עיריית ת"א מגבילה את היתרי הבנייה במרכז ההיסטורי של העיר

העירייה הודיעה כי החלה בהכנת תוכנית שבה בין היתר יוגבלו פרויקטי תמ"א 38 ■ העירייה: לא נגביל הוצאת היתרי בנייה לתוכניות תקפות

נווה צדק, רובע 5 / צילום: תמר מצפי
נווה צדק, רובע 5 / צילום: תמר מצפי

לאחר הסערה שחוללה התוכנית החדשה שקידמה עיריית תל אביב ברובעים 3, 4, מגיע תורם של רבעים 5, 6: לאחרונה פרסמה העירייה הודעה על הכנת תוכנית והגבלת הוצאת היתרי בנייה בהתאם לסעיפים 77,78 לחוק התכנון והבנייה ברובעים 5,6.

התוכנית שמקדמת העירייה כעת באה להסדיר את זכויות הבנייה במגרשי המגורים ברובעים אלה, וקובעת מהן זכויות הבנייה המקסימליות שניתן לקבל בכל מגרש, אם במקרה של תוספת בנייה ואם במקרה של בנייה חדשה.

רובעים 5, 6 מתפרשים על פני חלקים משמעותיים במרכז העירוני של תל אביב. רובע 5 הוא האזור ההיסטורי של העיר הכולל בין היתר את שכונות לב העיר, נוה צדק וכרם התימנים. גבולות הרובע הם רחוב יהודה הלוי/דרך בגין במזרח, דרך יפו/רחוב אילת בדרום ורובע 3 מצפון. רובע 6 מוגדר כאזור עסקים וגבולותיו הם בין שדרות שאול המלך בצפון, נתיבי איילון ממזרח, רחוב הרכבת בדרום.

בעירייה טוענים כי לא יהיה שינוי מהמדיניות העירונית הקיימת היום, וכי היא תמשיך להנפיק היתרי בנייה לתוכניות תקפות ולתוכניות שתואמות את המדיניות העירונית הנהוגה בשנים האחרונות. יחד עם זאת, בקשות להיתרים שלשיטת העירייה יחרגו מפרופורציות קיימות באזורים מסוימים, שאותן מבקשת העירייה לשמר בתוכנית מוסדרת, צפויים להיענות בסירוב או בזכויות מופחתות.

בין היתר קובעת התוכנית כי במגרשים של עד חצי דונם מחוץ לתוכניות לב העיר תוגבל הבנייה ל-5.5 קומות, ובמגרשים הגדולים מחצי דונם תוגבל הבנייה ל-6.5 קומות. בתוכניות לב העיר תינתן רק תוספת של קומת גג ולא ינתנו זכויות מתוקף תמ"א 38.

עו"ד יפעת בן אריה ממשרד צבי שוב, המתמחה בתכנון ובנייה, מסבירה כי מי שמבקש לבצע עסקאות בנכסים ברובעים 5 ו-6, צריך לדעת שמקודמת בהם תוכנית, והוצאת היתרי הבנייה מוגבלת. "צריך לזכור שבין הכנת תוכנית לבין הפקדתה עלולות לחלוף כמה שנים, ולכן עסקאות בשוק עלולות בינתיים להיעצר", מסבירה בן אריה. לדברי בן אריה, אף שהעירייה טוענת שלא תגביל הוצאת היתרי בנייה בתוכניות תקפות, הרי שבנוסח פרסום הסעיפים מציינת העירייה במפורש כי בחלק מהאזורים המדוברים, תינתן למשל תוספת מקסימלית של קומה אחת בפרויקטים מסוג תמ"א 38. "זאת בניגוד לתוכנית הארצית של תמ"א 38 המאפשרת 2.5 קומות" מסבירה בן אריה. "המשמעות היא שגם אם העירייה לא מקפיאה את הוצאת ההיתרים, מי שיבקש היתר בנייה, ייתכן שיקבל כזה, אך בתנאים שיהפכו את הפרויקט ככל הנראה ללא כלכלי, וללא ישים בפועל. למעשה מדובר בחלק ממאבק עיריית ת"א המכריזה בריש גלי על חוסר שביעות רצונה מתמ"א 38" אומרת בן אריה.

מעיריית תל אביב נמסר: "ראשית יובהר כי פרסום הכנת התוכנית ברשומות אינה משנה את המצב כיום ואינה מקפיאה הוצאת היתרים. ניתן יהיה להוציא היתרי בנייה לתכניות תקפות וכן לתוכניות חדשות, כולל היתרים לתמ"א 38, התואמים למדיניות העירונית. עיריית תל אביב-יפו מקדמת הכנת תכנית עירונית לרבעים 5 6, בהתאמה לתוכנית המתאר (תא/5000), מתוך מטרה להביא להתחדשות מרכז העיר ולהסדרת זכויות הבנייה לבנייה חדשה ותוספות בנייה לבניינים קיימים, תוך שמירה על אופי הסביבה הבנויה ופישוט הליכי התכנון והרישוי".