"ישראל צריכה להקטין התלות בנפט ולהכניס גז טבעי לתחבורה"

יועץ האו"ם לתחבורה, ד"ר פטריק הו צ'י פינג מסין: "מכוניות חשמליות הן באופנה, אך הטכנולוגיה עדיין אינה טובה מספיק. צריך לעבור להנעה במתנול"

"העולם צריך להקטין את השימוש שלו בנפט ולעבור לצריכת דלקים אלטרנטיביים. לישראל יש יתרון שהיא מצאה כמויות גדולות של גז טבעי, ועל כן הדבר הראשון שהיא צריכה לעשות הוא להסב את התחבורה שלה לגז", כך אומר ל"גלובס" ד"ר פטריק הו צ'י פינג, מזכ"ל מועצת קרן האנרגיה של סין אשר מונה לאחרונה ליועץ בכיר למזכ"ל האו"ם, בתחום תחבורה בת-קיימא. "מעבר ליתרון הסביבתי הברור של מעבר לדלקים נקיים, קיים גם יתרון נוסף והוא הקטנת התלות של העולם בקרטל אופ"ק. ישראל גם היא צריכה להקטין את התלות שלה בייבוא נפט, שעומד היום על 100%".

פינג מגיע לישראל להשתתף בוועידת ראש הממשלה לתחליפי דלקים שמתקיימת היום (ג') ומחר.

"תחבורה בכלל ותחבורה חכמה בפרט היא אחד המנופים העיקריים לצמיחה כלכלית", טוען פינג "תחבורה אינה משמשת רק לשינוע אנשים, אלא גם לשינוע מידע, כסף ושירותים. לכן, אם משפרים אותה, משפרים גם את המהירות שבה זורם המידע, ואת המהירות שבה אנשים יכולים לצרוך את השירותים הרלוונטיים להם. זה דבר מאוד משמעותי שלא חושבים עליו מספיק".

כשנשאל מהי תחבורה חכמה עונה פינג כי מדובר בשילוב של כמה דברים, ביניהם שיפור התחבורה הציבורית, שימוש בתחבורה בצורה יעילה באמצעות שימוש בתשתיות הקיימות, עם מינימום פגיעה בסביבה והפחתת הפליטות שיוצרת התחבורה.

בראש ובראשונה, הוא אומר, צריך להחליף את השימוש בנפט. "זה יכול להיעשות על ידי מעבר לכלי רכב חשמליים, כלי רכב ששורפים ביו דיזל (דלק ביולוגי שמיוצר משומנים צמחיים או שומן מהחי ה.כ) או כלי רכב ששורפים גז טבעי", הוא טוען.

תעשיית הביו-דיזל בישראל נמצאת בחיתוליה ופועלים בה כארבעה-חמישה יצרנים, שמפיקים את הדלק הביולוגי משומנים צמחיים או מאצות. אף שמוסד שמואל נאמן בטכניון מעריך את פוטנציאל הייצור השנתי בישראל ב-80 אלף טון ביו-דיזל לשנה, על פי הערכות ישראל מייצרת היום רק כ-5,000 טון. בנוגע למכוניות חשמליות, אלה זכורות בעיקר בתור הכישלון של שי אגסי שיותר משלוש שנים חלפו מאז קרס המיזם שלו "בטר פלייס".

"מכוניות חשמליות הן באופנה, אך הטכנולוגיה עדיין אינה טובה מספיק", אומר פינג. "הבעיה הגדולה ביותר היא שהסוללה אינה טובה מספיק - היא כבדה ולא מספיקה למרחקים ארוכים. האופציה המדוברת היום בעולם היא מעבר לרכבים שמונעים על מתנול (דלק נוזלי שניתן לייצר מגז טבעי ה.כ). זה הדבר החם הבא. עבור ישראל, שמצאה כמויות גדולות של גז טבעי, זו גם האופציה הטובה ביותר".

כל הביצים בסל אחד

בדוח שהכין משרד האנרגיה בשילוב עם קבוצת פארטו ועוסק ב"שילוב תחליפי נפט מבוססי גז טבעי במערך התחבורה בישראל", נטען כי סין היא הצרכנית הגדולה ביותר של מתנול (כ-10% מהבנזין), וכי באירופה ובארה"ב ניתנה עד כה עדיפות לאתנול (דלק שמיוצר מסוכר), בעיקר משיקולים סביבתיים אך גם פוליטיים (לובי חקלאי חזק בארה"ב). עוד נטען כי לשימושי המתנול יש שוק עולמי המוערך ב-12.5-16 מיליארד דולר.

בישראל, חברת דור כימיקלים של גיל דנקנר מקדמת הקמת מפעל ענק לייצור מתנול ברמת חובב. מלבד תחבורה, יוכל המתנול לשמש את חברת החשמל כדלק חירום להפעלת תחנות כוח, והוא יאפשר לה להגדיל את ההסתמכות על הגז הטבעי לייצור חשמל.

"רק בתחילת השנה חתמנו על הסכם עם חברת פיאט לשיתוף פעולה. בין היתר אנחנו משתפים פעולה בפיילוט של כלי רכב מונעי מתנול", מספר אייל רוזנר ראש התוכנית הלאומית לתחליפי דלקים במשרד ראש הממשלה. "זה שינוי דרמטי שיכול לשנות את התלות של העולם בנפט". לטענת רוזנר, הפיילוט מתחיל ממהילה של 15% של מתנול בבנזין, והמטרה הסופית היא להגיע למהילה של 80%. "נהגים יוכלו לבחור אם לתדלק בבנזין רגיל, או בנזין שמהול במתנול. לרוב, מתנול הוא גם זול יותר", הוא אומר.

"העולם הולך לכיוון של גיוון מקורות אספקה, על מנת להבטיח ביטחון של אנרגיה", אומר פינג. "יותר מדי שנים העולם נשען על נפט, וזה אומר לשים את כל הביצים בסל אחד. לכן על כל מדינה למצוא את הפתרונות האלטרנטיביים המתאימים לה. בישראל לא רק שיש גז טבעי, אלא גם את הטכנולוגיות הדרושות להטמעתו במכוניות".

"לישראל יש טכנולוגיות שיכולות לעניין את סין"

פינג הגיע לישראל לא רק על מנת לדבר בכנס, אלא גם במטרה לבחון טכנולוגיות ישראליות שבהן יכולה סין להשקיע בתחבורה בת קיימא. "יש לי סדרת פגישות בישראל עם חברות בתחום, ואני מעוניין לראות מה יש להם להציע", אומר פינג ומוסיף: "ישראל ידועה בתעשיית ההיי-טק שלה, ויש לה טכנולוגיות שיכולות לעניין את סין. כך למשל, יש טכנולוגיות של בתחום הסוללות, בתחום הננו-טכנולוגיה ואפילו בתחום הסייבר. סייבר הוא חשוב מאוד לביטחון אנרגטי, ומכוניות חכמות זקוקות לביטחון הזה".

רוזנר מוסיף כי בישראל יש כ-300 חברות שפתחו טכנולוגיות בתחום התחבורה החכמה ותחליפי הדלקים, ואחת המטרות העיקריות של הכנס מחר הוא לשווק את הטכנולוגיות לחברות בינלאומיות "הטכנולוגיות שיוצגו בכנס הן מגוונות", הוא אומר.

רוזנר מספר על כמה חברות ישראלית מעניינות שפועלות בתחום. "חברה בשם אוטוטוקס מפתחת טכנולוגיה לתקשורת בין מכוניות לבין תשתיות ובין מכוניות למכוניות אחרות. חברה מעניינת נוספת היא פינרג'י אשר פיתחה טכנולוגיית סוללה חדשה, אשר תאפשר הארכה משמעותית של טווח הנסיעה של מכוניות חשמליות ותצמצם את עלויות הרכב החשמלי. חברה שלישית בשם NewCo2Fuels מייצרת דלק מCo2. כלומר, מנצלים את הפחמן הדו חמצני שנפלט ממפעלים, ומייצרים ממנו דלק".