כישלון צורם למיילן: נדחתה הצעת הרכש שלה לפריגו

מיילן ניסתה להשתלט על פריגו בעסקה של כ-26 מיליארד דולר ■ הודיעה היום רשמית על היענות של 40%  בלבד מבעלי המניות של פריגו, בעוד הייתה זקוקה לרוב מינימלי של 50% ■ הערכות: מרבית המשקיעים המוסדיים הישראלים המחזיקים בפריגו התנגדו לעסקה

רוברט קורי / צילום: בלומברג
רוברט קורי / צילום: בלומברג

מאבק השליטה הלוהט של החודשים האחרונים הגיע לסיומו: הצעת הרכש של מיילן לפריגו נכשלה. מיילן  לא הצליחה להשיג את הרוב המינימלי שנדרש לה לצורך השתלטות על פריגו  - היענות של 50% מבעלי המניות של פריגו. מיילן ניסתה להשתלט על פריגו בעסקה של כ-26 מיליארד דולר ששילבה מזומן ומניות, וגילמה פרמיה של כ-10% על מחיר מניית פריגו בימים האחרונים.

כבר אתמול התפרסמו הערכות על כישלון ההצעה, והיום התפרסמו הערכות לפיהן מיילן השיגה היענות של 40%. ואכן מיילן הודיעה רשמית על היענות של 40%. בימים האחרונים, ההערכות היו שמיילן תשיג היענות שתנוע סביב 50%; בהנחה שהייתה משיגה מעל 50%, הייתה נפתחת תקופה בת שבועיים בה בעלי המניות של פריגו שלא נענו להצעה היו יכולים למכור לה את מניותיהם. עם זאת, כאמור הרף לא הושג.

מניות שתי החברות הגיבו לכך בטרום מסחר בוול סטריט: מיילן זינקה בכ-10% ופריגו נפלה בכ-11%. שתי המניות נסחרות במקביל בוול סטריט ובת"א, לאחר שמיילן נרשמה למסחר בבורסה המקומית כחלק ממאבק השליטה על פריגו. משקיעים מוסדיים ישראלים מחזיקים כ-10% ממניות פריגו, ולפי הערכות, מרביתם לא נענו להצעת הרכש.

עבור הנהלת ודירקטוריון פריגו מדובר בהצלחה משמעותית, משום שלאורך כל החודשים האחרונים הם ניסו לשכנע את בעלי המניות כי האסטרטגיה של פריגו כחברה עצמאית תייצר ערך רב יותר מזה שמוצע ברכישת החברה על-ידי מיילן. כעת הם יצטרכו להוכיח לבעלי המניות שהיה שווה להם להתנגד להצעה, שכללה גם רכיב מזומן ופרמיה על מחיר השוק. זאת, במיוחד ברקע תגובת המניה כרגע.

מנגד, רוברט קורי, יו"ר מיילן, שהוביל את המהלך, נכשל בהוצאתו לפועל - בניגוד למהלך שהוביל נגד ניסיון ההשתלטות העוינת של טבע על מיילן, שהסתיים בהצלחה מבחינתו, לאור הנסיבות שאפשרו לטבע לרכוש את החטיבה הגנרית של אלרגן ובכך לוותר על מיילן. קורי והנהלת מיילן יצטרכו גם הם להציג לבעלי המניות הזדמנויות אחרות להשגת צמיחה לא אורגנית. 

קורי מסר היום כי "כפי שאמרנו לכל אורך הדרך, מיילן ראתה בפריגו הזדמנות ייחודית ומרגשת, אך לא משהו שהכרחי להצלחתה העתידית של מיילן. עם המאזן שלנו שהוא אחד מהחזקים בתעשייה, ויכולתנו המוכחת לזהות נכסים חיצוניים אטרקטיביים, אנחנו ממוצבים היטב לבצע במהירות את הצעד האסטרטגי הבא שיוכל לייצר הזדמנויות וערך, ואף זיהינו הזדמנויות כאלה. ההזדמנויות החיצוניות, בתוספת מנועי הצמיחה הפנימיים המרובים והפלטפורמה הגלובלית הייחודית שלנו, מבטיחה שנישאר מובילים בתעשייה ומשיך לצמוח בטווח הקצר והארוך".

מפריגו נמסר בתגובה כי "בעלי המניות שלנו הביעו היום את ביטחונם באסטרטגיה ובחזון של פריגו לטווח הארוך, וכן בתוכניות ההנהלה לעתיד. רוב ניכר, כ-60% מבעלי המניות, סירב להיענות להצעה הלא מספקת של מיילן". בפריגו ציינו כי בעלי המניות שלחו מסר ברור על כך שההצעה מעריכה בחסר את סיכויי הצמיחה של פריגו בעתיד. 

בפריגו התייחסו גם למניה, וציינו כי "לאור התנודתיות במנייתנו במהלך הסחת הדעת העסקית הנמשכת שגרם התהליך, אנחנו בטוחים שמחיר המניה הנוכחי משקף הזדמנות משכנעת. כעת, כשפג תוקף הצעת הרכש של מיילן, נתחיל מיידית בפעולות עליהן הכרזנו באוקטובר, כולל רכישה עצמית של מניות. אנחנו נרגשים לקחת את החברה לצעד הבא במסע שלה יחד עם בעלי המניות, הלקוחות, הספקים, עובדי החברה וכל בעלי העניין בפריגו".

בהתייחסות ספציפית לישראל, פריגו מסרה כי "ישראל היא חלק חשוב במיוחד בבסיס המשקיעים של פריגו ואנחנו מודים על התמיכה שקיבלנו במהלך התהליך. המחויבות שלנו לישראל, לפעילות ולבעלי המניות, נותרת איתנה, ואנו מצפים להמשיך לצמוח באזור".