"בקרוב נראה מנכ"ל חרדי של חברת היי-טק"

המחזור הראשון של מאיץ הסטארט-אפים החרדי קמא-טק הסתיים אתמול: "הגיע הזמן שנפסיק לדבר על סטארט-אפים של חרדים כמשהו חריג בנוף"

המשתתפים בתוכנית ההאצה של קמא–טק / צילום: בני דויטש
המשתתפים בתוכנית ההאצה של קמא–טק / צילום: בני דויטש

אני חושב שהגיע הזמן שנפסיק לדבר על סטארט-אפים של חרדים כמשהו חריג בנוף ההיי-טק הישראלי", כך אמר היום ל"גלובס" משה (מוישי) פרידמן, מייסד ומנכ"ל מיזם קמא-טק לעידוד תעסוקת חרדים. אירוע הדמו דיי של המחזור הרשמי הראשון באקסלרטור שייסד פרידמן, נערך אמש (ראשון) בתל-אביב.

"תסתכלי על המספרים", אמר פרידמן, "לאקסלרטור הזה נרשמו 224 סטארט-אפים, מתוכם נאלצה ועדת המשקיעים השופטת לקבל שבעה בלבד. פשוט היינו מוגבלים במשאבים.

"המשתתפים קיבלו בין היתר מענק כספי של 20 אלף שקל ותמיכה של מנטורים מקצועיים, כמו גם רו"ח ועו"ד. בנוסף, נזכיר שכל סטארט-אפ התארח במשך ארבעה חודשים בחברת סטארט-אפ שכבר הוכיחה הצלחה, כמו למשל אאוטבריין, וויקס וטאבולה. זה מודל חדשני שבאמת הוכיח את עצמו".

- היה קשר בין תחום הפעילות של החברות המארחות לתחום הפעילות של הסטארט-אפים?

"השתדלנו שיהיה קשר, אבל כמובן שזה לא יכול היה להיות תחום זהה, כדי שלא תהיה תחרות. מה שכן, שניים מהסטארט-אפים החלו כבר לעשות עסקים עם המארחים".

כפי שפורסם ב"גלובס", האקסלרטור של קמא-טק יצא לדרך במאי האחרון, כאשר הליך הסינון המקדים החל בינואר. המסלול הסתיים בספטמבר, ואמש, נערך אירוע הדמו דיי מול קהל גדול שכלל נציגים מתעשיית ההיי-טק המקומית.

"יש לנו הישגים יפים ואנחנו לגמרי גאים בהם", אומר פרידמן, "הסטארט-אפיסטים האלה יצאו לדרך באפס השקעות, והיום, עוד לפני שלב הדמו, הם כבר גייסו יחד 2.5 מיליון דולר. ליתר דיוק, ארבעה מהם גייסו 600 אלף דולר כל אחד.

ולא רק כסף הם גייסו, גם עובדים: התחלנו עם סך של 12 מייסדים, והיום כבר יש 35 עובדים. חלקם החל בלי לקוחות, ועכשיו כולם עובדים מול לקוחות בהם בנקים גדולים ואפילו חברות כמו עליבאבא. "אגב", מדגיש פרידמן, "מתוך שבעת הסטארט-אפים, שלושה מובלים על ידי נשים".

אירוע הדמו נערך בשיתוף לאומי-טק אשר גם אירח את האירוע. "לשמחתנו, יש לנו הרבה מאוד שותפויות", אומר פרידמן, "תומכים בנו פרופ' אמנון שעשוע, מייסד מובילאיי; יוסי ורדי, שאיתנו מתחילת הדרך; קרן קמח; זיקה אב-צוק מסיסקו, שהיא גם השותפה שלי להקמת קמא-טק; יזהר שי; ג'רמי ברבי ועוד רבים.

"כשמדברים בתקשורת על סטארט-אפים מהמגזר, תמיד מציגים את אותו גיבור שהצליח למרות כל החסמים. אתמול ראינו כמה שזה לא כך, ועד כמה המציאות כבר שונה. נמאס לנו מכותרות שגורמות לעלבון כמו: 'הכירו את מארק צוקרברג החרדי'. המספרים והסכומים של אתמול מוכיחים אחרת".

- היכן תעשיית ההיי-טק החרדית תהיה בעוד חמש שנים מהיום?

"אני מאמין שיקרה לענף מה שקרה לו בעקבות העלייה הרוסית. תראי איך הם השתלבו ולקחו את הענף קדימה. אני מאוד מקווה שכבר שבקרוב נראה מנכ"ל חרדי של חברת היי-טק. אין לי ספק שבקרוב יקומו במגזר חברות מצליחות כמו אאוטבריין".

יוכבד סלר בעלת הסטארט-אפ DBA Square, שהששתף במאיץ החברות אומרת מספרת: "החברה מפתחת פלטפורמה לשינוי נתונים במערכות פיננסיות. יש לנו 'דיזיין פרטנר' ראשון עם בנק דיסקונט, והכל הודות לאקסלרטור. בכלל, הרבה דברים אני יכולה לזקוף לזכותו.

"התארחנו בחברת סקרים (SQream) בראשות עמי גל. היינו איתם ארבעה חודשים וקיבלנו המון; כל ראשי הצוותים שלהם עזרו לנו, אפילו ה-CFO שלהם נרתם. זה נתן לנו תחושה שאנחנו יודעים איך הסטארט-אפ שלנו ייראה בעוד ארבע שנים. זו תחושה אחרת לגמרי מהתחושה שהייתה לנו כשיצאנו לדרך. אפילו חגגנו איתם את הניצחונות שלהם. בעזרת השם, עמי גל יהיה בבורד שלנו. זה יהיה לנו לכבוד גדול".

- הוא חרדי?

"הוא חילוני למהדרין".