אקסלנס: אין כמעט סיכוי שעסקת גולן-סלקום תאושר

האנליסט גלעד אלפר מעריך כי העסקה לא תעבור במתכונתה הנוכחית וצופה כי פרטנר תציג ביום רביעי הפסד רבעוני

מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב
מיכאל גולן / צילום: איליה מלניקוב

מלחמת המחירים בשוק הסלולר הגיעה כנראה לסופה אך מצד שני אין כמעט שום סיכוי שעסקת רכישת גולן טלקום בידי סלקום תאושר במתכונתה הנוכחית. המשמעות היא שגולן טלקום תמשיך להיות חברה עצמאית אך פחות אגרסיבית. זו ההערכה של האנליסט גלעד אלפר מבית ההשקעות אקסלנס, ימים ספורים לפני פרסום הדוחות הכספיים של פרטנר (11 בנובמבר) וסלקום (17 בנובמבר).

"ההידרדרות בשוק הסלולר כנראה הגיעה לסופה", כותב אלפר בסקירתו, תוך שהוא מתייחס למלחמת המחירים ששחקה את רווחי חברות הסלולר הוותיקות. "את קצב ההתאוששות או לחלופין היציבות בקרקעית תקבע עסקת גולן טלקום. להערכתנו, המערכת הפוליטית לא תאשר עסקה שבצורה כה ברורה תפגע בצרכן. ייתכן שבסופו של דבר, תימצא פשרה שתכלול וויתורים מסוימים ממשרד התקשורת לגולן ומנגד המשך פעילות גולן כגוף עצמאי אך פחות אגרסיבי. זוהי כמובן אפשרות גרועה לסקטור שמשמעותה התאוששות מאוד הדרגתית ללא חזרה לימי הבוננזה".

באשר לדוחות הרבעוניים של פרטנר וסלקום , אלפר מעריך כי "הדוחות צפויים להיות קודרים בהשוואה לשנה שעברה אך יציבים לעומת הרבעון הקודם. אבל הרע מכל כנראה מאחורינו ובכל מקרה הגורל של גולן טלקום יכריע לאן התעשייה הזו הולכת".

אלפר סבור כי סלקום תציג רווח של 35 מיליון שקל ברבעון השלישי לעומת 106 מ' ש' ברבעון המקביל אשתקד, ואילו פרטנר תציג הפסד של 2 מ' ש' לעומת רווח של 40 מ' ש' ברבעון המקביל.

"למרות כל ההתרגשות סביב גולן טלקום והעובדה שכנראה הסקטור כבר עבר את נקודת השפל, עדיין השוואה של הרבעון השלישי ביחס לשנה שעברה צפויה להיות קודרת למדי", כותב אלפר. "למשל, אנו צופים ירידה של כ-30% ב-EBITDA של סלקום. אך בהשוואה לרבעון הקודם נראה יציבות כללית (בניכוי גורמים חד-פעמיים). הרבעון השלישי יראה יציבות ב-ARPU (ההכנסה החודשית הממוצעת ללקוח) לעומת הרבעון השני, המשך ירידה קלה בשיעור הנטישה ויציבות יחסית בשאר המדדים. התחרות אמנם עדיין ברמה גבוהה אך עונתיות חיובית בשל הכנסות מנדידה תביא ליציבות תפעולית אצל שתי החברות".