"המלחמה באירופה עשויה להוביל להסלמה שתפגע בצמיחה"

יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס: "אנו מעריכים שבמידה והריבית בארה"ב תעלה בחודש הבא, באירופה ימתינו ולא ינקטו בפעולות מרחיבות נוספות, לפחות לא כרגע"

מתקפת טרור בפריז  / צילום: רויטרס
מתקפת טרור בפריז / צילום: רויטרס

"המלחמה בטרור באירופה עשויה בהחלט להוביל להסלמה, שתיפגע בצמיחה שם. ענפי התיירות משמעותיים לכלכלות הגדולות באירופה ופגיעה בהם, גם אם זמנית, תהיה קשה. מלבד זאת, להערכתנו עוד מוקדם מאוד להעריך את המצב באירופה". כך אומר יניב חברון, הכלכלן הראשי של אקסלנס, בסקירתו השבועית.

התוצר בגוש האירו המשיך לעלות בקצב מתון גם ברבעון השלישי. גרמניה וצרפת, שתי הכלכלות הגדולות בגוש, הציגו שיעור צמיחה של 0.3% כל אחת, זאת, בעוד מדינות כדוגמת איטליה, הולנד ופורטוגל הציגו שיעורי צמיחה מתונים עוד יותר. ב-ECB ממשיכים להצהיר שישתמשו בכל האמצעים והכלים שברשותם לשם הגעה אל יעד האינפלציה שהציבו.

מצד שני, אומר חברון, "אנו מעריכים שבמידה והריבית בארה"ב תעלה בחודש הבא, באירופה ימתינו ולא ינקטו בפעולות מרחיבות נוספות, לפחות לא כרגע. סך הכל, שתי המטרות שלשמן הוכרזה תכנית ההרחבה, פיחות בשערו של האירו והפשרת שוק האשראי, עומדות בציפיות ומציגות שיפור ועל כן, לא נראה שנקיטה בפעולה מרחיבה נוספת תתרום בצורה משמעותית לשיפור הפעילות הכלכלית".

 

חברון מוסיף כי "בבנק המרכזי האירופי היו שמחים הרבה יותר לראות שיפור בכלכלה הסינית, בדגש על התאוששות הביקושים שם. התאוששות שכזו תתרום ליצוא האירופי ומכאן גם לשיפור משמעותי בצמיחת התוצר שם. מלבד העלאת הריבית, לגבי האינפלציה באירופה ובעולם בכלל, אנחנו צופים קפיצת מדרגה בתחילת שנת 2016 (אזור פברואר), כאשר המדדים עם הצניחה החדה במחירי הנפט יצאו החוצה. עוד בנושא זה, חייבים להסתכל לטווח ארוך יותר כאשר מחירי הנפט כיום מצויים בשפל ולכן, קיימת הסתברות גדולה יותר לעלייה בתוך שנה מאשר ירידה נוספת.

בתגובה לפרסום מדד המחירים לצרכן לאוקטובר אתמול אומר אביתר בן דוד, אנליסט מאקרו במחלקת המחקר של אקסלנס: "אם יש כאלו "שחשבו" שיציאה של חברה אחת מהשוק לא תשפיע בצורה משמעותית, העלייה שהתקבלה בסעיף המזון מוכיחה כי לתחרות חשיבות מכרעת בקביעת רמת המחירים בענף. יציאתה האפשרית של "גולן טלקום" מענף הסלולר ומכירתה ל"סלקום" תגרור עליית מחירים חדה יחסית. עם זאת, עדיין מוקדם לקבוע אם העסקה תצא לפועל או לא שכן, היא זקוקה גם לאישורו של האוצר והממונה על ההגבלים העסקיים (מה שלא יינתן בקלות) אך בהחלט במידה ותתרחש, צפויה להשפיע בצורה חיובית על האינפלציה.

באקסלנס מעריכים כי מדד חודש נובמבר צפוי לרדת ב- 0.2%. הירידה במחירי הדלק בתחנות בחודש נובמבר צפויה לחזור ולהשפיע לשלילה על מדד המחירים הכללי ולהשיל ממנו קצת פחות מ-0.1%. גם מחירי הירקות התנודתיים התעדכנו כלפי מטה במהלך החודש וצפויים ללחוץ את המחירים כלפי מטה, זאת לאחר העליות החדות במיוחד שהציגו בחודשיים הקודמים. סעיף הדיור, שלא כהרגלו, נוהג להציג ירידה עונתית בחודש נובמבר ועל כן, עשוי להכביד אף הוא.

"בסך הכל הסיכונים לתחזית מדד חודש נובמבר נמצאים כלפי מטה. המצב הביטחוני, שכרגע לא נראה מעודד במיוחד, כבר נותן את אותותיו במיוחד על הסקטור הצרכני, כאשר בחודשיים האחרונים כבר דווח על ירידה חדה בפדיונות הקניונים והמרכזים המסחריים, מה שמכביד כמובן על הקמעונאיים ועל ענף ההלבשה וההנעלה במיוחד, דבר שצפוי להשפיע לשלילה גם על המחירים".