תעשייה חכמה

הטכנולוגיה של Njoin מאפשרת לייעל פסי ייצור

הרקע: לפעמים סטארט-אפ נולד בעקבות התערבות. "הרעיון נולד כשהפסדתי המון בירה", נזכר חיים פירטינסקי, מנכ"ל ואחד המייסדים של חברתNjoin.

"זה קרה כשהייתי מנהל תחום תוכנה במערכות של סימנס, וביקרתי אצל אחד האינטגרטורים בארץ. מנהל הייצור אמר לי שאם יחלפו 20 דקות בהן המערכת תעבוד בלי להיתקע, הוא ייקח את כולנו למסעדה, 'ואם לא', הוא אמר לי, 'אתה קונה בירה לכל החבר'ה במשמרת'. היו שם 60 איש. בתמימותי מיד הסכמתי, אבל שכחתי שבישראל כשמתערבים האחד תמיד תחמן והשני לעולם יהיה טיפש. כמובן שהמפעל נתקע, ואני עמדתי במילה שלי, וקניתי בירה לכולם.

"מיד אחר כך התקשרתי למנכ"ל שלי והסברתי לו שהתקציב שלנו בוזבז. הטלפון השני כבר היה לחבר ילדות טוב שלי, אור בירן, שהוא PHD שמתמחה בלימוד על ידי מכונה. סיפרתי לו שהמנהל שאתו התערבתי כבר מכיר מצוין את השטח, והוא זיהה בנתונים דפוס קבוע, כך שבתנאים מסוימים כנראה שהמפעל ייתקע.

"שאלתי אותו אם בעזרת אלגוריתמיקה ניתן לאתר את זה, והוא מיד אישר ואמר שכן, וביקש שאביא לו את הנתונים המתאימים. כאן שיתפתי חבר נוסף בשם אלקנה פורת, שאסף את הנתונים, ושבועיים אחר כך כבר פיתחנו את הרעיון. בינואר 2014 התפטרתי מהעבודה, ופתחנו רשמית את חברת Njoin".

השוק: "אנחנו משחקים בעולם האוטומציה התעשייתית", אומר פירטינסקי, "זה שוק מאוד גדול שמגלגל 200 מיליארד דולר לשנה, וצומח בקצב שנתי של 10%-15%".

הטכנולוגיה התעשייתית לא שמרנית יחסית?

"התחום הזה קצת מוזנח מבחינת טכנולוגיה, כי באמת יש קושי להכניס לשווקים האלה טכנולוגיה חדשנית, בין היתר משום שזה שוק שבו כל תקלה עולה הרבה מאוד כסף. כל שעת עצירה של מפעל יכולה לעלות מאות אלפי דולרים; החל במפעלים שמייצרים מזון לבעלי חיים וכלה במפעל שמייצר מכוניות או מפעל כימי. נותנות שירותי האוטומציה הן חברות כמו ג'נרל אלקטריק, שניידר אלקטריק וכו'".

מה אתם עושים אם לא אוטומציה?

"אנחנו מגיעים כדי לשדרג את המפעל, ולהפוך אותו למפעל חכם שמונע על ידי אינפורמציה. במילים אחרות - אנחנו מספקים נראות לכל התרחישים ותובנות אוטומטיות שמבוססות על לימוד מכונה ולא ידע מוקדם. ככה אנחנו מייעלים את העבודה מרמת העובד ועד המנכ"ל, ללא צורך בשינוי בקו הייצור או בפרויקט הטמעה ממושך".

המוצר: פירטינסקי מסביר שמדובר בתוכנה חכמה ש"אנחנו קוראים לה מערכת עצמאית וחכמה לתמיכה בהחלטות תעשייתיות. היא דורשת שלוש שעות הטמעה בלבד. אנחנו מגיעים עם מחשב עליו היא מותקנת, המערכת הזו תלמד מתוך התקשורת התעשייתית את מבנה המפעל ותייצר מודל לוגי.

"ברגע שיצרנו את המודל, למעשה מדדנו ובחנו את הסטנדרט של המפעל. מעתה, בכל פעם שתהיה חריגה, דבר ראשון נתריע, דבר שני נראה ממה נובעת אותה חריגה. למשל, אם משהו נתקע בצינור נוכל להגיד שהבעיה במערבל. כלומר - התוכנה יודעת על סמך למידה איך המכשירים עובדים". המערכת מכניסה את האינטרנט של הדברים לתעשייה הקלאסית. פירטינסקי מסכם זאת במילה אחת: "אלגוריתמיקה. היא לומדת את דפוסי התנהגות הייצור, והודות לה מתאפשר ניתוח בזמן אמת".

שלב בפעילות: פירטינסקי: "אנחנו כבר מתקינים את המערכות שלנו בחברות גדולות, בעיקר בחו"ל, החל ממדינות כמו מיאנמר במזרח ועד מקסיקו במערב. אנחנו בדיוק פותחים שלוחה בארה"ב, ומתחילים שיווק אינטנסיבי. יש לנו שיתופי פעולה שונים, בין היתר עם קוקה קולה, תוכנית פרטנרים של אינטל, וגם עם סיסקו ודויטשה טלקום".

גיוסי הון: החברה הוקמה בחממת טרה ונצ'ר פרטנרס ומאז גייסה כשני מיליון דולר, ובימים אלה נערכת החברה לסבב A.

השלב הבא: איפה תהיו בעוד עשר שנים - תקימו חברה גדולה או שתעשו אקזיט?

"שאלה קשה. באמת שאנחנו לא יודעים, כי שני הדברים אופציונליים. בואי נגיד שבעוד חמש שנים נהיה המערכת המרכזית שמשנה צורת עבודה של מפעלים בעולם. כשפועלים לייעול תהליכים ברמה גלובלית, נכנס גם הנושא הירוק של הפעילות".

Njoin

שנת הקמה: 2014

מייסדים: חיים פירטינסקי (המנכ"ל), אור בירן, אלקנה פורג

תחום פעילות: אוטומציה תעשייתית

מס עובדים: 12 עובדים

גיוסי הון: 2 מיליון דולר

משקיעים: טרה ונצ'ר פרטנרס