גורמים בקפריסין: ההכרזה על "ישי" כתגלית - ניסיון להפעלת כוח

בקפריסין טוענים שישראל מנסה לגרום לממשלה להתגמש במו"מ על הסכם להסדרת מאגרי גז ונפט משותפים למדינות

הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום
הלמן ואלדובי / צילום: יונתן בלום

אחרי שישראל הצהירה ביום חמישי כי חלקה במאגר אפרודיטה גדול מספיק כדי להכריז עליו בתור תגלית גז, קפריסין מגיבה: "העיתוי של ההכרזה איננו מקרי. מדובר בניסיון להפעלת כוח על קפריסין כדי שזו תתגמש בהסכם ה-Unitization בין שתי המדינות", כדברי גורם רשמי בקפריסין המעורב במשא ומתן בין שתי המדינות. "זו לא הדרך הנכונה להתחיל בה את המשא ומתן. בעיקר משום שעדיין לא ברור כמה מהגז גולש לשטח ישראל". השבוע צפויה לצאת משלחת ישראלית לקפריסין כדי לקדם את ההסכם.

הממונה על ענייני הנפט במשרד האנרגיה הודיע ביום חמישי כי הוא מכריז על רישיון ישי כעל תגלית גז. "תגלית" משמעותה שהמאגר הוא מסחרי, כלומר, שכמות הגז בו מצדיקה את פיתוחו. רישיון ישי הוא אחד מחמישה רישיונות הקידוח הימיים המכונים "רישיונות פלאג'יק" המשתרעים על שטח כולל של כ-2 מיליון דונם, במרחק של כ-170 ק"מ ממערב לחיפה. הרישיון נמצא בבעלות הזדמנות ישראלית, אדן אנרגיה ובני שטיינמץ. הוא גובל ברישיונות גל ורציו-ים, שבהם נמצא מבנה לוויתן, ובבלוק 12 שנמצא בקפריסין.

חברת נובל אנרג'י, שגילתה את מאגרי הגז בישראל, היא גם זו שחשפה את המאגר הקפריסאי בקידוח בסוף 2011. האומדן הראשוני של נובל היה שהמאגר מכיל בין 5 ל-8 טריליון TCF של גז, אך בעקבות קידוח אימות שממצאיו פורסמו באוקטובר 2013 עודכנה כמות הגז כלפי מטה ל-3.6 TCF (לשם השוואה, מאגר תמר מכיל כ-10 TCF ומאגר לוויתן כ-20 TCF).

כפי שחשף "גלובס" בחודש שעבר, מחלוקות בין ישראל לקפריסין על פיתוח מאגר אפרודיטה מעכבות את החתימה על הסכם Unitization בין המדינות, הסכם שאמור להסדיר את פיתוחם של מאגרי גז ונפט משותפים לשתי המדינות ושיתופי פעולה נוספים בתחום האנרגיה. מאגר אפרודיטה בקפריסין גולש בחלקו אל שטח רישיון ישי שנמצא בצד הישראלי. ההסכם היה אמור להיחתם יחד עם הסכם גבול האזורים הימיים שנחתם בדצמבר 2010, אך מאז מתעכבת החתימה עליו בשל מחלוקות. הסיבה העיקרית לעיכוב, כפי שסיפרו ל"גלובס" גורמים המעורבים במו"מ, היא מחלוקת סביב כמות הגז שגולשת לשטח ישראל ורמת מעורבותה של ישראל בפיתוח המאגר. בעוד בקפריסין טוענים כי המאגר גולש רק בכ-1% לשטח ישראל, בישראל טוענים שהמספר גבוה יותר ומבקשים להיות חלק מתוכנית הפיתוח של המאגר. המו"מ מתנהל יותר מ-5 שנים.

"אין ספק כי הכרזתה של ישראל על רישיון ישי כתגלית גז היא צעד אגרסיבי", טוען המנכ"ל לשעבר של חברת הגז הלאומית בקפריסין CHNC, צ'ארלס אלינס. "עם זאת, ההצהרה פירושה גם הצהרת כוונות שישראל רצינית בקידום ההסכם". לדבריו "השבוע מגיעה לקפריסין משלחת ישראלית כדי לקדם את המו"מ, ושני הצדדים חייבים לקחת אותו ברצינות. אין שום טעם לקיים עוד פגישה שתסתיים ללא מסקנות".

ממשרד האנרגיה נמסר: "ההחלטה התקבלה לאחר בדיקה מקצועית מעמיקה ונמסרה לחברה. המשרד רואה בפיתוח משק הגז הטבעי אינטרס עליון ופועל ללא לאות, בין השאר על ידי הכרזה על תגליות, כדי להוציא את הגז הטבעי ממעמקי הים לטובת המשק הישראלי".