הבורסה קבעה: משקל מניה שתצורף למעו"ף לא יעלה על 4%

משמעות ההחלטה: חברות זרות עתירות סיכון לא יוכלו להשתלב במדדי הדגל בת"א עד ליישום הרפורמה הצפויה במדדים ב-2016; צפי להיצעים נמוכים מהותית בתעודות הסל ■ עוד הוחלט: מניית מיילן תצורף למדדי ת"א 25, ת"א 75 ות"א 100 בעדכון המדדים ב-15 בדצמבר

הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור
הנפקת מנקיינד בבורסה בת"א / צילום: קובי קנטור

הבורסה בת"א ממשיכה לנסות ולמנוע מהומות מיותרות בניהול מדדי המניות, טרם השלמת הרפורמה המתוכננת בהם. היום הודיעה הבורסה כי בישיבת הדירקטוריון מיום חמישי הוחלט לקבוע בכללי המדדים כי תקרת המשקל של מניה שתיווסף למדדי ת"א 25, ת"א 75 ות"א 100, לא תעלה על 4%. זאת עד ליישום הרפורמה הצפויה במדדי המניות. עוד הוחלט כי חברה זרה שתירשם למסחר, תצורף מעתה למדדים רק אם תענה על ההגדרה של "בעלת זיקה ישראלית".

משמעות ההחלטה הראשונה, היא כי מניית חברת התרופות ההולנדית-אמריקאית מיילן, שנרשמה לאחרונה למסחר בבורסה תחת חוק הרישום הכפול, תקבל משקל של 4% בלבד במדדי ת"א 25 ות"א 100, ולא 10% לו הייתה לכאורה זכאית לפי שווייה הנוכחי (100 מיליארד שקל). בעקבות ההחלטה הזו, תלווה כניסתה של מיילן למדדים, בעדכון הבא ב-15 בדצמבר, בהיצעים נמוכים משמעותית למניות האחרות המרכיבות את שני המדדים הללו על-ידי תעודות הסל.

בדרך לת"א 35 ות"א 90

באוגוסט השנה דיווחה הבורסה כי היא בוחנת רפורמה במדדי המניות, שתגדיל את מספר המניות במדדים ותצמצם את המשקל המקסימלי של מניה במדד. כך למשל הוחלט שמדד ת"א 25 יורחב לת"א 35, ת"א 75 יגדל לת"א 90, ות"א 100 יהפוך לת"א 125. בנוסף, יעמוד המשקל המקסימלי של מניה בודדת במדדים על 4% (לעומת 10% כיום), ועקב כך תרד השפעתן של המניות הגדולות על המדדים.

מנכ"ל הבורסה, יוסי ביינארט, ציין היום כי הבורסה הוכיחה שביכולתה לפעול במהירות ומבלי לסגור את הדלת בפני חברות רשומות בבורסות שראויות ומבקשות להירשם בת"א במסגרת הרישום הכפול. "אנו רואים בהגדלת מספר החברות הנסחרות בבורסה תנאי קריטי לפיתוחה. אנו גאים כי מאמצינו להביא חברות לבורסה נושאים פרי, ונמשיך לעשות מאמצים גדולים על מנת להמשיך ולהרחיב את מעגל החברות הישראליות והזרות הנסחרות בת"א, לטובת המשקיעים והשוק כולו", הוא הוסיף.

גיוס כסף בלי יצירת ערך?

הנהלת הבורסה הכריזה בתחילת השנה כי תפעל להגדיל את מחזורי המסחר ואת מספר המניות הנסחרות, ולהביא חברות נוספות לרישום ולמסחר בבורסה בת"א. אלא שהמהלך של הבורסה, לצד התקנות שאיפשרו לחברות לבצע רישום כפול ולהיכנס אוטומטית באופן מהיר, נוצלו בידי חברות ביומד אמריקאיות הנתונות במצוקה כספית לצורך גיוס הון מתעודות הסל, מבלי להציג כיצד תהפוך ההשקעה ליצירת ערך עבור מחזיקי התעודות.

לפני כשבועיים התערבה רשות ניירות ערך במטרה להקשות על הנפקת הענק המתוכננת של חברת הביוטכנולוגיה האמריקאית מנקיינד לתעודות הסל. זאת בעקבות ביקורת ציבורית גורפת ולאחר התמהמהות הבורסה בתגובתה. בהמשך, החליטה הבורסה כאמור לעצור כניסה של חברות חסרות זיקה ישראלית למדדים, וסגרה לפי שעה את חלקה העיקרי של הפירצה.

דירקטוריון הבורסה קבע כאמור כי חברות אשר התאגדו מחוץ לישראל ושאין להן זיקה לישראל ויירשמו למסחר בבורסה בתל אביב, לא ייכנסו למדדים עד להשקת הרפורמה במדדים. לצורך ההנחיות שנקבעו בידי הבורסה, הוגדר מהי "חברה זרה". דירקטוריון הבורסה קבע כי חברה כזו הינה חברה שהתאגדה מחוץ לישראל וכי הזיקה לישראל תיקבע באופן מפורט על ידי ועדה בורסאית אשר תורכב מיו"ר דירקטוריון הבורסה, מנכ"ל הבורסה, מנהל מחלקת מסחר נגזרים ומדדים ומנהל המחלקה הכלכלית.

הכללים החדשים
 הכללים החדשים