פייסבוק משתמשת בבני אדם - כדי לקדם מוצרי בינה מלאכותית

הרשת החברתית של מארק צוקרברג מפתחת עוזרת וירטואלית שתאפשר לגולשים להזמין פרחים, לבטל את המנוי לכבלים וגם להתמודד עם בקשות מפתיעות: "המערכת למדה לאחזר בדיחות ממאגר של בדיחות. היא יודעת שכאשר מתקבלת בקשה כזו, צריך לגשת לאתר מסוים"

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס

פייסבוק משתמשת בבני אדם כדי לקדם את מוצרי הבינה המלאכותית שלה, ורותמת את מיליארד וחצי המשתמשים שלה כדי ללמד מכונות איך לבצע כמעט כל משימה.

הרשת החברתית הגדילה את השקעתה בבינה מלאכותית, מעסיקה מומחים לנושא ובוחנת מחדש את המוסכמות שאימצו יריבות דוגמת גוגל ואפל.

אלכסנדר לה-ברון, מנהל פלטפורמת הבינה המלאכותית של פייסבוק, wit.ai, אומר שהחברה מצאה את עצמה ב"מצב ייחודי" לנוכח כמויות הענק של נתונים חברתיים שאספה.

במקום ליצור מערך הנחיות למכונה, כפי שעושות אפל, מיקרוסופט וגוגל, קיבצה פייסבוק צוות של "מנחי בינה מלאכותית": אנשים שעובדים עם המחשבים המפעילים את M, העוזרת הווירטואלית של ה"פייסבוק מסנג'ר", המסייעת למשתמשים לעשות כל דבר שהוא, החל בביטול מנוי לכבלים וכלה בהזמנת פרחים.

"לאף אחד בעולם אין מערך נתונים של שיחות על קניית פרחים - הדרך היחידה היא ליצור אותו", הוא אומר.

במרוצת השנה האחרונה הגדילה פייסבוק את השקעתה במחקר ופיתוח לסך כ-30% מהכנסותיה - כמעט 1.3 מיליארד דולר ברבעון האחרון לבדו. החברה אינה מפרטת כיצד בדיוק מתחלק התקציב, אך הוא משמש אותה להשקעות לטווח הארוך.

מארק צוקרברג, מייסד ומנכ"ל החברה, יצר שני צוותים של מומחים לבינה מלאכותית: האחד ממוקד במוצרים דוגמת M ואילו האחר עסוק במחקר אקדמי בתוך פייסבוק עצמה. בראשו של צוות זה עומד יאן לה-קון, מדען מחשבים שייסד את המרכז למדע הנתונים באוניברסיטת ניו יורק.

"אנחנו חושבים שזה ישנה את האופן שבו אנחנו באים במגע עם תוכנות והתקנים", אומר לה-ברון.

בתחילת השנה רכשה פייסבוק את Wit.Ai, הסטארטאפ של לה-ברון: פלטפורמה לזיהוי דיבור עבור התקנים שונים, ובכלל זה התקנים לרכב והתקנים לבישים.

לה-ברון אומר שצוקרברג מעורב מאוד בנושא. "הופתעתי. חשבתי שאני אפגוש את מארק פעם בשנה", הוא אומר, "האמת היא שבעצם הוא ממש-ממש מעורב בתחום המוצר בכלל ועסוק בבינה מלאכותית בפרט".

גרסת ניסיון של M נמצאת בשימושם של 10,000 איש באזור מפרץ סן פרנסיסקו, אך בהמשך היא עתידה לצבור מאגר נתונים גדול של בקשות ופתרונות שאנשים העלו.

לה-ברון מציין שמערכות אחרת של בינה מלאכותית, כמו סירי של אפל וקורטנה של מיקרוסופט, מתקשות להשתפר משום שהנתונים שבידיהן עשירים פחות: המשתמשים לומדים מה השירות מסוגל לעשות ומה לא, ובסופו של דבר משתמשים במערכת רק לקומץ משימות. פייסבוק, לעומת זאת, לא תיכננה את M לביצוע כל משימה שהיא.

המערכת נמצאת בשימוש מאז חודש מרץ וכבר למדה לספר בדיחות. "היא למדה לאחזר בדיחות ממאגר של בדיחות. היא לא היתה ערוכה לזה במקור, אז המדריכים פנו אל האתר", אומר לה-ברון, "עכשיו היא יודעת שכאשר מתקבלת בקשה כזו, צריך לגשת לאתר מסוים".

עם זאת, M היא פרויקט ארוך טווח, והניסיון ללמד מכונה לפעול בתרבויות שונות ובשפות שונות צפוי להיות כרוך באתגרים בלתי מבוטלים.

לה-ברון, העוסק בבינה מלאכותית מזה 15 שנה, אומר כי כאשר עבד על רובוט לשירות נתונים שקיים שיחות צ'ט חיות, הוא נתקל בפערי תרבות משמעותיים בין חברות אמריקניות וחברות אירופיות.

"באירופה הם רוצים שתהיה לבינה המלאכותית הרבה אישיות, שהיא תספר בדיחות ושאם תזמין אותה לדייט, היא תשחק את המשחק ותעמיד פנים שאתם יוצאים לדייט", הוא אומר. "בארה"ב המחלקות המשפטיות דאגו ואמרו שאם מזמינים אותן לדייט או שואלים אם הן נשואות, צריך לסגור את הצ'ט".