רווח של 23 מ' ש' לחברת ניכיון הצ'קים של עדי צים מתחילת השנה

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנית אס.אר אקורד מנכס מס משמעותי - יתרת הפסדים הניתנים לקיזוז בהיקף של 86 מיליון שקל

עדי צים / צילום: תמר מצפי
עדי צים / צילום: תמר מצפי

פעילות האשראי החוץ בנקאי של עדי צים בבורסה הנעשית באמצעות חברת אס.אר אקורד (לשעבר שרם-פודים) צוברת תאוצה. את הרבעון השלישי של השנה סיכמה החברה ברווח נקי של כ-10 מיליון שקל, ובמצטבר היא מציגה רווח של 22.5 מיליון שקל בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015.

למעשה, רובן המוחלט של הכנסות החברה יורד לשורה התחתונה: ברבעון השלישי הציגה אס.אר אקורד הכנסות מימון נטו של 12.5 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של 2015 הסתכמו ההכנסות לכ-30 מיליון שקל.

באס.אר אקורד מציינים כי פעילותה בתחום האשראי החוץ בנקאי, באמצעות מסחר בממסרים דחויים (ניכיון צ'קים) החל בסוף נובמבר 2014. ניכיון צ'קים הוא עסקת המרה שבה מקבלים לקוחות החברה את ערכם הכספי של הצ'קים הדחויים שבידם, אשר מוסבים לחברה תמורת עמלה הנקבעת באחוזים. החברה הציבורית הגדולה הפועלת בתחום היא אחים נאוי ומלבדה נסחרות כיום בת"א עוד שתי חברות מהתחום: פנינסולה ואופל.

לצד הרווחיות הנאה מפעילות המימון, נהנית אס.אר אקורד מנכס מס משמעותי - יתרת הפסדים הניתנים לקיזוז בהיקף של 86 מיליון שקל, אשר נוצרו מפעילות העבר הכושלת של החברה, בעת שנשלטה על ידי יצחק שרם ויאיר פודים (המשמש כיו"ר החברה גם כיום). בתקופת הדוח נהנתה החברה מקיזוז הפרשה למס של 5 מיליון שקל כנגד ההפסדים המועברים ולא שילמה מס כלל. היקף החובות המסופקים שרשמה אס.אר אקורד עמד על יותר מ-4 מיליון שקל בחודשים ינואר-ספטמבר.

שני האחים צברו 420 מיליון שקל

אס.אר אקורד מציגה בדוחות את מקורות האשראי המרכזיים שלה, עיקרם הלוואה בהיקף של קרוב ל-90 מיליון שקל מעדי צים בעצמו, ובנוסף הלוואה בהיקף של 55 מיליון שקל מבנק לאומי, לה ערב צים. מניית אס.אר אקורד התחזקה מתחילת השנה ביותר מ-20% ומשקפת לחברה שווי של כ-120 מיליון שקל, כפול מההון העצמי החשבונאי.

עדי צים, לשעבר מבעלי רשת הקמעונאות "כמעט חינם", השלים את רכישת השליטה באס.אר אקורד ביולי 2014 וחודשים ספורים לאחר מכן החליט להתחיל לפעול באמצעותה בתחום האשראי החוץ בנקאי. צים מעניק לאס.אר אקורד שירותי דירקטור פעיל בהיקף של לפחות 50% משרה תמורת 25 אלף שקל לחודש, בתוספת מע"מ. עוד מציינת החברה כי בתחילת השבוע אישרה ועדת הביקורת את הגדלת השטח המושכר לה על ידי בעל השליטה ברמלה ל-387 מ"ר, תמורת 90 שקל למ"ר.

האחים עדי ורני צים מכרו ב-2012 את חברת צים שיווק, שבאמצעותה החזיקו ברשת המזון מחסני כמעט חינם, לרשת המתחרה יינות ביתן, שבבעלות בני הזוג נחום ונורית ביתן. תמורת השליטה בחברה הם שילשלו לכיסם כ-260 מיליון שקל. בכך השלימו תוך שלוש שנים מאז הנפקת צים שיווק בבורסה צבירת הון של 420 מיליון שקל בשכר, בדיבידנדים ובמכירת מניות.

אס.אר
 אס.אר