רשות ני"ע לקרנות הנאמנות: לא להשתתף בהנפקת מנקיינד

ברשות מעלים תהיות בנוגע לעד כמה הכספים שיופקדו בנאמנות לטובת החברה כנגד ההתחייבות להקצאה פרטית של מניות - מובטחים ■ בנוסף, ברשות מביעים דאגה בנוגע לנזילות הקרנות, משום שבהקצאה פרטית עשויה להיות תקופת חסימה שתמנע את מימוש הנכסים באופן מיידי

טקס פתיחת המסחר במנקיינד / צילום: קובי קנטור
טקס פתיחת המסחר במנקיינד / צילום: קובי קנטור

חברת התרופות האמריקאית מנקיינד, שתכננה לנצל את הביקושים שינבעו מצירופה למדדים בבורסה בת"א כדי לבצע גיוס הון שימלא את קופתה המצטמקת, נתקלת במשוכה לא צפויה. רשות ניירות ערך הורתה לקרנות הנאמנות שלא להשתתף בהנפקה, בשל שני היבטים שלפי עמדת הרשות יוצרים בעייתיות בהנפקה זו.

מנקיינד , שנרשמה למסחר בבורסה בת"א במסגרת הרישום הכפול לפני כשבועיים (מאז צנחה המניה בכ-27%) תצורף למדדים ת"א 75 והביומד ביום ראשון הקרוב, ה-15 בנובמבר. כתוצאה מכך, למנייתה יוזרמו ביקושים של למעלה מ-300 מיליון שקל ובחברה תכננו לנצל את ההזדמנות ולבצע הנפקת מניות למוסדיים ישראליים, שמחזיקים בתעודות הסל ובקרנות המחקות. אלה יידרשו לרכוש את המניה כדי להתאים את ההחזקות שלהן למשקלה במדדים שאחריהם הן עוקבות.

מנקיינד כבר התקשרה בהסכמים עם גופים מוסדיים ישראלים במטרה להנפיק להם עד 50 מיליון מניות, כשלפי המחיר הנוכחי של מנקיינד מדובר על גיוס של עד כ-132 מיליון דולר. לפי ההסכמים, מנקיינד תנפיק למוסדיים את המניות בהנחה, כך שמחיר המניה בהנפקה יגיע ל-97% ממחיר הנעילה ביום חמישי הקרוב. אם וכאשר תושלם ההנפקה בהצלחה, המניות החדשות יהוו קרוב ל-11% מהון המניות של החברה. ככל הנראה, עיקר הגיוס מיועד לתעודות הסל, ורק חלקו הקטן לקרנות הנאמנות, שיושפעו כעת מההוראה החדשה של הרשות.

בסוף הרבעון השלישי של השנה היו בקופתה של מנקיינד 32.9 מיליון דולר, ובחברה מייעדים את כספי ההנפקה לצרכים עסקיים כלליים, הכוללים את ייצור ומסחור התרופה שלה, אפרזה (Afrezza), וכן הוצאות מחקר ופיתוח, הוצאות הנהלה וכלליות, וייתכן שגם רכישות משלימות של עסקים ומוצרים.

ברשות ניירות ערך שמים דגש על שני היבטים במתווה הגיוס של מנקיינד. הראשון הוא ההפקדה של סכומי כסף בנאמנות לטובת החברה, כנגד התחייבות לבצע הקצאה פרטית של המניות - ברשות מעלים תהיות בנוגע לעד כמה הכספים מובטחים, משום שאין כאן העברה סימולטנית של התמורה. ההיבט השני הוא האי ודאות בנוגע לנזילות, משום שבהקצאה פרטית עשויה להיות תקופת חסימה שתמנע את מימוש הנכסים באופן מיידי, עובדה שעלולה להיות בעייתית לקרנות שצריכות להיות נזילות. ככל הנראה, אם הסוגיות האלו ייפתרו לא תהיה מניעה מבחינת הרשות שהקרנות ישתתפו בהנפקה.

מנקיינד מפתחת תרופות שונות, ואחד ממוצריה, אפרזה לטיפול בסוכרת, כבר משווק בארה"ב בשיתוף עם חברת התרופות הבינלאומיות סאנופי, אך מתחילת שיווק התרופה במהלך הרבעון הראשון של השנה, מכירות התרופה בהן הכירה סאנופי הסתכמו רק ב-5.4 מיליון דולר.

אתמול פרסמה מנקיינד את דוחות הרבעון השלישי של השנה, מהם עולה כי החברה עדיין לא רושמת הכנסות, אך היא הצליחה לצמצם את ההפסד הנקי שלה ב-12.8% ל-31.9 מיליון דולר. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה ההפסד צומצם ב-43.5% ל-91.4 מיליון דולר. לאחר פרסום הדוחות, מניית מנקיינד נפלה במסחר בנאסד"ק ב-8.4% ושווי החברה כיום הוא 1.1 מיליארד דולר.