הפעם זה יקרה? הרשת של הוט צפויה להיפתח למתחרים

ל"גלובס" נודע שבתוך פרק זמן של שבוע עד שבועיים צפוי המשרד לפרסם את מחירי השימוש בתשתיות הוט לטובת מתחרים שיוכלו לקנות ממנה קווי גישה ללקוחות ולהציע להם חבילות שירותים, כפי שהדבר קורה כיום בבזק

האם הפעם זה יקרה, ומשרד התקשורת ייאלץ את הוט להחכיר את תשתיותיה לטובת התחרות בשוק התקשורת הקווי? ל"גלובס" נודע שבתוך פרק זמן של שבוע עד שבועיים צפוי המשרד לפרסם את מחירי השימוש בתשתיות הוט לטובת מתחרים שיוכלו לקנות ממנה קווי גישה ללקוחות ולהציע להם חבילות שירותים, כפי שהדבר קורה כיום בבזק. עוד נודע כי מחירי השימוש בתשתיות הוט צפויים להיות דומים מאוד למחירים של בזק, כלומר 40-50 שקל לקו בממוצע למתחרה.

מחירי השימוש בתשתיות של הוט נקבעו באחרונה במשרד התקשורת לאחר עבודת השלמה של חברת הייעוץ פרונטיר שהכינה גם את העבודה על בזק, עם פרופ' ראובן גרונאו המשמש יועץ לעניין תעריפים לאגף הכלכלה במשרד. נזכיר כי הוט הציעה למשרד התקשורת מחירי שימוש לתשתיותיה לאחר שהמשרד רמז לה שכדאי לה להתיישר ולא להתנגד להקצאת הרשת שלה לטובת התחרות, כפי שקרה עם בזק שהערימה קשיים על התהליך. בסופו של דבר, לאחר שנקבעו המחירים של בזק הסכימה הוט לפרסם מחירים משלה והם נדחו על ידי המשרד לאחר שהתברר שהם גבוהים מדי.

הואיל והוט לא הסכימה להפחית את המחירים ולהעמידם על רמת המחירים של בזק, נאלץ המשרד לחשב את התעריפים על פי מאפייני הרשת שלה; התוצאה, כאמור, תפורסם בקרוב במסגרת שימוע. בתמחור שהציעה הוט היו כמה בעיות שנבעו מכך שהחברה הציעה תמחור דיפרנציאלי במהירויות הגלישה הגבוהות וכן בהעברת הנתונים בליבת הרשת.

עוד נודע כי בנוגע למחירי השימוש בתשתיות הפיסיות של הוט - כלומר שימוש בתעלות תקשורת שלה ככל שיש לה, או בשימוש בסיבים אופטיים שלה - המחירים שלה יהיו ברמות המחיר של בזק, כך שמהבחינה הזו המשרד מעוניין שתיווצר תחרות ככל שניתן על גבי שתי התשתיות. נוסף על כך, במסגרת השימוע יפורסם מחיר לשירות המולטיקאסט - שירות שבעל התשתית חויב להציע למתחרים ואשר מאפשר העברת ערוצי שידור על גבי האינטרנט. לגבי תיק השירות ההנדסי, בעניין זה נודע שהמשרד החליט לקבל את המלצות הוט לאחר שהכיר בצרכים הייחודיים שיש לה לגבי הרשת. המשרד לא ראה בעיה בתיק השירות שהציעה החברה והעדיף שלא להיכנס איתה לעימותים במקומות שהדבר לא נחוץ מצד אחד, ומצד שני גם למפעילים המתחרים אין בעיה לגביו.

נדגיש כי אם אכן יפורסמו המחירים והוט תיכלל ברפורמת השוק הסיטונאי יהיה זה הישג למשרד, שכן אחת הבעיות הקשות בשוק כיום נובעת מהעובדה שבזק מתחזקת כתוצאה מכך שהיא היחידה שחויבה לפתוח את תשתיותיה לתחרות.

ברגע שהוט תהיה חלק מהאסדרה, לקוחות שפרטנר או סלקום מגייסות יתחלקו בין בזק להוט; השאיפה של המשרד היא שתיווצר תחרות ביניהן שתביא להורדת מחירים נוספת מצדן.