לא לעולם חוסן: הרווחיות העצומה של בזק עלולה להיות מסוכנת

העלאת תחזית הרווח של בזק מכוונת בעיקר ללשכת ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, ולמנכ"ל משרדו שלמה פילבר: אם עד עכשיו הם לא הבינו אז דרך העדכון נסביר להם - בזק תרוויח יותר ויותר ויתר החברות יפסידו יותר ויותר ■ ניתוח

סטלה הנדלר שלמה פילבר  / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת
סטלה הנדלר שלמה פילבר / צילום:יחיאל ינאי דוברות משרד התקשורת

ימים ספורים לפני שבזק תפרסם את תוצאות הרבעון השלישי, והחברה משגרת את הסוכרייה שלה למשקיעים בדמות עדכון תחזית הרווח השנתית שלה. כאילו לא ראינו את ההפסד של פרטנר בשבוע שעבר (ונראה את הרווחיות של סלקום ביום שלישי), בזק כאילו מנותקת ממה שקורה בשוק התקשורת המקומי, מעלה את תחזית הרווח בעוד 200 מיליון שקל מ-1.5 מיליארד שקל ל-1.7 מיליארד שקל ב-2015.

פרסום התחזית המעודכנת של בזק מכוון בעיקר ללשכת ראש הממשלה ושר התקשורת בנימין נתניהו, ולמנכ"ל משרדו שלמה פילבר. אם עד עכשיו הם לא הבינו אז דרך העדכון נסביר להם: בזק תרוויח יותר ויותר ויתר החברות יפסידו יותר ויותר. זו משוואה פשוטה למי שקובע את המדיניות בשוק התקשורת ורוצה להבין לעומק מה קורה כאן. נדגיש כי מדיניות השוק הסיטונאי לא נקבעה בתקופתם של נתניהו ופילבר. היא נקבעה בתקופת משה כחלון, המשיך אותה גלעד ארדן ויישם אותה אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת הקודם.

מדיניות משרד התקשורת תומכת ברווחיות עתק לבזק וכותשת את רווחיות יתר החברות. בזק היא חברה מצוינת והיא תהיה חברה מצוינת גם אם הייתה מרוויחה קצת פחות וחלק מהרווחיות שלה היה מוצא את דרכו לטובת תחרות משוכללת יותר ומגיע גם ליתר השוק. במצב היום בזק גורפת לא רק את החמאה, היא גורפת את הלחם מכל השוק, וזה לא מצב נורמלי.

נדגיש כי מדיניות השוק הסיטונאי לא נקבעה בתקופתם של נתניהו ופילבר. היא נקבעה בתקופת משה כחלון, המשיך אותה גלעד ארדן ויישם אותה אבי ברגר, מנכ"ל משרד התקשורת הקודם.

ישנם הסבורים שהרווחיות העודפת של בזק איננה מעניינו של הרגולטור כל עוד נמשכות ההשקעות של המונופול, הוא מוכר במחירים סבירים, הוא נותן שירות טוב וטכנולוגיה חדשנית וכו'. השאלה היא האם הרווחיות הזו מתורגמת לכוח עודף, ונדמה שכאן אין שאלה בכלל.

בזק מכשילה את השחקנים האחרים בדרכים אלגנטיות יותר ופחות. היא גורמת להם ליפול בדברים הקטנים, בסיוע משרד התקשורת, דרך זה שהיא מכניסה אותם למבוכים. מספיק שנדרש ממנה לתאם טכנאים להעברת לקוח מחברה לחברה והטכנאי שלה לא מגיע, מי ייתפס בעיני הלקוח כנותן שירות בעייתי, החברה החדשה אליה רוצה הלקוח להצטרף או בזק? הלקוחות אולי עוזבים בגלל מחיר אבל הם חוזרים בגלל שירות. חכו לתקלות החורף ותראו למי יש יותר כוח שיווקי להחזיר לקוחות תועים.

בזק מצליחה ליצור מצג לפיו היא זו שנושאת בעול העיקרי של השוק הסיטונאי בעוד מתחרותיה רק גוזרות קופון. במציאות של ימינו הלוואי וזה היה נכון. לפחות פרטנר לא הייתה מפסידה. פרטנר וסלקום אולי גוזרות קופון ולא משקיעות בשוק הסיטונאי אבל מה זה משנה אם הן מפסידות כתוצאה ממנו. בסוף ברור שהשוק הסיטונאי הזה הוא יותר תקלה מאשר ברכה. אם החברות מפסידות כסף כתוצאה ממנו ובזק מרוויחה ממנו יותר, אז מה עשינו כאן?

כמה חוסר תבונה יש במדיניות הזו אם בסוף רק העמקנו את ההפסדים של פרטנר וסלקום וחיזקנו את בזק והוט? הרי כל מי שעיניו בראשו ראה זאת, ורק אותם קובעי מדיניות במשרד התקשורת יושבים על מקומם בשלום, השרים שקבעו את המדיניות הזו ממשיכים לתיק הבא, בזק ממשיכה להרוויח, והצרכן חסך 25 שקל בחודש במקרה הטוב. בשביל זה עבדו על הרפורמה כל כך הרבה שנים?

בזק היא חברה באמת מצוינת, אבל לא לעולם חוסן. יגיע יום והרווחיות העצומה של החברה הזו תתורגם לצעדים קשים נגדה. אם מתחרותיה היו מרוויחות אזי לפחות למראית עין היה יותר קל לעכל את הרווחיות המטורפת הזאת, אבל כאשר כולם מפסידים ורק בזק מרוויחה, הסיטואציה הופכת להיות בעיה שלה.

הנזק הכי גדול שיכול להיגרם לבזק היום הוא פגיעה במוניטין שלה. בסנטימנט החיובי שיש לציבור כלפיה, וכלפי הבעלים שלה שאול אלוביץ'. אבל אם חברת תקשורת כלשהי תקרוס ומצד שני בזק תמשיך לחלק דיבידנד של 2 מיליארד שקל בשנה, זה נראה למישהו הגיוני שזה יוכל להימשך כך עוד הרבה זמן? אפילו אם הקריסה תבוא כתוצאה מטעויות של מתחרותיה, מתמחור לא נכון, מקריאה לא נכונה של המפה וכו', בסוף מה שיקרה הוא שהדימוי הנתפס הוא שבזק העשירה והשבעה גרמה להם להיכשל, גם אם זה לא יהיה כך באמת.

יום יגיע ובראש משרד התקשורת יתחלפו הדמויות ובזק יכולה להיות באותו המצב שבו היו החברות הסלולריות טרום הרפורמה. ישנם לא מעט שרים שבסיטואציה הנוכחית של חוסר איזון משווע בשוק התקשורת, דרישה מהציבור לראות דם (בדמות החלטות פופוליסטיות העיקר שיחסלו כאן משפחה עשירה), היו קופצים על ההזדמנות וחותכים את בזק לגזרים. יש שרים שעשו מזה קריירה ו-10 מנדטים.