6 המניות שלא מפסיקות לזנק בבורסה בגלל התחרות הגוועת

מניות הקמעונאות ומניות הסלולר טסות הודות ליציאתן של מתחרות בולטות מהענפים שלהן

סדרן בשופרסל / צילום: תמר מצפי
סדרן בשופרסל / צילום: תמר מצפי

מניית שופרסל  זינקה מתחילת 2015 בשיעור יוצא דופן של 41%, וזאת בניגוד בולט לביצועי המניה ב-2014 אז היא איבדה כ-36% מערכה. העלייה החדה הזאת אינה מנותקת מביצועי שאר שאר רשתות השיווק הקמעונאיות הסחירות מתחילת השנה: מניית רמי לוי  עלתה באותה תקופה כ-33% לאחר שאשתקד איבדה כ-22%; מניית ויקטורי  זינקה ב-47% לאחר שאשתקד ירדה כ-2%; ואפילו מנית טיב טעם  רשמה עלייה של כ-40% לאחר שב-2014 איבדה כ-20%.

למרבה הפתעה, התוצאות הכספיות המצרפיות של הענף בשנה האחרונה אינן תומכות בעליות הללו, או לפחות לא מלמדות על היפוך מגמה במומנטום העסקי בתחום. האופוריה של המשקיעים בענף הרשתות הקמעונאות מתרחשת דווקא בתקופה בה נרשמת האטה בצמיחת הצריכה הפרטית ובזמן שהמציאות הביטחונית מידרדרת.

הסיבה המרכזית לזינוק החד במחירי המניות של הרשתות הללו היא מצבה הקשה של מגה שהייתה עד לפני שנים לא רבות הצלע השנייה של הדואופול בתחום יחד עם שופרסל. הראלי האדיר במניות הרשתות הקמעונאיות החל בחודש יוני האחרון בדיוק באותו זמן שבו נכנסה רשת מגה להסדר חוב. הראלי הזה תרם עד כה כ-2 מיליארד שקל לשווי השוק המצרפי של הרשתות.

על פי התנהגות המניות של הרשתות הקמעונאיות, המשקיעים מעריכים כי קריסה של מגה תפחית באופן מהותי את התחרותיות בענף ותאפשר לרשתות לשקם באופן מהותי את שולי הרווח התפעולי שלהן, שנשחקו באופן דרסטי במהלך השנים האחרונות.

כל זמן שמגה היא עסק חי הנלחם על חייו, הדרך היחידה של הרשתות לשפר את שולי הרווח התפעולי היא להתייעל. אך כיבוי האורות ההולך וקרב אל הרשת במתכונתה הנוכחית מאפשר להן לשחרר את החגורה ההדוקה ולגדל שוב כרס שמנמנה על חשבוננו.

אם מגה אכן תגיע לקריסה סופית הדבר יעניק רוח גבית נוספת למניות הרשתות ותעלה בקרב המשקיעים זיכרונות ממצב בענף בתחילת המילניום, אז קרסה קלאבמרקט וכתוצאה מכך נהנה הענף מתור הזהב שלו.

פרטנר וסלקום זינקו ב-120%

ענף רשתות הקמעונאות אינו הענף היחיד בבורסת תל אביב שהמשקיעים בו חשים בחודשים האחרונים כי רמת התחרות שלו עומדת לצנוח באופן דרמטי. גם המסר שמעביר לנו הראלי במניות הסלולר בחודשים האחרונות מתבסס על אותו רציונל: האפשרות שהרגולטורים יאשרו את מכירתה של גולן טלקום לסלקום , בשילוב עם התבטאויות מנכ"ל משרד התקשורת באשר למחיר שיווי משקל של שירותי הסלולר, הטיסו את השווי הכלכלי של מניות סלקום ופרטנר .

 

מאז יוני האחרון עלה מחירן של מניות פרטנר וסלקום בכ-120%, שמהווים תוספת מצרפית של כ-3 מיליארד שקל בשווי השוק של שתי החברות. תוספת הזו נרשמה עוד בטרם יצאה גולן טלקום מן הענף, וניתן להעריך כי אם היא אכן תצא ממנו באופן סופי, השווי של חברות הסלולר הוותיקות יזנק עוד. לכולם ברור כי די בדיכוי התיאבון התחרותי של גולן טלקום בשביל שמשקיעי הסלולר יתמחרו עלייה דרמטית בהכנסה החודשית הממוצעת ממנוי.

תוספת שווי השוק המצרפית של מניות הסלולר והרשתות הקמעונאיות הציבוריות בארבעת החודשים האחרונים מסתכמת כאמור בסכום עתק של כ-5 מיליארד שקל, והיא מגלמת במידה רבה את השווי המהוון המוערך של תוספת הרווחיות של החברות הללו תודות לצניחת התחרותיות. הצ'ק העתידי המוגדל צפוי להגיע מחשבון הבנק של כולנו.

* הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון