"אני מנהל דפוק - הצליח לי כי בפוקס היו לי אנשים מצוינים"

אריה פינגולד, אחד מיזמי ההיי-טק הבולטים בישראל, הלך לעולמו לפני כשלושה שבועות בגיל 68 ■ בשנות ה-70, לפני הקריירה היזמית שלו, עבד פינגולד באלביט ונמנה על צוות שקיבל את פרס ביטחון ישראל

אריה פיינגולד ז"ל / צילום: תמר מצפי
אריה פיינגולד ז"ל / צילום: תמר מצפי

אחד מיזמי ההיי-טק הבולטים בישראל הלך לעולמו לפני כשלושה שבועות: אריה פינגולד, שהקים בין היתר את החברות דייזי, מרקורי ואורסוס, נפטר בגיל 68. בשנות ה-70, לפני הקריירה היזמית שלו, עבד פינגולד באלביט ונמנה על צוות שקיבל את פרס ביטחון ישראל.

פינגולד נולד ברמת גן, שירת בצה"ל כקצין תותחנים בגדוד מוצנח ומאוחר יותר למד בטכניון לתואר בהנדסת אלקטרוניקה. בסוף שנות ה-70 נסע עם משפחתו ללימודים בארה"ב, והחל לעבוד באינטל. "שם הפכתי לכוכב", סיפר פינגולד בראיון ל"גלובס" לפני 9 שנים. אינטל גילתה באיחור על מכרז ענק של יצרנית הרכב פורד לאספקת שבבי הצתה אלקטרונית למכוניות, ופינגולד כעובד חדש "תפס פיקוד" על הנושא, בנה אבטיפוס והוביל לזכייה במכרז. למרות ההצלחה באינטל, הוא בחר לעזוב ולהפוך ליזם עצמאי. "זה בער כאש בעצמותיי", סיפר בראיון. "אני טוב בפתרון בעיות וארגונים עושים לי פריחה".

עם זאת, פינגולד לא התאהב בעמדות הניהול הבכירות וסיפר כי "אני טוב בהקמת חברה חדשה, בלהעמיד אותה על המסלול ולהמריא. בגובה 30 אלף רגל, כשהקברניט אומר שאפשר לפתוח חגורות, יש אנשים שעושים את זה יותר טוב ממני וצריך לתת להם לנהל. אני מנהל די דפוק. הסיבה היחידה שמצליח לי, זה שיצא לי בפוקס שיהיו לי אנשים מצוינים".

גם מכבי תל אביב זוכרת את פינגולד

בשנות ה-80 הקים את דייזי שפיתחה מערכת שעוקפת את הצורך בפיתוח שבב שיבדוק האם השבב יעבוד. מאוחר יותר הקים סטארט-אפ נוסף וגייס כסף גם מהמשקיעים שהכירו אותו מדייזי. הסטארט-אפ שהוקם היה מרקורי, שפיתחה מערכות טכנולוגיה לאופטימיזציה של עסקים. מרקורי נמכרה ב-2006 ל-HP בעסקה של 4.5 מיליארד דולר, אך עוד קודם לכן הסתבכה בשערוריית אופציות כשהתגלה שהחברה נהגה לשנות בדיעבד את מועד הקצאת האופציות. באותה תקופה פינגולד כבר לא היה בעמדת ניהול בחברה.

אחרי מרקורי הקים פינגולד את חברת התוכנה אורסוס, שעסקה בתחום הניטור והשליטה של מערכות מחשוב ארגוניות, וב-2009 נמכרה לנייס באקזיט מאכזב, תמורת 22 מיליון דולר. פינגולד היה נשוי לרוני, אותה הכיר בזמן לימודיו בטכניון, ואב ל-4. הוא היה מוכר כאוהד מכבי תל אביב בכדורסל והקבוצה ערכה לאחרונה טקס לזכרו.