אדוארדו אלשטיין במתווה חדש להזרמת 512 מ' ש' לאי.די.בי

מציע להחליף את הצעת הרכש בהזרמת הון לחברה והקצאת אג"ח לבעלי מניות המיעוט ■ אם יאושר המהלך, יחזיק אלשטיין בבעלות המלאה על אי.די.בי ■ הנאמנים עדיין לא מרוצים

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

איש העסקים אדוארדו אלשטיין, בעל השליטה באי.די.בי פתוח, מעלה הילוך בניסיונו להמיר את התחייבותו לביצוע הצעת רכש לבעלי מניות המיעוט בחברה, בהיקף של 512 מיליון שקל, בהזרמת הון ישירות לחברה והקצאת אג"ח בהיקף זהה לבעלי מניות המיעוט. לאחר השלמת המהלך, אם ייצא לפועל, יעמוד היקף ההשקעה של אלשטיין בהשתלטות על הקונצרן על כ-2.1 מיליארד שקל והוא יחזיק בו בבעלות מלאה. שווי השוק של אי.די.בי פתוח עומד היום על 1.5 מיליארד שקל.

בשעות הלילה, העביר אלשטיין מארגנטינה לעו"ד חגי אולמן ולאיל גבאי, נאמני הסדר החוב של אי.די.בי אחזקות (שהיתה החברה האם של אי.די.בי פתוח), מתווה מעודכן להצעתו להחלפת הצעת הרכש בהזרמת הון והקצאת אג"ח לבעלי מניות המיעוט. היה זה לאחר שבשבוע שעבר, בעת ביקורו של אלשטיין בישראל, התכנסו הצדדים לישיבה בנושא.

בהודעה שפורסמה היום, עדכנה אי.די.בי כי בתגובה להצעת המתווה מסרו נאמני ההסדר לאלשטיין ואנשיו כי עקרונות ההצעה אינם מוסכמים עליהם. אולמן וגבאי אף העבירו הערות ראשוניות להצעה, ואלשטיין מסר כי הוא בוחן את הערות הנאמנים.

בהצעה הנוכחית כותב אלשטיין כי לאור מצבה המאתגר של אי.די.בי פתוח, האינטרס שלה ושל כלל בעלי מניותיה הוא שסכום הצעות הרכש (כאמור 512 מיליון שקל) יוזרם ישירות לאי.די.בי, ובתמורה יקבלו הזכאים להשתתף בהצעות הרכש (זכאי ההסדר) אג"ח מסדרה ט' (הסדרה הארוכה של אי.די.בי) באותו סכום.

אלשטיין: כל הכסף יוזרם עד יוני 2016

על פי ההצעה הנוכחית, מחצית הסכום תוזרם לאי.די.בי פתוח בסוף מארס הקרוב ואילו המחצית השניה תוזרם עד חודשיים לאחר מכן, כאשר האג"ח יוקצו בהתאם למועדי הזרמות ההון. בתמורה, יעבירו זכאי ההסדר לאלשטיין ללא תמורה את מלוא המניות שהיו אמורים למכור לו במסגרת הצעת הרכש - קרי 64 מיליון מניות. בנוסף, ירכוש אלשטיין את יתרת החזקות הציבור באי.די.בי פתוח, קרי 63.6 מיליון מניות, בהצעת רכש לפי מחיר של 80 אגורות למניה ובתמורה כוללת של כ-51 מיליון שקל. כך, שלאחר סיום התהליך תעבור אי.די.בי פתוח לבעלותו המלאה של אלשטיין ורק אגרות החוב שלה (בהיקף של כ-3 מיליארד שקל) ימשיכו להיסחר בבורסה.

הצעת ההסדר הנוכחית אינה מבטלת את הנפקת הזכויות המתוכננת של אי.די.בי פתוח, של עד 250 מיליון שקל, במסגרתה התחייב אלשטיין להזרים את חלקו בסך של 200 מיליון שקל. הנפקת הזכויות נועדה לממן בדצמבר פירעונות של קרן וריבית לנושים, כך שהחברה תוכל לסיים את 2015 באיזון תזרים וללא גירעון בקופתה.

עוד קודם לכן, הודיעה אי.די.בי בימים האחרונים כי היא ממשיכה להיערך להנפקת הזכויות, וכי התחייבות אלשטיין להשתתף בה הוארכה עד ל-1 בדצמבר. היא אף רכשה לשם כך מחברת מגדל פוליסה מיוחדת בשם POSI לביטוח נושאי משרה בשתי הנפקות ני"ע, כשגבול האחריות בה עומד על 50 מיליון דולר.

במקביל החליט דירקטוריון אי.די.בי למנות את שני הדירקטורים החיצוניים, כחברים בוועדה בלתי תלויה שתשתתף ותייצג את החברה במשא ומתן למתווה להמרת הצעות הרכש. עוד הוחלט כי החברה תעדכן את הציבור ואת נאמן סדרת האג"ח ט' (הסדרה הארוכה) בכל מתווה שיתגבש להמרת הצעות הרכש בהסדר אחר. היה זה לאחר שנאמן אג"ח ט' הודיע לחברה במכתב, כי מתווה המתגבש אינו מקובל על מחזיקי אג"ח ט' ואיים כי אם המתווה האמור לא יישלל באופן מיידי על-ידי דירקטוריון אי.די.בי, תתכנס אסיפת מחזיקים, בה תידון האפשרות לנקיטת הליכים משפטיים נגד החברה.

אג"ח ט' היא הסדרה הגדולה ביותר של אי.די.בי (981 מיליון שקל - ע"נ) והיא מתוכננת להיפרע בשישה תשלומים שנתיים שווים, בין דצמבר 2020 לדצמבר 2025. כעת צפוי נאמן הסדרה להגביר את הלחץ על החברה בניסיון להשיג פיצוי על התוכנית להרחבתה בכ-50%.

כך ישלים אלשטיין השקעה של 2.13 מיליארד שקל באי.די.בי:

הזרמות לאי.די.בי פתוח: 1.07 מיליארד שקל

תשלום לנושי אי.די.בי אחזקות: 150 מיליון שקל

תשלום למוטי בן משה תמורת מניותיו באי.די.בי פתוח: 150 מיליון שקל

הזרמה צפויה לאי.די.בי פתוח במסגרת הנפקת הזכויות הקרובה: 200 מיליון שקל

התחייבות להצעת הרכש או להזרמת הסכום ישירות לאי.די.בי: 512 מיליון שקל

רכישת יתר המניות באי.די.בי פתוח: 50 מיליון שקל