קרן חדשה מגייסת 50-100 מיליון ד' להשקעה בביומד

אחד המשקיעים בקרן Israel Biotech Fund הוא דוקטור שמואל קבילי, שהמציא את "פטנט קבילי" והפך לאנג'ל

שמואל קבילי / צילום: רוני שיצר
שמואל קבילי / צילום: רוני שיצר

דוקטור יובל קבילי מקים קרן הון סיכון חדשה - Israel Biotech Fund - אשר תנסה לגייס 50 עד 100 מיליון דולר. הקרן צפויה להתמקד בהשקעה בחברות ביומד. כך נודע ל"גלובס". אחד המשקיעים בקרן החדשה הוא דוקטור שמואל קבילי, אביו של יובל קבילי. קבילי האב המציא פטנט אשר קרוי "פטנט קבילי". מדובר בטכנולוגיה אשר שימשה מאות חברות בעולם לצורך פיתוח של יותר מאשר 500 תרופות.

בשוק מעריכים כי משקיעה נוספת אשר צפויה להזרים כסף לקרן היא חברת ביוג'ן אשר נסחרת בנאסד"ק לפי שווי של כ-65 מיליארד דולר. יובל קבילי מסר: "אין תגובה".

"פטנט קבילי" נחשב לאחד הפטנטים הרווחיים ביותר בהיסטוריה המדעית של ישראל. לפי הערכות שונות קיבל שמואל קבילי כמה עשרות מיליוני דולרים לפחות, הודות להמצאה. גוף נוסף שגזר קופון מההישג הוא חברת ג'ננטק, שבה עבד קבילי האב בתקופת פיתוח הפטנט. ההערכות הן שהפטנט הוביל ליצירת שוק אשר מגלגל עשרות מיליארדי דולרים בכל שנה.

רשימת התרופות אשר פותחו בעקבות הפטנט כוללת בין השאר את אווסטין וארביטוקס לסוגים שונים של סרטן, היומירה וריטוקסן לטיפול במחלות דלקתיות, הרצפטין לטיפול בסרטן השד ועוד.

בשנת 2007 עמד פטנט קבילי במרכזו של מאבק משפטי, כאשר חברה בריטית בשם סלטק, טענה לקדימות ברישום הפטנט, ולפיכך תבעה את ג'ננטק. במהלך הדיונים מצא קבילי את הטיוטה ראשונה של הפטנט אותו הכינה עורכת הדין של החברה. מאחר שעל פי הדין האמריקאי הפטנט שייך למי שהמציא אותו ראשון ולא למי שהגה אותו ראשון, קיבלה ג'ננטק את הזכות לכל הפטנטים של החברה הבריטית.

קבילי היה אחד מהמייסדים של חברת הביוטכנולוגיה אתרוג. לפי נתונים של מאגר המידע IVC החברה הוקמה בשנת 1993 ונמכרה בשנת 2000 תמורת 15 מיליון דולר לתאגיד Life Technologies. בהמשך הדרך הפך קבילי למשקיע כאנג'ל בחברות סטארט-אפ בתחום הביומד.

פטנט קבילי מאפשר לייצר משפחה חדשה של תרופות בשם "נוגדנים חד-שבטיים". מאחר שלכל נוגדן מבנה של זנב ושתי שרשראות, אחת השרשראות כוללת רכיב שיודע לזהות פולש, והזנב יודע כיצד להשמידו.

הטכנולוגיה שפיתח קבילי מאפשרת לייצר את כל חלקי הנוגדן באותו התא, גם אם הם תוכננו ופותחו בתאים שונים. הודות ליכולת שלהם לזהות כל תא בגוף, נוגדנים חד שבטיים משמשים גם ככלים לאבחון ולמחקר וצפויים להיות משמעותיים ביותר בעולם התרופות גם בשנים הבאות.

"הפטנט יפוג בשנת 2018"

קבילי האב ממעט להיחשף, אך בשנת 2012 הוא הופיע בכנס שערכה קרן אורבימד. "שוק התרופות שמבוססות על נוגדנים חד שבטיים, מגיע היום ל-44 מיליארד דולר", אמר קבילי בכנס, "עד 2018 הוא צפוי לגלגל 80-90 מיליארד דולר. מה קורה אחרי 2018 לא מעניין אותי, כי בשנה זו פג הפטנט".

קבילי התייחס בזמנו לתהליך ההמצאה ואמר כי ""כשנשאלתי לראשונה איך ניתן לייצר נוגדן כזה בתוך תא, לא הייתי מודע למורכבות הרפואית. לפעמים הבורות היא מבורכת, אולי לא הייתי נכנס לזה בכלל". הוא הוסיף כי ההצלחה שלו נבעה "90% במקרה" .