משום שחסרה לו מערכת שפיתוחה לא יושלם עד לשנת 2019 - 3 עד 4 שנים לאחר שהוא יוכנס לארסנל. בלוקהיד דחו את הטענות, וכפי שניתן לראות בבירור - המטוס הזה יודע גם לירות באוויר.

ה-F-35, נזכיר, צפוי להגיע לישראל בדצמבר 2016, אז ינחת בבסיס נבטים זוג המטוסים הראשון. בימים אלה ממש מתארגנת קבוצה ראשונה של טייסי חיל האוויר הישראלי שתטוס לארצות-הברית במטרה ללמוד על המטוס, ובחודשים האחרונים נקלט בבסיס נבטים הסימולטור "דמיין", שיסייע לטייסים העתידיים של המטוס בתפעול שלו.