גורמים ישראליים: ישראל מבקשת מארה"ב כ-50 מיליארד ד'

"זו השקעה טובה לארה"ב" ■ נתניהו לאובמה: כל הסדר בסוריה חייב להבטיח שהיא לא תשמש בסיס להתקפות נגד ישראל

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס
בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

גורמים בפמליית ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישרו הערב (ב') כתום פגישת רה"מ עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי סכום הסיוע הצבאי שמבקשת ישראל ל-10 שנים, החל ב-2018, הוא אכן בסביבת כ-50 מיליארד דולר, אם מביאים בחשבון לא רק את הסיוע הצבאי השנתי (כיום 3.1 מיליארד דולר) אלא גם את ההשתתפות האמריקאית בפיתוח מערכות הגנה מפני טילים, כ"כיפת ברזל" או "חץ".

את הסכום של 50 מיליארד דולר פרסמה בשבוע שעבר סוכנות רויטרס, בלי לציין את מרכיביו. הגורמים הישראלים אמרו, שאם מביאים בחשבון את סיוע הטילים, סכום זה "קרוב למציאות".

"אנו מעריכים מאוד את הסיוע האמריקאי", אמרו הגורמים, "אך גם מבחינת ארה"ב זו השקעה טובה. בראיה כללית, מה היה קורה אלמלא היה סיוע צבאי אמריקאי לישראל? הסיוע הוא דו-סיטרי".

הגורמים אמרו, כי בשיחתו עם אובמה לא נקב אובמה במספרים אלא ציין את השינויים הטכנולוגיים שמחייבים השקעות גדולות יותר בפיתוח אמצעי הגנה וברכש מערכות נשק מתקדמות.

"כשבוחנים את הסיוע האמריקאי לישראל ואת התועלת ההדדית שהוא מפיק, מה שמבקשת ישראל אינו משהו חריג; זו לא השקעה כל כך גדולה", אמרו הגורמים.

נתניהו עצמו אמר, בשיחה עם כתבים, כי אמר לאובמה שכל הסדר פוטנציאלי עם סוריה חייב להביא בחשבון אינטרס ישראלי מובהק: שסוריה לא תשמש בסיס להתקפות על ישראל.

רה"מ היה נינוח מאוד ונראה בעליל שהוא שבע רצון משיחתו בבית הלבן. "זו לא היתה שיחת התעמתות. אולי היו שיחת כאלה בעבר, אך זו לא היתה אחת מהן" הוא ציין. הוא הגדיר אותה כפרודוקטיבית. "המגמה של אובמה ושלי היתה, מה אפשר לעשות, איך אפשר להתקדם. הסכם עם איראן עבר. אנו חייבים עתה לדאוג לכך שאיראן לא תפר אותו", אמר.