כחלון: "לראשי הרשויות יש פרה חולבת - ממשלת ישראל"

"גלובס" חושף מתקפה של שר האוצר כחלון על ראשי העיריות במועצת מקרקעי ישראל, עקב שימוש פסול שלהם בהוצאות פיתוח

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

משה כחלון, שר האוצר ומושיע העם בתחום מחירי הדירות, הוא גם יו"ר מועצת מקרקעי ישראל. לפני שבועות אחדים נערך במועצה דיון על דרישת עיריית באר שבע, לפיה מתוך ההקצבה בהסכם גג להקדמת מימון עלויות פיתוח ומבני ציבור, תוכל העיריה להשתמש ב-25% מהסכום לצרכים עירוניים שאינם קשורים כלל לתשתיות הצמודות לפרויקטי המגורים בגינם נחתם הסכם הגג, ומדובר בסכום של 100 מיליון שקל לפחות.

כחלון הרחיב את הדיון למערכת היחסים בין הממשלה לבין ראשי הרשויות, ואלה עיקרי דבריו:

"בואו ניפרד מהתמימות. לכולם ברור מה אומר הסעיף הזה, הסעיף הזה הולך לתקוע אותך ולתקוע את מדינת ישראל. הוא, ראש העיר, ייקח את הכסף לדברים שהוא צריך כרגע, בדברים היותר גדולים הוא יבוא אלינו למדינה ויגיד 'איך אתם יכולים להרשות לעצמכם שזה יקרה ככה וככה?' הנה לפרוטוקול אני אומר, אני לא יודע אם נהיה פה כשזה יקרה, אבל כל 25% שאתה נותן לו גמישות, הוא יסיט אותם למקומות אחרים ואחר כך הוא יגיד לך 'אדוני, אני תקוע'.

"אבל תדעו את האמת. אנשים יודעים שהכסף של המדינה הוא כסף קל, שעל אותו דבר אפשר לבקש שלוש-ארבע פעמים. אני אומר לכם, היות שאני האיש הפוליטי היחידי באולם הזה, בשנתיים לפני הבחירות ייבנו בכסף הזה רק כיכרות וגינות, ותחנת הרכבת שצריכה לעבור כתשתית-על, היא תחכה עוד 20 שנה, ואז יבואו למדינה בטענה למה אין רכבת בבאר שבע. זה בוודאות של 100%.

"מבחינתי אפשר גם לשבור את ההסכם עם באר שבע - אבל את האמת צריך להגיד. נכנענו פה ואנחנו עכשיו מצביעים על כניעה. זה לא דבר הגיוני שאתה נותן סכום כזה לגמישות. אתה יכול לתת 5% לגמישות, לא 25% לגמישות.

"ראשי הרשויות יודעים, אנחנו משדרים לחץ, אנחנו משדרים שאנחנו רוצים לבנות, הם מנצלים את זה. אני חושב שלא סוף העולם לפוצץ את ההסכם, מה קרה? זו הקריירה שלי, ותאמינו לי, כולכם תישארו בתפקידים, היחידי שיעוף הביתה זה אני ואני מוכן לקחת את זה ולפוצץ את זה.

"ראש העיר רוצה הפוך מאיתנו: הוא רוצה דירות גדולות, מינימום צעירים, מקסימום תעשייה, מקסימום מסחר. מדינת ישראל לא מעניינת אותם, אחרת כן היו היום דירות שם והיו דירות של 3 ו-3.5 חדרים.

"זה לא מעניין אותם, מעניין אותם להיבחר עוד פעם, ואם צריך כדי להיבחר עוד פעם רק צמודי קרקע הם ייבנו רק צמודי קרקע. זה המצב לצערי, זאת האמת. האינטרס שלהם שונה משלי.

"לא סתם הגענו למשברים האלה. משברים לא קורים סתם. אז לא לעשות מהם מראשי הערים צדיקים גדולים, יש להם היום פרה חולבת שנקראת ממשלת ישראל, שלחוצה ורוצה דירות וזו הזדמנות עכשיו לסגור איתנו את החשבון עד הסוף, והם עושים את זה".