הבנות בין גורטובוי לפורטיסימו וצביקה בארינבוים; BGI לא תפורק

BGI הגיעה גם להסכם עם הבנק האוסטרי שמחזיק בפיקדון של 11.3 מיליון דולר לתשלום למחזיקי האג"ח

גרגורי גורטובוי /צילום: שירי חביב ולדהורן
גרגורי גורטובוי /צילום: שירי חביב ולדהורן

האם נושיהם של חברת BGI ובעלת השליטה בה, ישראל 18, יכולים לנשום לרווחה? שני דיווחים שפרסמה אתמול BGI מצביעים על התקדמות בתשלומי החוב שלה ושל ישראל 18. נזכיר, שלפני מספר חודשים רכש איש העסקים האוקראיני גרגורי גורטובוי את ישראל 18 הפרטית, שעומדת בראש פירמידת החברות הציבוריות שבראשה BGI והכוללת גם את בי.אס.די קראון (לשעבר אמבלייז) ואת חברת המזון ויליפוד, מידי אלכסנדר גרנובסקי שנקלע לקשיי נזילות.

כחלק מהעסקה, גורטובוי קיבל על עצמו גם את חובותיו של גרנובסקי לנושים, שלאחרונה נפתחו שני הליכים משפטיים מטעמם. בראשון ביקשו קרן פורטיסימו וצביקה בארינבוים לפרק את ישראל 18 בשל חוב של כמה עשרות מיליוני שקלים, ובשני היו אלה מחזיקי האג"ח של BGI שביקשו למנות לחברה כונס נכסים בטענה שהחברה לא מסוגלת לשלם להם את החוב, בסך 36 מיליון שקל.

"התשלום לבעלי המניות יגיע בזמן"

כעת מדווחת BGI כי ישראל 18 הגיעה להבנות עם פורטיסימו ובארינבוים על הסדרת החובות. כתוצאה מכך, שני הצדדים הגישו לביהמ"ש בקשות שמוסכמות עליהם וזה ביטל את הדיון שהיה אמור להתקיים אתמול. הבקשה למינוי מפרק זמני נמחקה, אך לפורטיסימו ולבארינבוים יש אפשרות לעמוד על בקשת הפירוק, ועליהם להודיע על כך לבית המשפט במהלך החודש הקרוב.

בכל הקשור להליך השני, שבו פתחו בעלי האג"ח, אתמול דיווחה BGI כי נחתם הסכם עם הבנק האוסטרי שמחזיק בפיקדון שמיועד לשמש לתשלום למחזיקי האג"ח. הפיקדון בסך כ-11.3 מיליון דולר אמור להיות משוחרר עד ה-25 בנובמבר (חצי מיליון דולר מתוכו שוחררו אתמול). מועד התשלום של BGI למחזיקי האג"ח הוא בחודש מארס 2016. נזכיר, שבקיץ האחרון מחזיקי האג"ח גילו שהסכום שהיה אמור לעבור מהפיקדון בבנק האוסטרי לנאמן האג"ח - לא עבר, דבר שהגדיל את החששות שלהם בנוגע ליכולת החברה לפרוע את החוב.

בעל השליטה בפירמידה, גורטובוי, נפגש השבוע עם עיתונאים והבטיח לעמוד בכל ההתחייבויות. לדבריו, "אני ירשתי את הסיטואציה הזאת. יש התחייבויות של החברה לנושים, ואני אכבד את כל ההתחייבויות. אנחנו עובדים לפי הספר, לא מסכנים את בעלי המניות ולא את בעלי האג"ח והם יקבלו את התשלום בזמן".