OECD: הצמיחה בישראל תעלה ב-2016 ל-3.2%

עפ"י כלכלני ה-OECD, היצוא צפוי להתאושש בשנה הבאה, אולם גזרת הנדל"ן עדיין מהווה סיכון, והגדלת ההוצאות תוך קיצוץ במסים יקשו על הקטנת החוב ■ ההמלצות: לחזק התחרותיות, למסות שימוש במכוניות ולעודד תחב"צ

בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ
בנימין נתניהו ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן - הארץ

הצמיחה הכלכלית של ישראל צפויה לעלות ל-3.25% ב-2016 ו-2017, לעומת 2.6% השנה, כך מעריך ה-OECD בסקירה שפרסם היום (ב') בנוגע לכלכלת ישראל.

על-פי התחזית, העלייה בצמיחה צפויה להותיר את האבטלה נמוכה, ו"העלייה בשכר המינימום, יחד עם ירידה במחירי הנפט וצעדים תקציביים להמרצת הכלכלה יתמכו בביקושים המקומיים, בעוד היצוא צפוי להתאושש לאור השיפור בכלכלה העולמית".

כלכלני ה-OECD טוענים כי יש צורך במדיניות מוניטרית מרחיבה על מנת למנוע יסוף של השקל. זאת, כל עוד האינפלציה נמוכה והמדיניות המרחיבה נשמרת גם בבנקים המרכזיים האחרים בעולם.

הסיכון, על-פי הסקירה, נותר בגזרת שוק הנדל"ן, והכלכלנים טוענים כי ייתכן שיש צורך בחיזוקים של המדיניות בתחום.

עוד טוענים הכלכלנים, כי ההקלה הפיסקלית, כולל הגדלת ההוצאות והקיצוצים במסים ב-2016, יקשו על הקטנת החוב. לטענתם, יש צורך ברפורמות מבניות על מנת לחזק את התחרותיות.

בנוגע לאיכות הסביבה, כלכלני ה-OECD טוענים כי יש למסות שימוש במכוניות ולא החזקה בהן, לבטל את הקלות המס על רכבי הליסינג בחברות, ומעודדים פיתוח של התחבורה הציבורית. היעד של הקטנת פליטת הפחמן הדו-חמצני ב-26% עד 2030 הוא מבורך, אך לא מספיק, טוענים בארגון.