בכירים באוצר שוקלים להפקיע תדרים של גולן טלקום

עמדת האוצר היא שיש לעצור את רכישת גולן טלקום בידי סלקום בכל מחיר ולמצוא את הדרך להקל על איחוד הרשתות בין החברות

משה כחלון / צילום: שלומי יוסף
משה כחלון / צילום: שלומי יוסף

בכירים במשרד האוצר בוחנים אפשרות להפקעת התדרים של גולן טלקום אם לא תיסוג מעסקת המכירה לסלקום. היות והתדרים נחשבים נכס של המדינה, הרי שיש לה על-פי חוק סמכות לקחת אותם אם מי שקיבל אותם הפר את רישיונו. שר האוצר משה כחלון מינה את מנכ"ל משרדו שי באב"ד לעמוד בראש צוות בין-אגפי שיבחן דרכים שונות למנוע את העסקה או להמליץ על צעדים בכיוון.

בכירים במשרד האוצר היו אמורים להתכנס היום (ד') לישיבה דחופה בנושא גולן טלקום והצעדים שבסמכות האוצר לנקוט על-מנת לעצור את העסקה. עמדת האוצר היא שיש לעצור את העסקה בכל מחיר ולהחזיר את הצדדים למצב הקודם, לפני הכרזת המיזוג, ולמצוא את הדרך להקל על איחוד הרשתות בין גולן טלקום לבין סלקום. עמדת האוצר בעייתית מכיוון שמשמעות הדרישה היא ביטול החוזה בין סלקום לבין גולן טלקום.

כפי שפורסם ב"גלובס", החוזה אינו מאפשר לצדדים לחזור בהם לטובת הסכם איחוד הרשתות, ולכן המשמעות של ביטול ההסכם מבחינה משפטית מורכבת. ואולם יש לזכור שאם סלקום וגולן טלקום יבינו שאין סיכוי לאישור ההסכם, הן יסכימו מרצונן לוותר על המיזוג.

גם תרחיש שכזה אינו פשוט, ונראה שהאוצר מחפש כל דרך כדי לטרפד את העסקה. מה שהאוצר רוצה הוא שבעצם סלקום תתפשר עם גולן על מחירי איחוד הרשתות - דבר שמשרד התקשורת מתנגד לו בתוקף. משרד התקשורת הודיע לגולן טלקום שלא יוותר לה כמלוא הנימה על הסכם איחוד רשתות מלא מכיוון שלדעתו ויתור לגולן יוביל מיידית לבג"ץ מצד פרטנר והוט שלהן יש הסכם איחוד רשתות שעומד בכל דרישות המשרד וקיבל אישור ממנו. אם יעשה ויתור לגולן, ישנה כאן הפרה של המדיניות והטיה של מכרז התדרים ואיחוד הרשתות. צריך גם לומר שסלקום עמדה על הרגליים האחוריות כדי לחייב את גולן להשקיע באיחוד הרשתות בהתאם למדיניות המשרד, מכיוון שהאינטרס שלה היה לקבל ממנה כמה שיותר כסף ולהקשות עליה בתחרות בשוק הסלולרי ולמנוע ממנה להיכנס לשוק הטלוויזיה.

כעת, אם סלקום תתפשר במחירים כמו שהאוצר רוצה, היא הופכת את גולן למתחרה חזקה הרבה יותר שמסכנת אותה משמעותית גם בשוק הפנים-ארצי, ולכן לא הגיוני שתסכים לוותר לה. מיום-ליום גוברת והולכת התחושה שרה"מ בנימין נתניהו, שמכהן גם כשר תקשורת, והשר כחלון מנהלים ביניהם מאבק סביב העסקה שנהפך משחק פוליטי מכוער. זו הסיבה גם שמנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר ממשיך להביע עמדות שלכאורה תומכות במיזוג, ואילו באוצר מתנגדים בתוקף. מה שעומד מאחורי המאבק הוא הרצון של נתניהו להראות שהרפורמה בסלולר שבנתה את כחלון הייתה רפורמה שכשלה, ובכך להכשיל אותו פוליטית. בכירים באוצר ציינו היום כי גם בתחילת הבוררות מול כיל העריכו רבים כי מדובר במהלך חסר סיכוי, אך למרות זאת ההליך הסתיים בניצחון מוחלט של המדינה.