החלטה בתוכנית הרבעים בת"א - בסוף השבוע

תוכנית הרובעים מתמקדת בשתי תוכניות לשני רובעים שונים הכוללים את הצפון הישן של העיר (מדרום לירקון) ועד מרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם

אבן גבירול / צילום: איל יצהר
אבן גבירול / צילום: איל יצהר

לאחר חודשים ארוכים שבהם ממתינים בענף הנדל"ן להכרעה בכל הקשור לתוכנית הרבעים בתל אביב, מתקרבת ההחלטה הסופית בעניין העררים הרבים שהוגשו.

מדובר בתוכנית המתייחסת לרבעים 3 ו-4 בצפון העיר ובמרכזה, שתכליתה קביעת זכויות ומדיניות של העירייה בכל הנוגע לפרויקטים של תמ"א 38. לאחר אישור התוכנית הוגשו כנגדה התנגדויות רבות שעלו לדיון בוועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ובנייה. אולם, בעוד הדיונים האחרונים בנושא התקיימו בחודשים פברואר-מארס האחרונים, לפני כשמונה חודשים, עד כה לא התקבלה הכרעה ואי הוודאות לגבי ההחלטות ממשיכה להשפיע על יזמים וקבלנים כמו גם על ועדי בתים.

כעת, לאחר פניות רבות לוועדת המשנה, קיבלו לפני ימים אחרים כל העוסקים בתחום פנייה מיו"ר הועדה, עו"ד משה גולן, ובו הוא מבשר להם כי ההכרעה קרובה. בהודעה, שהגיעה לידי "גלובס", נכתב: "לשולחן הוועדה הגיעו מכתבים של אזרחים המבקשים זירוז מתן החלטת הוועדה בעררים הנוגעים לתכניות הרבעים 3 ו-4 בתל אביב. אכן הצדק עם הפונים, והוועדה מתנצלת על הזמן שאורך מתן ההחלטה. מדובר ב- 14 עררים, המעלים עשרות רבות של עניינים הטעונים הכרעה. הוועדה שוקלת הטענות הרבות בכובד ראש, ומכאן הזמן הרב. בדעת הוועדה להוציא החלטתה בתוך עשרה ימים". על פי הלו"ז האמור, ההחלטה צפויה להתפרסם לקראת סוף השבוע הנוכחי.

איציק בן שוהם, מנכ"ל חברת בנייני העיר הלבנה היוזמת פרויקטים של התחדשות עירונית בתל אביב, מברך על ההודעה ואומר כי משך הזמן לאישור התכנית מכביד מאוד על כל נושא ההתחדשות העירונית בעיר. עם זאת, בן שוהם סבור שככל הנראה אי הוודאות לא תיפתר בגלל התיקון החדש לתמ"א 38 שעליו המליצה לאחרונה המועצה הארצית. "החברה מעורבת בעשרות פרויקטים ברובעים 3 ו-4 שממתינים להחלטת הוועדה. עם זאת לאחר תקופה ארוכה של חוסר וודאות, התיקון הצפוי בתמ"א 38 וההחלטה להטיל היטל השבחה בסך 13 מ"ר על כל תוספת של יחידת דיור מהתב"ע, מותיר את חוסר הוודאות בעינה".

"2.5 קומות במקום 1.5"

גם אילי בר, ראש תחום תכנון באיגוד חברות תמ"א 38 והתחדשות עירונית שבאיגוד לשכות המסחר (שהגישה ערר על התוכנית) ומנכ"ל משותף בחברת אקו סיטי העוסקת בתמ"א 38 בעיר, מסביר שמדובר בהחלטה חשובה שכל הענף ממתין לה: "עברו חודשים מאז הסתיימו הדיונים ועד שאין הכרעה אי הוודאות נמשכת וגם בחוזים מול בעלי בתים יש סעיפים שמותנים בהחלטה הזו.

"אחד הנושאים החשובים שעתידים לקבל מענה עם פרסום החלטת הוועדה הוא הבקשה לאפשר תוספת בנייה במסגרת תמ"א 38 של 2.5 קומות ברובעים האמורים, כאשר היום ניתן לקבל רק 1.5 קומות. אי הוודאות של החודשים האחרונים אליה הצטרפה עכשיו גם אי ודאות בנוגע לחישוב זכויות בפרויקטים של הריסה ובנייה במסגרת התמ"א בכל הקשור לתיקון החדש ממשיכה את הקיפאון הקיים בינתיים".

תוכנית הרובעים, נזכיר, מתמקדת בשתי תוכניות לשני רובעים שונים הכוללים את הצפון הישן של העיר (מדרום לירקון) ועד מרכזה בשטח כולל של כ-5,200 דונם. גבולות רובע 3 המשתרע לבדו על פני כ-2,400 דונם הם הרחובות אבן גבירול במזרח, הירקון במערב, אוסישקין בצפון ומרמורק שדרות בן ציון ובוגרשוב בדרום.

גבולות רובע 4, המשתרע על שטח של כ-2,800 דונם, הם הרחובות אבן גבירול במערב, נתיבי איילון ודרך נמיר במזרח, הרב קוסובסקי ובני דן בצפון והרחובות הרב גורן ושדרות שאול המלך בדרום.