לקראת אישור המתווה: דלק קונה את חלקה של נובל בכריש ותנין

סכום המכירה עומד על כ-67 מיליון דולר ■ העסקה -  על מנת לעמוד בלוחות הזמנים למכירת המאגרים לצד שלישי כפי שנקבעו במתווה הגז

קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10
קידוח לוויתן נפט גז / צילום: לילה כלכלי ערוץ 10

דלק קידוחים ואבנר חיפושי נפט ירכשו את אחזקות נובל (47%) במאגרי הגז כריש ותנין. זאת על מנת  לעמוד בלוחות הזמנים למכירת המאגרים לצד שלישי כפי שנקבעו במתווה הגז -  14 חודשים. סכום המכירה עומד על כ-67 מיליון דולר. 

עם השלמת העסקה, דלק קידוחים  ואבנר  יחזיקו, בנוסף לחלקן במאגרים (53%), גם את הזכות למכור את זכויות נובל אנרג'י באופן בלעדי, מה שיאפשר את האצת המגעים מול החברות הבינ"ל שמתעניינות ברכישת המאגרים.

המועמדת המובילה לרכישת המאגרים היא חברת אדיסון האיטלקית. כמו כן, קיימות חברות אנרגיה מאירופה וארה"ב שהביעו התעניינות ברכישתן. בין חברות אלו ניתן למנות את HESS ו-EOG האמריקאיות עמן נפגש שטייניץ בחודש שעבר במסגרת סבב פגישות שקיים בארה"ב.

חברה פוטנציאלית נוספת לרכישת שני המאגרים היא ENI האיטלקית אשר גילתה את שדה הגז הענק Zohr במצרים. בפגישה שקיים שר האנרגיה יובל שטייניץ בחודש שעבר עם מנכ"ל החברה קלאודיו דסקאלזי, הציע לו לשקול השקעה במאגרים, וכן לשקול כניסה לחיפושי שדות גז ונפט נוספים במים הכלכליים של ישראל.

מאגרי תנין וכריש מכילים יחד בין 60-80 מיליארד מטרים מעוקבים של גז (BCM), ועד כה הושקעו בהם יותר מ-700 מיליון שקל.

נזכיר, כי על מנת לאשר את מתווה הגז, וליטול את סמכויותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים, על ראש הממשלה בנימין נתניהו בכובעו כשר הכלכלה, להיוועץ קודם עם ועדת הכלכלה. בשבועות הקרובים יקיים יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) סדרת דיונים אליהם יוזמנו הפקידים והרגולטורים המעורבים בנושא. במערכת הפוליטית חוששים כי הוועדה תנסה "למשוך" זמן, וכי אישור המתווה ייקח זמן רב יותר מהצפוי.

מכשול נוסף בדרך לאישור המתווה, הוא עתירות שצפויות להגיש לבג"ץ ארגונים ועמותות חברתיות למיניהן. עתירה אחת כזו הוגשה השבוע מטעם העמותה לכלכלה בת קיימא, אשר ביקשה לבטל את "סעיף היציבות" במתווה, בו התחייבה הממשלה שלא להתערב במשק הגז במשך 10 שנים.