יום שישי ה-13 יהפוך ליום השחור של מיילן או של פריגו?

מיילן מבקשת להשתלט על פריגו בעסקה ששוויה הנוכחי הוא כ-26 מיליארד דולר ■ האם היא תצליח? מחר הדד-ליין

רוברט קורי / צילום: תמר מצפי
רוברט קורי / צילום: תמר מצפי

אחרי חודשים של ניסיונות שכנוע, חיזור אחרי המשקיעים, מצגות, דיווחים והליכים משפטיים - עד מחר יסתיים תהליך הצעת הרכש של חברת התרופות מיילן לפריגו. התאריך האחרון שבו יכולים בעלי המניות של פריגו  להיענות להצעת הרכש הוא יום שישי ה-13 בנובמבר ב-8 בבוקר שעון ניו יורק. לאחר מכן, עבור אחת משתי ענקיות התרופות הבינלאומיות יום שישי ה-13 אכן יתברר כיום חסר מזל. כעת רק נותר לראות מי זו תהיה מבין השתיים.

מיילן  מבקשת להשתלט על פריגו בעסקה ששוויה הנוכחי הוא כ-26 מיליארד דולר. במסגרת ההצעה, עבור כל מניית פריגו תעניק מיילן 2.3 מניות מיילן ו-75 דולר במזומן, כלומר כ-177 דולר - פרמיה של כ-10% על מחירה של מניית פריגו. הנהלת פריגו מתנגדת בתוקף להצעת מיילן בטענה שהיא מעריכה את פריגו בחסר, אך מי שיכריע הם בעלי המניות של החברה.

אז איך ייגמר הסיפור הזה? ישנם שלושה תרחישים אפשריים. הראשון הוא שמיילן לא תשיג היענות של 50% מקרב בעלי המניות של פריגו, וכך הצעת הרכש תיכשל ופריגו תישאר חברה עצמאית. התרחיש הנגדי הוא שמיילן תשיג מעל 80% היענות, ובכך תשיג בעלות מלאה על פריגו משום שתוכל לרכוש בכפייה גם את המניות של מי שלא נענה להצעה.

התרחיש המסובך ביותר הוא זה שבו מיילן תשיג היענות של 50%-80%, ותהפוך לבעלת השליטה בפריגו. במקרה כזה, לבעלי המניות של פריגו שלא נענו להצעה תינתן תקופה נוספת של שבועיים שבה יוכלו להיענות להצעה בתנאים המקוריים שלה, ומיילן תוכל אולי להשיג את ה-80% הנדרשים לה משום שבעלי המניות יעדיפו שלא להישאר עם מניות מיעוט בעלות סחירות נמוכה.

אם מיילן תישאר רק בעלת שליטה בפריגו, היא תנסה לקדם שינויים בדירקטוריון ובהנהלה. פריגו טוענת שתרחיש כזה יוביל לכאוס, אי ודאות בקרב העובדים ובעלי המניות וקושי של מיילן לממש את הסינרגיות שהיא מצפה להשיג ברכישה (800 מיליון דולר בשנה הרביעית לרכישת פריגו). בפריגו ממליצים לבעלי המניות לחכות ולראות מה תהיה התוצאה של הצעת הרכש, ואם מיילן תשיג 50%-80%, הם יוכלו להשתתף בהצעה בשבועיים שלאחר מכן. במיילן סבורים שהמתנה כזאת היא "הימור פזיז".

מה הסיכוי של כל אחד מהתרחישים? בשלב זה קשה להעריך, אך נראה שכולם מסכימים שתרחיש שבו מעל 80% מבעלי המניות נענים להצעה לא יתרחש מחר. ההערכות הן שמיילן תשיג היענות של סביב 50% - כאשר שאלת המפתח היא האם תצליח לחצות את הרף הזה. במיילן העריכו אתמול, על בסיס סקר שערך Bank of America, שהחברה תשיג היענות של 54% ותצליח בהצעה. בבנק מבססים את הערכתם על שיעורי ההשתתפות של משקיעים מסוגים שונים בהצעת הרכש, ולוקחים בחשבון שמשקיעי הטווח הארוך מעדיפים להשאיר את פריגו כחברה עצמאית וכי רבים מבעלי המניות מחזיקים במניות שתי החברות.

בבנק RBC ניסו להעריך מה יקרה למניות החברות ביום שאחרי. האנליסט רנדל סטניקי לא מקבל את עמדת מיילן לפיה כישלון הצעת הרכש יוביל בהכרח לנפילה במניית פריגו (מיילן טוענת שמניית פריגו לא ירדה כמו יתר התעשייה בזכות הצעת הרכש שלה). הוא מעריך סיכוי דומה להצלחה ולכישלון של ההצעה, ולהערכתו, אם ההצעה תיכשל, מניית מיילן תוכל לעלות ב-10%-15% אם מיילן תעדכן על נכסים אחרים שהיא יכולה לרכוש או על רכישה עצמית של מניות.

פועלים סהר: "ההצעה עלובה"

אחד ממוקדי המאבק בין החברות התנקז לישראל: פריגו רשומה למסחר בת"א ופעילה בישראל, בעיקר במפעליה בנגב, מאז שרכשה את חברת אגיס של מורי ארקין לפני עשור. אחת התוצאות של המאבק - שלפני כמה חודשים הייתה עשויה להיראות הזויה למדי - היה הרישום הכפול של מניית מיילן לבורסה בת"א (כצעד משפטי שהקל עליה ברמת פרסום תשקיף הרכישה).

יו"ר מיילן, רוברט קורי, הגיע לישראל בשבוע שעבר לחגוג את הרישום בבורסה ובעיקר להיפגש עם משקיעי פריגו המקומיים - הגופים המוסדיים שמחזיקים כ-10% מהמניות - ולנסות לשכנע אותם לתמוך בהצעה. הוא עשה זאת כשבוע אחרי שיו"ר ומנכ"ל פריגו, ג'וזף פאפא, ביקר גם הוא בארץ למטרה דומה.

בינתיים, אנליסטים משני גופים שנפגשו עם השניים לא השתכנעו מקורי. לידר שוקי הון ופועלים סהר פרסמו המלצות לא להיענות להצעה. "לאור העובדה שלא מדובר להערכתנו בפרמיה משמעותית אנו לא בטוחים שעסקת מיילן היא האופציה המועדפת עבור בעלי המניות של פריגו", כתבו בלידר לפני כמה ימים; "זו הצעה די עלובה", סיכמו אתמול כלכלני פועלים סהר.

תולדות המאבק בין מיילן לפריגו
 תולדות המאבק בין מיילן לפריגו