נעילה שלילית באירופה: התמ"ג בגוש האירו עלה ב-0.3%

התמ"ג הגרמני עלה ב-0.3% ברבעון השלישי לעומת 0.4% ברבעון השני; התמ"ג הצרפתי עלה ב-0.3% לעומת קיפאון בצמיחה ברבעון הקודם; התמ"ג בגוש האירו עלה מתחת לצפי ■ סינג'נטה מזנקת על רקע דיווחים להצעת רכש ב-42 מיליארד דולר ע"י כימצ'יינה ■ מחיר הנפט בשפל של כחודשיים וחצי ■ באסיה ירידות של עד 2.2%

בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק
בורסה אסיה / קרדיט: שאטרסטוק

בורסות אירופה ננעלו היום (ו') בירידות, בהמשך לירידות באסיה מוקדם יותר ולמגמה שלילית מובהקת בוול סטריט. ברקע לירידות, מחירי הסחורות הצונחים והספקולציות לגבי העלאת הריביות בארה"ב בחודש הבא.

 

מדד STOXX 600 ירד בכ-0.7% והשלים ירידה שבועית של כ-2.7%. ה-FTSE 100 הבריטי רשם את הירידה השבועית החדה ביותר מזה כחודשיים. הקאק הצרפתי ירד לאחר נתוני התמ"ג לרבעון השלישי. 

התמ"ג בגרמניה עלה ב-0.3% ברבעון השלישי, לעומת צמיחה של 0.4% ברבעון השני. מנגד, התמ"ג הצרפתי עלה גם כן ב-0.3%, לאחר צמיחה אפסית ברבעון הקודם. התמ"ג בגוש האירו עלה גם כן ב-0.3% לעומת הצפי לעלייה של 0.4%.

מחירי הנפט שיורדים בימים האחרונים משפיעים לרעה על המסחר בבורסות העולם. מחיר חבית ירד אמש לשפל של כחודשיים וחצי לאחר דיווח על עלייה במלאים פי 4 מהתחזיות המוקדמות והוא כרגע מתחת ל-42 דולר לחבית. גם מחיר הזהב נסחר בשפל של כ-6 שנים וכן מחיר הנחושת. הדולר החזק מוסיף לסנטימנט השלילי. 

מניית סינג'נטה  זינקה בחדות בניגוד לשוק, על רקע דיווחים שלא אומתו על-ידיה להצעת רכש ב-42 מיליארד דולר ע"י כימצ'יינה. 

חברת התרופות רוש   עוצרת את הייצור ב-4 מפעלים באירופה ובארה"ב במהלך התייעלות - מה שעלול לעלות במשרות של כ-1,200 עובדים. 

ירידות באסיה

בורסות אסיה נסחרו היום (ו') בירידות שערים, בהמשך לנעילה השלילית בוול סטריט אמש שבאו על רקע צניחה במחירי הסחורות והמשך ספקולציות להעלאת ריבית בארה"ב בדצמבר לראשונה מזה כעשור. בורסת הונג קונג צנחה והובילה את המגמה השלילית במזרח. 

 

המדדים בוול סטריט סגרו אמש בירידות של עד 1.45% בעקבות נאומים "יוניים" של בכירי הפד שהגבירו את התחזיות להעלאת ריבית בקרוב. אתמול וול סטריט רמשה את היום הגרוע ביותר מאז 28 בספטמבר ומדד ה-S&P 500 נמצא בטריטוריה שלילית לשנה לראשונה מאז אוקטובר. 

גם הבנק המרכזי האירופי הודיע אתמול כי ההרחבה המוניטרית תמשיך ואף תתרחב. נגיד ה-ECB מריו דרגי רמז אמש שוב על האפשרות שהבנק ירחיב את התוכנית להקלה כמותית בדצמבר זאת אם האינפלציה תישאר נמוכה. דרגי אמר שההשפעות של ההאטה הגלובלית ניכרות היטב בגוש האירו. הוא הזהיר כי הנורמליזציה של האינפלציה עלולה לקחת זמן רב יותר מאשר התחזיות של הבנק המרכזי. 

מדד MSCI אסיה ירד כ-1% ורשם תשואה שלילית של 1.1% בסיכום השבוע.