צוקרברג: "אנחנו דואגים לא רק לילדה שלנו, אלא לכל הילדים"

מארק צוקרברג העניק אתמול פרסים למדענים צעירים וניצל את ההזדמנות כדי לדבר על פילנתרופיה, מערכת הבחירות בארה"ב וההיריון של אשתו: "זה עיצב את החשיבה שלנו כך שנוודא שאנחנו עושים את המוטל עלינו כחברה"

מארק צוקרברג ואשתו פריסילה צ'אן /  צילום: בלומברג
מארק צוקרברג ואשתו פריסילה צ'אן / צילום: בלומברג

מארק צוקרברג, מנכ"ל הרשת החברתית פייסבוק, ניהל לאחרונה שיחת וידיאו עם מדען ושמח לראות פסל מוכר במשרדו של האיש. מדובר היה ב-Breakthrough Prize ("פרס פריצת הדרך") - פרס שצוקרברג סייע ליצירתו ב-2013, בשיתוף עם משקיע ההיי-טק, המיליארדר יורי מילנר.

טקס חלוקת הפרסים הוא כמו אוסקר למדענים, והוא מושך אליו תמהיל של אנשי אקדמיה, אישים בולטים מעמק הסיליקון וכוכבים הוליוודיים.

את הטקס של השנה הנוכחית, שהתקיים אתמול, הנחה יוצר הסדרה "איש משפחה", סת' מקפרליין.

בריאיון שנערך עם בלומברג לפני האירוע, צוקרברג אמר כי מטרת הפרסים היא להוקיר הישגים טכנולוגיים בתחום הבריאות, הפיזיקה ותחומים מדעיים אחרים שלדעתו אינם זוכים להערכה מספקת. המטרה היא לעורר השראה בדור הבא.

לדברי צוקרברג, למדענים מגיעה הכרה בדומה לזאת הניתנת לסלבריטאים, פוליטיקאים ומנכ"לים בולטים בתחום הטכנולוגיה - שלכולם עורכים ארוחות ערב מפוארות ואירועים בהם מוקירים את פועלם. "ייתכן שהם לעולם לא יהיו מאוד עשירים בעצמם", אמר צוקרברג, "אבל הם יצרו את השינוי שמעצים ודוחף את כל החברה קדימה למשך תקופה ארוכה".

צוקרברג דן בריאיון על דעותיו על מדע, פילנתרופיה ונושאים אחרים. להלן שש נקודות בולטות.

צוקרברג ייתן את הפרס ביחס לעתיד הטיפול במחלות להלן הובס, פרופסור לרפואה באוניברסיטת טקסס סאות'ווסטרן, שגילתה פגמים גנטיים שבכוחם להעלות או להוריד את רמות הכולסטרול. מדבור בפריצת דרך שתקדם את הטיפול במחלות לב, המהוות את גורם המוות המוביל בארה"ב. צוקרברג מתאר אותה כ"מדהימה", ואומר כי עבודתה אמורה לסייע להתחלתה של תקופה של טיפול רפואי אישי, מבוסס על הרכב גנטי.

"המגמה הבסיסית בטיפול במחלות עוברת מטיפול באוכלוסייה לטיפול בפרטים", כך אומר צוקרברג, "בדיוק בכך עוסקים אנשים בתחום המחקר הגנומי".

לעודד בני נוער לעסוק במדע

צוקרברג ואשתו פריסילה צ'אן ייסדו תחרות בשם Breakthrough Junior Challenge, שמטרתה לעורר התלהבות ממדע בקרב בני הדור הצעיר. "אנחנו רוצים לתמרץ ולתגמל תלמידים שייכנסו לתחומים האלה בשלב מוקדם בחייהם", כך אמר צוקרברג. "זה מסוג הדברים שאם אתה משקיע בו עכשיו, תראה את הפירות בעוד 20 שנה".

צוקרברג נשאל כיצד הפיכתו הצפויה לאבא משנה את צורת החשיבה שלו. לצוקרברג בן ה-31 ייוולד בקרוב ילדה ראשונה. הדבר הפך אותו ואת אשתו פריסילה לרגישים במיוחד לרווחתם של הדורות הבאים. "זה עיצב את צורת החשיבה שלנו מעט מבחינת הרצון לוודא שאנחנו עושים את המוטל עלינו כחברה, מה אנחנו יכולים לעשות למען הדור הבא והדורות שלאחריהם - ולא רק למען הילדה שלנו, אלא למען כל הילדים", כך אמר צוקרברג. "אני חושב שאם אתה מאמין שטכנולוגיה משמשת כמאיץ, ושניתן לפתור בעזרתה דברים - בעיות גדולות - אז יש לנו אחריות מוסרית לבצע את ההשקעות הללו כעת".

למרות שצוקרברג מאוד מתעניין בהתפתחויות בתחום הבריאות, אל תצפו לראות מוצר של פייסבוק שמתמקד בתחום זה. צוקרברג רוצה שפייסבוק תישאר ממוקדת בתקשורת ובמשימה הרחבה של "חיבור העולם". הוא יטפל בדברים האחרים שמסעירים את דמיונו מחוץ לגבולות החברה. "כשמדובר בדברים שאינם כוללים רק חיבור בין אנשים, אני חושב שנעסוק בדברים האלה יותר במסגרת פילנתרופית", אמר.

למרות שהמנדט של פייסבוק הינו לחבר את העולם, עבודת הצדקה האישית של צוקרברג תתחיל להתמקד במקומות ספציפיים. תרומתו של צוקרברג לבתי ספר בעיר ניוארק שבמדינת ניו ג'רזי, למשל, זכתה לביקורת רבה מכיוון שלא הצליחה להשיג את המטרה. אפילו נכתב על זה ספר.

צוקרברג אמר כי הדבר לימד אותו להשקיע במה שהוא מכיר ויכול לפקח עליו. "ניוארק היתה השלב הראשון של עבודת החינוך שלנו", כך אמר. "עכשיו אנחנו בשלב השני, וכאן מדובר בהתחייבות עוד יותר גדולה, באזור של עמק סן פרנסיסקו. אחד הלקחים העיקריים שלמדנו הוא שכדי שלעבודה הזאת יהיה אורך חיים רב יותר, צריך יותר תמיכה מהקהילה ולדעת מה הקהילה באמת רוצה וצריכה".

צוקרברג סירב לומר האם הוא תורם כספים למועמד כזה או אחר לבחירות בשנת 2016. "אנחנו לא מגיבים על כך", הוא אמר. "כלומר, לא - לא ממש קיבלנו החלטה בנושא".