המניה שקרסה 60% מהשיא ונסחרת מתחת למחירה בהנפקה

הערכות: החולשה בסולאראדג' קשורה לצניחה במניית סאן אדיסון שגם היא פועלת בתחום הציוד לאנרגיה סולארית ■ הגופים המסקרים דווקא בעד סולאראדג'

גיא סלע / צילום: סיון פרג'
גיא סלע / צילום: סיון פרג'

בפחות מ-8 חודשים מאז ההנפקה הראשונית שלה, מנייתה של סולאראדג' (SolarEdge) הישראלית, העוסקת בתחום האנרגיה הסולארית, כבר הספיקה לנוע בטווח רחב למדי של מחירים. המניה הונפקה בסוף מארס במחיר של 18 דולר למניה, וכבר ביום המסחר הראשון בנאסד"ק התייצבה מעל מחיר של 20 דולר. מגמת העלייה נמשכה ובאמצע חודש יוני היא כבר נסחרה במחיר שיא של 42.2 דולר, ששיקף לחברה שווי של כ-1.6 מיליארד דולר.

אלא שמאז המניה נמצאת במגמת נסיגה, גם אם המסחר בה תנודתי וכולל עליות חדות מידי פעם - כמו למשל ביום פרסום הדוחות האחרונים, לפני כשבועיים, כשהמניה זינקה ב-28% לאחר שהחברה עקפה את תחזיות השוק. ברבעון הפיסקאלי הראשון של שנת 2016, עמדו הכנסותיה של סולאראדג' על 115 מיליון דולר, צמיחה של 71.8% בהשוואה לרבעון המקביל. הרווח הנקי זינק כמעט פי 6 ל-14.4 מיליון דולר והחברה ייצרה תזרים חיובי מפעילות בסך 5.9 מיליון דולר, לעומת תזרים שלילי של 258 אלף דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אלא שמאז נמחק רוב הזינוק ובסוף השבוע שעבר היא נסחרה בשפל של כ-15.5 דולר. מאז עלתה המניה למחיר של 16.9 דולר שנמוך עדיין ב-6.1% ממחיר ההנפקה ומשקף שווי חברה של 665 מיליון דולר.

המלצה מדויטשה בפרמיה של 101%

סולאראדג' מהרצליה מפתחת ומייצרת מערכות לייעול הפקת חשמל מאנרגיה סולארית. החברה הוקמה ב-2006 על-ידי חמישה יוצאי יחידת הטכנולוגיה של חיל המודיעין, בראשות גיא סלע, המשמש כמנכ"ל ויו"ר החברה. בהנפקה הראשונית שלה בנאסד"ק בתחילת השנה סולאראדג' גייסה כ-126 מיליון דולר. המערכת שהיא פיתחה ומייצרת, מאפשרת ניצול גדול יותר של האנרגיה שנקלטת בקולט הסולארי על-ידי אופטימיזציה של תפקוד הקולטים, תוך אספקת נתונים בזמן אמת על תפוקתם.

החולשה במניה יכולה אולי להיות קשורה לחולשה במניית חברת SunEdison העוסקת גם היא בתחום הציוד לאנרגיה סולארית, שאיבדה 90% מערכה מחודש יוני, על רקע חשש מקשיי נזילות. בימים האחרונים מניית סאן אדיסון רשמה נפילות חדות על רקע דוחות חלשים ומימושים של קרנות שהחזיקו במניה. ביום פרסום הדוחות של SunEdison, גם סולאראדג' ספגה אש ונפלה ב-11.7%.

לפי נתוני Thomson/First Call, יש שמונה גופים שמסקרים את מניית סולאראדג' ואף אחד מהם לא מחזיק בעמדה שלילית כלפי המניה. 6 ממליצים על קנייה, ו-2 ממליצים להחזיק במניה. מחירי היעד שהם נוקבים בהם נעים בין 25 דולר ל-34 דולר למניית סולארדאג', כלומר פרמיה של 48%-101% על מחיר השוק.

מחיר היעד הגבוה ביותר למניה מגיע מכיוון דויטשה בנק, שממליץ על "קנייה" במחיר יעד של 34 דולר, לאחר שהפחית את מחיר היעד שכבר עמד קודם על 37.5 דולר. בהמלצה שפרסם האנליסט וישאל שאה מדויטשה בנק לאחר פרסום הדוחות של סולאראדג' בתחילת החודש, הוא ציין כי החברה זוכה בנתחי שוק על חשבון המתחרה, Enphase, תוך שהיא שומרת על יציבות בשולי הרווח שלה. "אנחנו מצפים שהצמיחה בשוק תואץ בשנת 2016 ומצפים להמשך המומנטום ברווחי החברה, כשהיא ממשיכה להשיק מוצרים חדשים ומגבירה את הייצור באזורים זולים".

באופנהיימר פרסמו לפני כחודשיים סקירה על החברה ובה ניתוח נרחב על השוק הסולארי. האנליסט סרגיי וסצ'ונוק כתב כי פתרונות האנרגיה הסולארית עברו בשנים האחרונות שינוי מהפכני, שנבע מהורדה דרמטית של עלויות ייצור הפנלים והובילו לירידה משמעותית בעלות הפקת החשמל באמצעות טכנולוגיה זו - מיותר מ-2 דולר לקילו-וואט לכ-0.3-0.4 דולר כיום. "אלו מחירים בהם הופכת הפקת החשמל מאנרגיית השמש לתחרותית מול המקורות המסורתיים של הפקת חשמל - הגז והפחם. הדבר עשוי לחולל מהפכה ולהוביל להאצה משמעותית בשימוש באנרגיה סולארית, גם ללא סבסוד ממשלתי", כתב וסצ'ונוק. לדבריו, הקיבולת הנוכחית עדיין נמוכה, רק כ-3% מסך הקיבולת להפקת חשמל בעולם, ותגיע ל-5% בסוף 2016.

באופנהיימר ציינו שני קטליזטורים לצמיחה בסולאראדג' - הראשון הוא החוזה של החברה עם Tesla בתחום מערכות החשמל הביתי והשני הוא השקת מערכת משודרגת של סולאראדג'.

מניית סולאראדג
 מניית סולאראדג